Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Brugt bil & loven - hjælp!

Profil slettet

Profil slettet

27-01-2008 kl. 22:01

Sidste år i maj, fik jeg foræret en bil af min kære mor. Det var skønt, MEN der har været pokkers mange problemer med den (lydpotte i stykker 3 gange, luftfilter i stykker så den kun kunne køre 40 km/t, baghjulsstang (haha) var ved at knække)! (en Peugeot 206 fra 2001 - tror jeg). Min bror fik den samme slags bil, fra samme forhandler, for en måned siden - kobling/gear gik i stykker efter en uge. Nu virker det som om min kobling/gear er på samme vej (min bror kørte den lige, og bemærkede det var lidt hårdt at skifte gear etc., præcis som hans egen var lige før problemet opstod) Kan jeg tillade mig at be' forhandleren lave den, hvis det er ved at ske? Eller er garantien for længst udløbet? Jeg har iiiiikke en skid forstand på biler, lovgivning og "hvad jeg kan", derfor håber jeg nogen herinde kan hjælpe mig. Tak. - Pige, 20 år, og no-clue omkring dytbiler ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

28-01-2008 kl. 07:39

Som udgangspunkt er der 24 mådendes reklamationsret fordelt med 6 mdr.(garanti) hvor sælger skal påvise at køretøjet var fejlfri ved levering, de resterende 18 måneder har bruger/ejer bevisbyrden, skal bevise at bilen havde fejlen ved levering. Din bror vil derfor nemt kunne få dækket fejl og mangler, din bil er en anden sag, her skal du til forhandlings bordet. Har du overholdt fabrikkens service foreskrifter, mm. Formoder at bilerne er registreret til privat anvendelse.
Held og lykke
Mvh
EjnerSidst rettet: 28/1-08

Sidst rettet: 28/1-08

Profil slettet

Profil slettet

28-01-2008 kl. 09:37

Ville det så måske være en idé at køre den til en mekaniker, der kan se om der ER ved at ske noget med den, så jeg ikke laver unødig ravage i den hos forhandleren?

Igen, jeg er lost..

Profil slettet

Profil slettet

28-01-2008 kl. 09:50

easy come - easy goo !