Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Brændstoføkonomi forbedret

Profil slettet

Profil slettet

20-09-2009 kl. 22:24

Hej alle. Dette er ikke spørgsmål, men nok mere en oplysning.. ØKONOMIKØRSEL VIRKER. jeg ejer en Mercedes 190e 1,8 fra 1991. og dengang den blev produceret tænkte man ikke meget på co2 osv. Nå men, efter data på bilen, har de dengang opgjort bilen til at køre 10,2 km/l. Så det skulle selvfølgelig testes. Jeg tankede bilen helt op HELT OP.. 55 liter. Og så kørte jeg ellers så økonomisk som muligt. Ingen voldsom kørsel. Vuderede lyskryds, så jeg så vidt som muligt, blev fri for at holde for rødt. Rolige gearskift, og opgasninger.. OSV OSV.. Og det resulterede faktisk i at jeg fik bilen til at køre 12,3 km/l . så det er over 2 km/l mere .. Det er jeg faktisk både glad for, og lid stolt af :O) Så ja, kør pænt ( uden at være morfar ) og spar penge :O) Bare min lille historie...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

21-09-2009 kl. 15:34

Hej Daniel

Ja selvfølglig har du ret, det virker. Men ikke helt på samme måde i diesel, hvor man skal passe på ikke at lade den sejtrække og gearer for hurtigt op, så brænder dieslen ikke ordentlig i motoren, og soder til i dyser mv. og så bliver det en dyr historie. I mange af de nye benzin biler kan du med din kørsel, køre næsten ligeså langt som i en diesel bil.

mvh

lars Dam

lars Dam
bruger siden
09-09-2009

21-09-2009 kl. 15:48

Tja...

Men nu pendler jeg feks. imellem landsdelene, så det som jeg kigger på i ny bil, er den som bruger mindst med mellem 140-159km/t.

Og der er faktisk mange af de større dieselbiler med 6 gear, eller høj gearing faktisk de mest skånsomme for naturen.

Feks konens, som kun kører korte ture i byen, skal være en helt anden end feks min.

Så man skal altså virkelig kigge på ens kørselsbehov.

Profil slettet

Profil slettet

21-09-2009 kl. 21:24

Ja det gør han sikkert, og så sparer han sikkert et helt kvarter om dagen..... flot,og rigtig godt for både miliø og sikkerhed.......

lars Dam

lars Dam
bruger siden
09-09-2009

22-09-2009 kl. 21:32

Vi kan vel blive enige om at spørgsmålet om at bruge mindst muligt brændstof på at fragte os alle frem og tilbage er hovedformålet.

Jeg kunne aldrig drømme om at kører økonomisk, jeg nyder at kører bil, og ønsker at kører i en ordentlig bil der reagerer på mine input, samt bringer mig afslappet imellem landsdelene hurtigt - lydløst - og behageligt.

Til denne form for transport ville jeg blot gøre opmærksom på, at man ikke per automatik kan regne med de km/l der opgives fra fabrikkerne.

Til denne form for transport, virker +140hk og + 350NM 4 cyl dieselmotorer efter min erfaring rigtigt fornuftigt.

De giver i mine erfaringer gode tal når vi snakker brændstof økonomi.

lars Dam

lars Dam
bruger siden
09-09-2009

28-09-2009 kl. 14:06

Lige det jeg mendte. ;)