Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Bilradio med mikrofon

Uffe Sørensen

Uffe Sørensen
bruger siden
21-09-2025

21-09-2025 kl. 15:31

Hej, jeg er i den lykkelige situation, at jeg har en Renault Scenic fra 2011, en fremragende bil, men radioen kan ikke spille højt nok til at overdøve "motorstøj".

Derfor har jeg brug for jeres hjælp, findes der en bilradio der ikke koster alverden der spiller højere end den eksisterende, hvor man kan tilkoble sin mobil via bluetooth, men hvor mikrofonen sidder i fronten af radioen?

Finder jeg det, holder bilen mindst 8-10 år mere.

På forhånd tak for jeres hjælp
Uffe

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Niels Kristian Larsen

Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011

21-09-2025 kl. 20:57

Her er hvad chatGPT siger:

Ja — kort svar: ja, men med en lille forbeholdning. Mange billige bilradioer har Bluetooth og spiller højt (50 W × 4 MOSFET-udgang er normalt), men flere af de mest budgetvenlige modeller bruger en ekstern mikrofon (klip-på) som medfølger, mens nogle få modeller faktisk har integreret/front-panel mikrofon. Her er konkrete forslag og praktiske råd, så du hurtigt kan finde en radio der passer til dine krav.

Modeller du kan kigge efter (budgetvenlige)

Kenwood KDC-BT652U / KDC-series — angives eksplicit at have integrated front-panel microphone på produktoplysninger (dvs. mikrofonen er indbygget i fronten). God pris/ydelse for en enkelt-DIN enhed med Bluetooth og hands-free. Kenwood KMM-BT332U — populær, relativt billig digital media receiver med Bluetooth (hvis du vil have nyere model uden CD). Tjek produktteksten for om mikrofon er integreret i lige præcis den model/variant du køber — nogle versioner bruger ekstern mic. Pioneer MVH-S21BT / MVH-S310BT — meget budgetvenlige Pioneer-enheder med Bluetooth og kraftig indbygget forstærker (opgives ofte som 50 W × 4). Bemærk: flere Pioneer-modeller leveres med en ekstern mikrofon (giver ofte bedre placering), men nogle varianter/regioner har indbygget mic i frontgitteret — tjek produktbeskrivelsen eller manualen.

Hvad betyder “spiller højere” i praksis?

Fabriksopgivet 50 W x 4 er peak-værdi — det siger ikke alt om hvor “høj” og tydelig lyden opleves. For virkelig højere lyd bør du:
Kigge efter højere RMS-effekt (f.eks. forstærker eller eksternt amp). Overveje en lille ekstern forstærker og/eller bedre højtalere — ofte begrænser dine nuværende højtalere hvor højt du virkelig kan få det uden distortion. Sørge for ordentlig indstilling (gain/LPF/HPF/eq) ved installation.
(Generel forklaring og shopping-overblik).

Praktiske tip før køb

Søg efter ordlyd som “integrated microphone”, “built-in microphone”, “front microphone” i producentens specifikationer eller i manualen — det er den eneste sikre måde at vide at mic’en sidder i fronten. Hvis du er i tvivl: vælg en model med ekstern medfølgende mikrofon — den er ofte bedre til opkaldskvalitet, og alligevel billig. Mange budgetradioer medfølger en extern mic der monteres nær førersiden. Hvis “ikke koster alverden” er vigtigt: kig efter kendte mærker’ billigere single-DIN digitale mediaplayere (Pioneer, Kenwood, JVC) — de giver mest valuta for pengene.
🙂

Dette indlæg blev 21-09-2025 20:58 redigeret af dets forfatter.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

22-09-2025 kl. 13:39

Vær opmærksom på de fleste med "indbygget" microfon, altså hvor det nærmest bare er et lille hul i fronten på radioen, ikke er 5 øre værd.

Langt de fleste af dem, vil modparten have uhyre svært ved at høre dig.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

22-09-2025 kl. 14:04

Uffe Sørensen

bruger siden
21-09-2025

skrev:
Hej, jeg er i den lykkelige situation, at jeg har en Renault Scenic fra 2011, en fremragende bil, men radioen kan ikke spille højt nok til at overdøve "motorstøj".

Derfor har jeg brug for jeres hjælp, findes der en bilradio der ikke koster alverden der spiller højere end den eksisterende, hvor man kan tilkoble sin mobil via bluetooth, men hvor mikrofonen sidder i fronten af radioen?

Finder jeg det, holder bilen mindst 8-10 år mere.

På forhånd tak for jeres hjælp
Uffe

Hvis det er til solo kørsel, kunne du også overveje et sæt fornuftige hørebøffer?