Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Beset eller ikke beset er der nogen der kan hjælpe ?

Profil slettet

Profil slettet

12-10-2007 kl. 18:21

Hej jeg har lige købt en fin golf 2 årgang 90 med 1600 benzin. jeg og en kammerat var ude og se den og besluttede mig for at købe den efter en lille tur rundt i byen og havde konstateret at der ikke var rust eller noget. bilen kører fint og der er kun de fejl ved bilen som den gamle ejer fortæller og jeg spørger hende om der er mere galt med bilen og dertil siger hun at der er der ikke så vi handler og jeg kører hjem gald med en "ny" bil. men bilen bruger oile og vand finder jeg ret hurdigt ud af. så jeg kører til en mekanikker to dage efter jeg har købt bilen og får at vide at toppakningen er gået og ternostaten også er gået. det har den kørt med længe va siger mekanikkeren til mig. jeg ringer til sælger med det sammen og hun at hurtig til at sige at jeg jo skal huske at jeg har skrevet under på en slutseddel printet ud fra FDM om at jeg har købt bilen beset og uden retur ret så hun er faktisk ret ligeglad og har dermed ikke lyst til at betale. så nu står jeg her og ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre. skal jeg selv punge ud eller skal hun betale ? håber jeg kan få svar

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

12-10-2007 kl. 18:45

Der må du desværre nok selv betale, med mindre at sælger har løjet i slutseddelen, der står noget om passet på værksted og hvis der er fuld servicebog, så budre sælger også vide hvad der var galt.

Profil slettet

Profil slettet

12-10-2007 kl. 18:53

Der står intet på slutsedlen om at toppakningen og termostaten er defekt

Profil slettet

Profil slettet

12-10-2007 kl. 19:00

Nej, men der kan godt står andet i slutseddelen som giver det indtryk til køber om at bilen er i god stand.

Det du beskriver, det falder ind under grove fejl.

Jeg ville ringe til FDM.

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

13-10-2007 kl. 09:09

Købeloven gælder ikke ved privat salg. Det er kun hvis det kan bevises at sælgeren har været bevidst om at toppakningen var gået at der er noget at komme efter.

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

13-10-2007 kl. 09:17

Lige netop i tilfældet privat handel kan man godt skrive sig ud af den 2-årige reklamationsret. Hvis dette ikke var muligt, ville teksten "Bilen sælges som prøvet og beset uden reklamationsret" IKKE være tilstede i en standard FDM-kontrakt.
Derfor bliver det stadig ikke tilladt at lyve, men den eneste mulighed er at tage sagen i retten, og der bevise at sælger retteligt ikke har været opmærksom på problemerne.
Alt i alt bliver det både lettere og mindre risikofyldt selv at klare udgiften til reparationen, og så ellers se at komme videre - selv om det er rigtig SURT...

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

13-10-2007 kl. 11:08

Du har købt en 17 år gammel bil, den kan du ikke forvente nogen vil give garanti på, derudover har du og kammeraten formentlig gennemgået bilen fordi i havde forstand på den slags, du har handlet privat og bilens alder taget i betragtning så er det retsligt umuligt at få medhold i denne sag. Betal selv for udskiftning af toppakningen.