Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Brugt bil købt snydt med service.

Kim Christensen

Kim Christensen
bruger siden
14-06-2013

27-06-2013 kl. 20:25

Jeg har lige købt en brugt bil af en privat. Op til købet har jeg email en del med sælger og har sat et krav til handlen at service bogen skulle være udfyldt og alle service overholdt. Sælger lover mig at den har fået alle service frem til 60.000 og at den vil få 60.000 servicen dagen inden jeg henter den. Jeg har nu hentet bilen og købt den , og ved nærmere eftersyn ser jeg at 60.000 serivcen ikke er udfyldt i servicebogen. I stedet er der udfyldt der er skiftet olie og ikke andet. Jeg kontakter sælger og ber om dokumentation for at 60.000 servicen er udført. Jeg modtager så følgende svar fra sælger "Bilen har været til service i onsdags, den har fået skiftet olie, tjekket bremser, tjekket lys, gennemgået udstødningstest - og alt er ok. Det kan godt være at du havde forventninger om at servicen er foregået hos en Hyundai- forhandler. Vi har netop i forbindelse med handlen erfaret at servicebogen ingen betydning har og det vil det heller ikke have fremadrettet. Du har fået en billig bil i forhold til bilens alder og kilometerstand og vi har ikke lovet at den skulle have et autoriseret stempel, vi har blot lovet at den blev serviceret ifm synet " Hvilket ikke stemmer overens med hvad der blev aftalt. Aftalen var at den skulle have fået sin 60.000km service og at service bogen skulle være stemplet og udfyldt. Ikke nødvendigtvis af en autoriseret hyundai forhandler, da vi slet ikke har snakket om hvem der skal udføre servicen, men den skulle være udfyldt. Jeg har så efterfølgende haft en mekaniker til at tjekke bilen, når servicen ikke var udfyldt og han ser at bremse skiverne er slidt helt ned, og burde have været skiftet. Han kan slet ikke forstå hvordan den kan have været til service uden at de har skiftet skiverne. Jeg har en FDM slutseddel hvor der er udfyldt at alle service er overholdt og at service bogen er ajourført, hvilket jo ikke er tilfældet. Nu er mit spørgsmål så, hvad kan jeg kræve af sælger? Kan jeg kræve at han enten dokumenterer at 60.000km servicen er udført. At han dækker de omkostninger jeg har for at få det udført pg evt skiftet bremse skiverne. Eller at handlen simpelthen går tilbage?

Dette indlæg blev 27-06-2013 20:32 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Christensen

Kim Christensen
bruger siden
14-06-2013

27-06-2013 kl. 20:29

Fejl post

Dette indlæg blev 27-06-2013 20:32 redigeret af dets forfatter.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

27-06-2013 kl. 21:19

Det er en kamp op ad bakke hvis du skal til at kæmpe med en modvillig privat sælger om dette.
Ikke for at gnide salt i såret, men det er altså for sent at checke servicebogen efter handlen er gennemført.
Men det kan du jo ikke bruge til noget nu.

Personligt ville jeg selvfølgelig være ærgerlig over det, ikke mindst på mig selv.
Men derefter ville jeg nok overveje hvor meget jeg ville slås for det og hvor meget tid jeg gider at bruge på det. Men det er jo også et spørgsmål om hvor svær sælger er at tale med (men det lyder ikke så let? Men indgangsvinklen i første omgang må jo være at en aftale om stempel skal overholdes uanset hvad de så mener om værdien af et stempel).

Er der stadig garanti på bilen kan et service stempel jo være temmelig vigtigt, men er der ingen garanti er det måske lidt mindre vigtigt.
Så hvis du kan dokumentere at i har aftalt at der skulle være stempel i servicebogen (det fremgår af slutsedlen) og hvis du mener at det er vigtigt nok, så er det vel bare at tage en snak med FDM/advokat.
Men det kan blive dyrt i advokatregninger og tage meget tid , så sammenholdt med et trods alt begrænset tab, skal man overveje om det er det værd...

Kim Christensen

Kim Christensen
bruger siden
14-06-2013

27-06-2013 kl. 21:31

Tak for dit svar. Vi kan godt blive enige om jeg skulle have tjekket servicebogen ordentligt inden køb. Men jeg skimtede den kun igenem og det fortryder jeg i dag.

Nu har jeg heldigtvis 2 advokater i familien så en evt advokat regning tager jeg med ro. Jeg har også tænkt mig at kontakt dem i morgen og få dem til at kikke på sagen.

Jeg syntes ikke selv der er så meget at komme efter når der bliver lovet et 60.000 km eftersyn i flere emails. Samt at slut sedlen klart og tydligt siger at alle service er overholdt og service bogen er ajourført.

Profil slettet

Profil slettet

27-06-2013 kl. 21:54

Har du ikke en slutseddel hvor der står at bilen har fuld servicebog? for så er den ikke længere, det sammen med dine mails, gør at du står godt i din sag.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

27-06-2013 kl. 21:57

Kim Christensen

bruger siden
14-06-2013

skrev:
Tak for dit svar. Vi kan godt blive enige om jeg skulle have tjekket servicebogen ordentligt inden køb. Men jeg skimtede den kun igenem og det fortryder jeg i dag.

Nu har jeg heldigtvis 2 advokater i familien så en evt advokat regning tager jeg med ro. Jeg har også tænkt mig at kontakt dem i morgen og få dem til at kikke på sagen.

Jeg syntes ikke selv der er så meget at komme efter når der bliver lovet et 60.000 km eftersyn i flere emails. Samt at slut sedlen klart og tydligt siger at alle service er overholdt og service bogen er ajourført.

Nå men så er du jo relativt godt kørende med juridisk assistance.
Personligt ville jeg lige snakke med advokaten om hvordan jeg stod først.
Hvis jeg havde en rimelig god position ville jeg først prøve at ringe til sælger og stille og roligt tale med dem om hvad i har aftalt og at det vil du gerne have bliver overholdt.
Såfremt dette ikke hjælper kunne næste skridt vel være at ens advokat først prøver at kontakte dem for at se om man ikke kan nå til en løsning uden at det kræver alt for meget energi...

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

28-06-2013 kl. 01:26

Tjah, må jeg tillade mig at komme med det forslag at du øjeblikkelig kører bilen ud til Hyundai og får udført det aktuelle 60.000 km-eftersyn?

Der er en stor sandsynlighed for, at du kan bevare garantien såfremt du skynder dig at få servicet udført. Og skulle bilen nu have kørt 61.000 km. så plejer Hyundai ikke at gå op i småting. (Min erfaring)

Så kan du altid forsøge at kræve serviceregningen på 2-3.000 hos sælger.

Skriv lige hvad udfaldet blev!

Kim Christensen

Kim Christensen
bruger siden
14-06-2013

28-06-2013 kl. 06:11

mads Andersen

bruger siden
06-04-2005

skrev:
Har du ikke en slutseddel hvor der står at bilen har fuld servicebog? for så er den ikke længere, det sammen med dine mails, gør at du står godt i din sag.

Jo, det har jeg og det er goså derfor jeg selv mener jeg har retten på min side.

Kim Christensen

Kim Christensen
bruger siden
14-06-2013

28-06-2013 kl. 06:14

Joakim S

bruger siden
15-04-2013

skrev:
Tjah, må jeg tillade mig at komme med det forslag at du øjeblikkelig kører bilen ud til Hyundai og får udført det aktuelle 60.000 km-eftersyn?

Der er en stor sandsynlighed for, at du kan bevare garantien såfremt du skynder dig at få servicet udført. Og skulle bilen nu have kørt 61.000 km. så plejer Hyundai ikke at gå op i småting. (Min erfaring)

Så kan du altid forsøge at kræve serviceregningen på 2-3.000 hos sælger.

Skriv lige hvad udfaldet blev!

Jeg har foreslået sælger at han kompenserer mig omkostningerne til at få lavet 60.000km servicen eller at han dokumenterer at det er lavet. Ingen af delene vil han være med til.

Dog ser det udtil at han er blødt lidt op efter jeg har sagt at jeg vil lade sagen gå videre til en advokat.

Jeg kan så tilføje at jeg har forhørt mig hvad et 60.000 service vil koste og det billigste jeg kan finde i Århus er 5500,- så det kosterj o en del.

Skal nok skrive hvad udfaldet bliver.

Dette indlæg blev 28-06-2013 16:39 redigeret af dets forfatter.

Kim Christensen

Kim Christensen
bruger siden
14-06-2013

01-07-2013 kl. 19:11

Sælger har nu svaret mig og afvist alle mine forslag til en løsning. Så derfor giver jeg sagen videre til min advokat i morgen.

Udover det har jeg oprettet en side hvor jeg advarer andre mod sælgeren.

Dette indlæg blev 01-07-2013 19:15 redigeret af dets forfatter.

Kim Christensen

Kim Christensen
bruger siden
14-06-2013

03-07-2013 kl. 13:45

Henrik N bruger siden 26-12-2007 skrev:

Har du oprettet en side om en privatperson der har solgt dig en bil?
Med mindre at manden jævnligt sælger biler privat,tjener det ikke noget formål at udlevere ham på nettet, og iøvrigt er dit publikum til en sådan side også ret begrænset, når du ikke skriver hvad siden hedder ;-) .

Jeg forstår til gengæld godt at du er tosset over at han ikke overholder jeres aftale, og havde jeg selv hurtig og billig adgang til advokatbistand, havde jeg også pudset en sådan på ham.

Bilen har været erhvervsleaset af Glostrup Totalentreprise Aps, hvor all komunikation også er gået til. Jeg har skrevet sammen med Susanne og Stig Arensbach, som har underskrevet med firmanavnet i samtlige mails. Derfor har jeg valgt at lave en side hvor jeg beskriver hele bil handlen og advarer i mod både Stig, Susanne og deres firma..

Udover det vil jeg advare alle steder jeg kan se dem på nettet. Er i gang med at købe annoncerings plads hos google så jeg kan få vist denne side som noget af det første hvis folk søger på deres navne eller firma navn. Skal lige have de sidste domæne registreringer på plads inden noget bliver offentligt gjort.

Jeg vil hellere offre penge på at advare mod dem end at lade dem slippe afsted med det. Min advokat er også ved at forberede et erstatningskrav mod dem, også må vi se hvad der sker.

Jeg er foresten også ved at undersøge muligheden for at advare lidt mere direkte om dem. Min plan er hvis det er lovligt at kontakte alle deres venner/bekendte, ansatte, leverandører, kunder og alt andet jeg kan finde de har en relation til. Via sociale medier og lign, og så direkte fortælle dem om mine oplevelser. Da jeg er lidt i tvil om lovligheden af dette har jeg spurgt min advokat og han vil lige undersøge det. Men hvis han siger ok til det så går jeg igang.

Dette indlæg blev 03-07-2013 16:18 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

03-07-2013 kl. 20:12

Kære Kim

Vi er enige om at tvisten i bilhandlen beløber sig til den betragteligt sum af 5.500 kr... Så synes jeg du skal nyde din nye brugte bil, betale for at få den serviceret, og så ellers bare konstatere, at du er blevet en erfaring rigere til dit næste bilkøb.

I min optik bruger du ALT for meget tid og god energi på denne sag - fair nok at du kan trække på advokatbistand, men spild nu ikke sommeren på sådan en bagatel. Faktisk har jeg også allerede brugt for meget tid på at kommentere dette, så jeg vil slutte nu :-)

Mvh. Lasse

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

03-07-2013 kl. 20:15

Kim Christensen

bruger siden
14-06-2013

skrev:

Bilen har været erhvervsleaset af Glostrup Totalentreprise Aps, hvor all komunikation også er gået til. Jeg har skrevet sammen med Susanne og Stig Arensbach, som har underskrevet med firmanavnet i samtlige mails. Derfor har jeg valgt at lave en side hvor jeg beskriver hele bil handlen og advarer i mod både Stig, Susanne og deres firma..

Udover det vil jeg advare alle steder jeg kan se dem på nettet. Er i gang med at købe annoncerings plads hos google så jeg kan få vist denne side som noget af det første hvis folk søger på deres navne eller firma navn. Skal lige have de sidste domæne registreringer på plads inden noget bliver offentligt gjort.

Jeg vil hellere offre penge på at advare mod dem end at lade dem slippe afsted med det. Min advokat er også ved at forberede et erstatningskrav mod dem, også må vi se hvad der sker.

Jeg er foresten også ved at undersøge muligheden for at advare lidt mere direkte om dem. Min plan er hvis det er lovligt at kontakte alle deres venner/bekendte, ansatte, leverandører, kunder og alt andet jeg kan finde de har en relation til. Via sociale medier og lign, og så direkte fortælle dem om mine oplevelser. Da jeg er lidt i tvil om lovligheden af dette har jeg spurgt min advokat og han vil lige undersøge det. Men hvis han siger ok til det så går jeg igang.

Ok, skal da lige love for at du giver den gas....

Er som udgangspunkt fuldstændig på din side, da jeg synes det er for ringe at de ikke overholder en aftale.
Men pas nu på det ikke kammer over og ender i stalking/chikane eller lignende (synes din plan begynder at "smage" lidt i den retning).
En ting er at søge erstatning i retten etc. hvilket er fuldt forståeligt. Men at kontakte alle der kender dem etc. begynder at lyde lidt ekstremt i mine ører (og der hvor sympatien for sagen efter min mening begynder at dale).

Dette indlæg blev 03-07-2013 20:18 redigeret af dets forfatter.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

02-08-2013 kl. 18:16

Kære Kim

Et par velmenende råd i sommer varmen. Andre en dig har forsøgt at køre denne form for chikane. Det bliver kun dyrt for dig hvis de pågældende finder ud af det..Erfrarringen siger mig, at du vil blive dømt for chikane og det kan koste dyrt. Forstår din harme mod lusk og fusk og ikke overholdte aftaler, men det eneste du må gøre for at have loven på din side er at stævne manden for det skete. Men nu hvor du siger han er blødt lidt op, så udnyt dette og se hvad han vil. Mit råd til dig er at du sletter deres navne fra siden og nedlægger den side du omtalte...spild ikke krudt på den slags, selvom vi alle er enige om at det er for dårligt med det omtalte fusk vedr. den handel...Tænk lidt over det selvom den slags mennesker skulle ha en "køretur"