Bilbasen Forum
Brændstofsøkonomi diese
Peter Pedersen
bruger siden
06-01-2004
12-02-2007 kl. 17:27
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
12-02-2007 kl. 18:23
Med venlig hilsen Kim
Michael Miller
bruger siden
11-02-2007
12-02-2007 kl. 19:53
For det første er dine angivelser helt forkerte: Hvis du slår din model op på bilbasen kan du se at den er opgivet til 17,5 km/l ved blandet kørsel...
Hvilket svarer meget godt til dine opgivne 16 km/l i virkelighedens verden!!
For det andet er CommenRail- (modsat PD-) systemet kendt for at bruge mere end nødvendigt hvis du sidder og vipper med speederen... (en fartpilot kan godt betyde en kilometer mere pr liter!!
For det tredie skal moderne dieselbiler ABSOLUT ikke køres som en anden gaderacer. De fleste moderne dieselmotorer vil gerne tage omdrejninger men motorkraften ligger ( som hovedregel) mellem knap 2000 og max 3000 omdr, og aldrig mere end 75% speeder. (Hvis det gælder økonomi??)
Profil slettet
13-02-2007 kl. 09:36
Jeg racer ikke, og kører den sjældent over 3000 o/min.
Jeg bor i kbh, og kører de første 4 km i tæt trafik med stop'n go lyskryds.
Når jeg rammer motorvejen kører jeg ofte ca. 130km/t.
Jeg må prøve at sætte hastigheden ned til 110 om morgenen og så ellers bare skifte gear så omdr ligger lavt hele tiden.
Jeg var nu mere nervøs for at der måtte være noget galt med bilen, når den leverer så dårlig økonomi.
mvh
Henrik
Profil slettet
14-02-2007 kl. 11:05
Profil slettet
15-02-2007 kl. 09:09
Det sagt, så skal det heller ikke være raketforskning at køre en bil. hvis man hele tiden skal sidde og skifte gear op og ned, lade bilen trille, slukke motor ved rødt lys og så videre, så mister man en del køreglæde i mine øjne.
Med lidt omtanke kan jeg få min bil ned på 5,9l pr 100 km, som oversættes til ca 17 km/l hvilket er respektabelt. Jeg købte dog stadig bilen med en forventning om ca 5 liter pr 100km.. men ak, sådan bliver det nok aldrig.
-henrik
PS: tak for link
Profil slettet
16-02-2007 kl. 11:39
Perspektiv er individuelt så vidt jeg ved, og det der er rigtig for dig, er ikke nødvendigvis rigtig for andre.
Det sagt, så er det ikke fordi jeg går så meget op i økonomien i det. Det er "sporten" i det at se hvorlangt ned jeg kan komme uden at gå på kompromis med køre oplevelsen. (indtil videre er jeg kommet fra 6,3 til 5,7 liter pr 100km)
Nogle mennesker går op i om et eller andet fodboldhold vinder en kamp, nogle hvad størrelse fisk de kan fange og andre i hvor langt de kan køre på en liter diesel. Det er vel denne brogethed der gør mennesket til sådan et fantastisk væsen..
Jeg er dessuden også sikker på at det ikke ændrer på at nogle mennesker dør af sult, at jeg forsøger at bruge mindre brændstof. Faktisk kan jeg slet ikke se forbindelsen. Om noget, så hjælper det miljøet og måske de mennesker der bliver så enormt påvirket af det.
God weekend,
Profil slettet
16-02-2007 kl. 11:39
Perspektiv er individuelt så vidt jeg ved, og det der er rigtig for dig, er ikke nødvendigvis rigtig for andre.
Det sagt, så er det ikke fordi jeg går så meget op i økonomien i det. Det er "sporten" i det at se hvorlangt ned jeg kan komme uden at gå på kompromis med køre oplevelsen. (indtil videre er jeg kommet fra 6,3 til 5,7 liter pr 100km)
Nogle mennesker går op i om et eller andet fodboldhold vinder en kamp, nogle hvad størrelse fisk de kan fange og andre i hvor langt de kan køre på en liter diesel. Det er vel denne brogethed der gør mennesket til sådan et fantastisk væsen..
Jeg er dessuden også sikker på at det ikke ændrer på at nogle mennesker dør af sult, at jeg forsøger at bruge mindre brændstof. Faktisk kan jeg slet ikke se forbindelsen. Om noget, så hjælper det miljøet og måske de mennesker der bliver så enormt påvirket af det.
God weekend,
Profil slettet
16-02-2007 kl. 13:41
Der er 3 Peugeot ejere med HDI-motorer (fra arbejde med 20-40km afstand) og de kører reelt en del korter på literen end producenten opgiver.
Men, det er jo fint for dig med en høj værdi på papiret, da dette danner grundlag for miljøafgiften, og ikke det reelle snit over modellen.
De 2 BMW 320d og den ene Volvo S60 D5 passer bedre med deres km/l iflg. producenten (også 20-40km afstand).
Snyd eller Fup. Vælg selv.
Søren Bindslev
bruger siden
28-11-2005
16-02-2007 kl. 15:28
Bykørsel:
Kold motor startet i et laboratorium opererende under forskellige ydelser, maksimalt 50 km/t og en gennemsnitlig hastighed på 19 km/t over en distance på 4 km. Dette er bykørsel!
Uden for by:
Udført umiddelbart efter bykørsel, bestående af haævt rolig kørsel og halvt varierende kørsel, maksimal hastighed 120 km/t over en distance på 7 km.
Medmindre der er nogle af jer der kører præcis sådan hver dag (og selvfølgelig i et laboratorium.....), kommer I aldrig i nærheden af de officielle tal. Det gør jeg heller ikke selv med min 1,8 TDCi 115 hk. Jeg ligger omkring 15,5 om vinteren og 17 om sommeren. Officielt skal den ligge på 18,9. Den får nogle tæsk og jeg har også en del korte ture, så jeg mener mit forbrug er som det skal være.
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
16-02-2007 kl. 23:35
Men man kan jo godt have et kørselsbehov som er mere brændstofvenligt end normen, eksempelvis 40 km til og fra arbejde af landevej. Jeg har nu kun halvt så langt, men er efter snart 4000 km i min nye bil nede på de 6,6l/100km som den bliver målt til efter normen. http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/167824.html
Konens bil er under samme norm som siger 8,2l/100km for hendes bil, og det inkludere både kørsel med trailer og campingvogn. http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/167876.html
Min forrige bil kørte også længere end lovet så det kan lade sig gøre, om det kan have noget med fabrikatet skal jeg ikke kunne sige men jeg tvivler på det.
Med venlig hilsen Kim
Profil slettet
16-02-2007 kl. 23:35
Jeg har en Ford Focus C-max 1,6 TDCI VAN.
Jf. papirerne fra fabrikken skulle mit mix forbrugstal være 20+ km/l og optimalt ved landevej 24+ km/l.
Jeg er klar over at talene sikkert er lavet på ultra lav friktions dæk, med vind i ryggen og strålende solskin.
Sagen er blot at jeg kører tættere på 16km/l hvilket jeg undrer mig over.
Spørgsmålet er: Hvordan kører jeg mest økonomisk i min diesel bil?
Skifter jeg gear så omdrejningstallet er så lavt som muligt hele tiden?
Kører jeg den lidt ud i gearne over tid, ikke noget race men vent med gearskift?
Kom hurtig op i fart (eller som min oldefar i jylland sage "hurti up i a høwe gear")
Lige pt kører jeg på Eagle ultragrip 7 vinterdæk som ikke er optimalt for brændstofsøkonomi vil jeg tro. Men at det skulle give en forskel på 4km liter finder jeg besynderligt.
Alle råd er velkommen...