Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

beregning af gearing??

Profil slettet

Profil slettet

11-06-2006 kl. 11:24

Hej.

Er der nogen der ved hvordan man omregner gearkasseudveksling til hastighed v/1000 omdrejninger?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

11-06-2006 kl. 11:24

Ønsker du at finde hastigheden skal du som før nævnt kende gearingen på differentialet, og du kan på den måde finde hjulets omdrejningstal. Dette skal omsættes til SI- enheden rad/s, hvilket gøres ved at gange det med 2pi/60. Når du har dette tal, ganger du hjulets radius i meter på, og du har nu hjulets periferihastighed, som også er den hastighed på bilen, i m/s. For at omsætte det til km/t, ganges det med 3,6.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg