Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Blitzet i Tyskland januar 2010, venter der nu en fartbøde (marts 2011)?

Carsten Pedersen

Carsten Pedersen
bruger siden
31-05-2008

02-03-2011 kl. 06:49

Hej, jeg kørte gennem Tyskland d. 2.1.2010 og kan mindes jeg blev blitzet. Da jeg ikke sidste år modtog en bøde, tænkte jeg, nå jeg slap. Nu er jeg så 14 mdr. efter forseelsen blevet informeret om, at Told og skat har udleveret mit navn og adresse til en tysk myndighed pga. den forseelse. Mig bekendt tiltrådte Tyskland først i slutningen af oktober 2010, dvs. næsten 11 måneder efter jeg blev blitzet, eu´s aftale om udveksling af bøder. Mig bekendt har de jo ikke tiltrådt aftalen med tilbagevirkende kraft. Den eneste krølle der er, at det ikke er tidspunktet for overtrædelsen som er afgørende, mens tidspunktet hvor bøden bliver udstedt. Men jeg synes nu, at det virker urimeligt at en bøde udstedet over 1 år efter man har begået en forseelse. Kan jeg nu alligevel risikere at jeg får en bøde og skal betale bøden? Er der nogen som ved hvordan man skal forholde sig eller hvordan juraen er? Vil helst undgå at skulle punge ud (men ved jo nok jeg kunne have kørt lidt langsommere - men sket er sket). På forhånd tak for svar.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Carsten Pedersen

Carsten Pedersen
bruger siden
31-05-2008

02-03-2011 kl. 10:21

Det er bare sært at de tyske myndigheder forespørger 14 mdr. efter jeg blev blitzet.

Men håber jeg undgår hilsnen eller kan undlade at betale.

Profil slettet

Profil slettet

03-03-2011 kl. 11:56

Kommer bøden, så betal skidtet. Det er straffen for at køre for stærkt.

Carsten Pedersen

Carsten Pedersen
bruger siden
31-05-2008

03-03-2011 kl. 12:20

Nu gik mit spørgsmål på om andre havde erfaringer med lign. Dvs. konkrete erfaringer med fartbøder fra Tyskland (hvor tidspunktet for bødens tilblivelse er før Tyskland har ratificeret aftale om udveksling af bøder) som så nu bliver inddrevet i Dk.

Spørgsmålet er om juraen i givet fald ville holde.

Jeg spørger ikke til hvad "folkets domstol" mener.

Dette indlæg blev 03-03-2011 12:28 redigeret af dets forfatter.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

23-03-2011 kl. 08:17

Jeg spørger ikke til hvad "folkets domstol" mener.

Nej, for det er jo uvæsentligt om man har gjort noget forkert, hvis man kan "juriste" sig ud af det ;-)