Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Brændstof økonomi ny bil

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

01-07-2011 kl. 10:36

Hej Jeg er lige blevet ejer af den nye Citroen C4 eHDI med E6G og stop/start, på de 2 første tanke har jeg kørt 19,2 bilen er opgivet til 23,8. Mit spørgsmål er hvilke erfaringer der er med helt nye biler, hvor langt skal de ha kørt før der kan regnes med den reelle brædstof økonomi, jeg har hørt omkring 10.000 km, er det rigtig. Ps Det er den første bil jeg har haft hvor kalorie måleren i bilens computer passer 100 %, med det jeg måler manuelt

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

01-07-2011 kl. 12:36

Jesper Eriksen skrev:
Hej Bo,

med 19,2 km/l er den jo godt på vej og har bevist, at den kan gå langt på literen. Det er sommer, og når vinteren kommer, vil forbruget falde lidt igen. Så jeg tror egentlig, at bilen kører så langt på literen, som den skal.

Resten ligger formentlig i din kørestil. Følg fartgrænserne (ja, hvem gider egentlig det, det er egentlig ret kedligt), motorbremse frem mod et lyskryds og så begræns bykørsel. Så tror jeg, at du vil køre længere på literen. Omend du vil nå op på 23 km/l er nok tvivlsomt.

Jeg har selv en Hyundai i30 1,6 crdi. Opgivet til 21,3 - kører mellem 18 og 20 km/l. Kun ved landevejskørsel og 120 km på motorvej får jeg den til at køre 21 km/l. Men sådan er det med alle nyere biler, og jeg er egentlig godt tilfreds.

Det er jo lige omvendt - man kører længere på literen, jo varmere det er. Min egen erfaring er plus mindst 10% om sommeren.

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

01-07-2011 kl. 14:24

K S skrev:
Nye biler - og især diesel som din - skal have min. 10.000km bag sig før du kan regne med forbruget - og det kan endda fortsætte med at falde en smule derefter og frem til 30.000km.

Da bilen er helt ny for dig, vil du også med tiden lære, hvornår du optimalt kan skifte til et højere gear og andre små "fif" - så det lyder absolut som om en god økonomi er indenfor rækkevidde - du er allerede godt på vej på de første tanke.

Det afhænger naturligvis også af dit kørselsmønster - hvordan er sammensætningen (motor-/landevej, bykørsel)? Hvor stærkt kører du må motorvejen? (130km/t koster en hel del mere end 110km/t).

Jeg prøver så vidt det kan lade sig gøre at bruge fartpilot på motorvej med 120 km/t og tager ikke hensyn til om der 100 eller 130 begrænsning.

Mht skift af gear så klarer gearkassen det selv, da den er med E6G, og det siges at det er svært selv at skifte så optimalt som denne gearkasse.
Nedbremsning ved feks lyskryds sker også automatisk da jeg bare slipper speederen og så sørger den selv for at geare ned + at motoren stopper når bilen holder stille, vel at mærke hvis jeg har en fod på bremsen.

Dette indlæg blev 01-07-2011 14:26 redigeret af dets forfatter.

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

01-07-2011 kl. 15:08

De fleste nye biler har svært ved at leve op til det de er opgivet til.
Primært fordi det eu-mix er beregnet under optimale vind og vejrforhold.

Men hvis du er dygtig øko-driver, så kan du godt nå tæt på hvad de er opgivet til. Meeen det kræver noget tålmodighed.

Profil slettet

Profil slettet

01-07-2011 kl. 17:03

I dag er det en uge siden jeg modtog min nye bil, SX4 Sedan, og har i løbet af ugen kørt ca. 600 km i den. Bilen er opgivet til 16,1 km/l, og jeg kører allerede uden problemer 17-18 km/l ved blandet kørsel. Og jeg kører ikke økokørsel, eller prøver på dette, så det er min erfaring at det svinger meget fra bil til bil. Min forrige bil, Suzuki Liana 1,6, var opgivet til ca. 14 km/l, men med samme kørselsmønster som nu, kørte denne ikke mere end 12.