Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Bilernes fremtid... reg.afgift og miljø
Morten H. Kjær
bruger siden
06-01-2004
28-02-2007 kl. 20:19
Hej!
EU har foreslået at biler fra 2012 maksimalt må udlede 120 gram co2 pr. km. 130 gram kan accepteres som et kompromis. Det er omsat til km/l for benzin mindst 20,0 km/l og diesel 22,2 km/l (120 gram).
Der findes ikke mange biler der allerede opfylder disse krav. Vi snakker om fx. en Picanto 1,1 eller en Citroën C3 1,4 HDi. Små biler der ikke har plads til megen familie eller en aktiv livsstil. Hvad gør vi i fremtiden hvis du vil køre med campingvogn?.
Lidt sjovt at ingen ministre selv går foran og kører i en miljøvenlig og økonomisk bil. Men vi bliver nød til at gøre noget pga. den globale opvarmning. Ingen er vist i tvivl om det allerede er sket noget med miljøet. Tænk bare på den rekord høje temparatur i denne vinter.
Ideen om at lægge reg.afgiften om til en co2 afgift finder jeg korrekt. Hvornår mon den kommer?. Det bliver måske ikke til en hurtig drømmebil men mange biler i Golfklassen med dieselmotor og partikkelfilter er faktisk tæt på målet allerede nu. Hvorfor skal de koste tæt på eller mere end over 300.000 kr?.
Istedet for jeg køber en tung ikke specielt økomisk gulpladebil burde jeg kunne købe fx. den nye Polo BlueMotion til små penge i Danmark der allerede er langt foran de kommende krav i 2012. Se her;
Keine Kompromisse
Sparen macht keinen Spaß? Von wegen. Der 59 kW TDI – Motor (Kraftstoffverbrauch: 3,9 – 4,1 l/100km; CO2-Emission: 102 – 108 g/km)* mit Dieselpartikelfilter bietet starke Leistung bei dennoch besonders geringem Verbrauch und Schadstoffausstoß. Die Sportlichkeit können Sie beim neuen Polo BlueMotion übrigens nicht nur erfahren, man sieht sie ihm aufgrund der 14-Zoll-Leichtmetallräder mit 165/70 R 14 - Bereifung auch an.
Men sådan skal det ikke være... Gad vide hvornår mon EUs ideer kommer til Danmark?. Ingen politikere har pt. ville røre ved ref.afgiften. Den er åbenbart vigtigere end fx. den globale opvarming og miljøet. Kan vi føre en slags separat miljøpolitik i Danmark, da politikerne åbenbart hellere vil have penge i kassen fremfor tænke på miljøet?.
Hmmm er lidt forvirret som danskere!.
Mvh Morten