Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Bilen fløjter ved gearskift

knud jørgensen

knud jørgensen
bruger siden
31-03-2007

14-02-2012 kl. 09:15

Ang. 2002 BMW 320d 2,0 150 4d Jeg har et problem når jeg skifter gear så fløjter bilen, mest når den er kold kan det være turboen gearkassen eller noget helt andet ,nogen der ved det

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

knud jørgensen

knud jørgensen
bruger siden
31-03-2007

14-02-2012 kl. 10:55

Hej henning ja bilen går godt ingen lyde ved kørsel , har du fået at vide det er turboen?

Profil slettet

Profil slettet

14-02-2012 kl. 12:03

Hvis det er et "piiif"t", er det er temmeligt sikkert din wastegate eller bypass ventil til turboen. Når du letter gassen ledes trykket udenom indsugningen og enten ud i udstødningen, tilbage i indsugningen eller ud i fri luft, alt efter mærke og årgang.
Det skal du ikke være så bekymret for, eneste ulempe er beundrende blikke fra diverse "Brian typer".
Hvis din turbo generelt hyler - også under spool op, er det tegn på en træt mølle.
Jeg har dog personligt kørt 60000 km med en mølle der lød som en jetjager uden problemer. Problemet bliver først rigtigt alvorligt hvis den samtidigt bruger olie.

Profil slettet

Profil slettet

14-02-2012 kl. 18:37

@Henning: Hvis ikke den bruger olie, ville jeg ikke være så nervøs. Hvis den brænder olie af, er røgen som regel blå eller brun. Vand giver grå eller hvid røg.
Hvis man er i tvivl kan man altid stikke en finger ind i turbinehuset(slukket og kold motor :-) ). Mærk om der er slør. Der må gerne være lidt radialt men intet aksialt.