Bilbasen Forum
Audi A4 1.9 TDI 110hk og årgang?
Profil slettet
24-03-2007 kl. 23:56
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
26-03-2007 kl. 12:30
På den gamle serie er indsprøjtningssystemet helt mekanisk og består af én fælles pumpe, som leverer tryk til den fire dyser på det rette tidspunkt. Dyserne åbner autonomt, når det rette tryk er til stede og er kun i stand til at lavere 2 indsprøjtninger pr. eksplosion.
Ved pumpedyseserien er pumpe og dyse smeltet sammen, og 4 af disse enheder er placeret i topstykket, og får opbygget tryk v.h.a. separate knaster på knastakslen. Styringen af dyserne sker elektronisk fra bilens ECU.
Både nye og gamle 1,9 TDI-motorer fås i forskellige effektudgaver, som adskiller sig ved at have forskellig elektronik, være med eller uden intercooler og ved at have turbo med eller uden variabel geometri m.m.
2,0 TDI er stadig pumpedyse, men i fremtiden vil VW sandsynligvis gå over til commonrail ligesom de fleste andre. 2,0 TDI har i 140HK udgaven almindelige elektromagnisk aktiverede dyseelementer og i 170HK udgaven har den piezodyser. Sidstnævnte kan klare op til 5 indsprøjtninger pr. eksplosion.
På pumpedysemotorer skal du være opmærksom på, at tandremmen er ekstremt hårdt belastet, da den driver pumpeelementerne. Derfor er det ekstremt vigtigt (og dyrt) at få skiftet remmen ihht. intervallerne i servicebogen!
Profil slettet
26-03-2007 kl. 19:30
Tak for svar, nu ved jeg hvad forskellen er.
Det næste er hvordan jeg skelner:
Sagen er den, at jeg slut i næste uge tager 2 overnatninger til Dyskland mellem Østrig og Franfurt for at kigge på 6 forskellige A4 (hvis de da ikke bliver solgt inden).
Når jeg nu står hos herr Sauerkraut (den ene bil er privat, ser extrem flot ud på mail-billeder, alt i ekstraudstyr, - 2001, 1.9 115 hk; hvordan ved jeg så, om det er den ene eller den anden model?
Sælger "weiss garnicht", siger han.
Findes den "gamle" både med 115 og 130 hk?, eller det så helt sikkert den nye motor?
Er der nogle sikre kendetegn eller registreringdatoer?
En flink fyr fortalte, at en af forskellene er, at den nye 1.9 ikke skal forvarmes, det skal den gamle, er det rigtigt?
Søren
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
27-03-2007 kl. 08:56
I følge mine kilder skulle der ikke være forskel hvad angår forvarmning.
Den type du nævnet - 115HK er første generation pumpedyse (type AJM). Denne kan på de første årgange (98-99) have problemer med toppakningen. Desuden kommer den ofte sammen med første generation af VW's 6-trins gearkasse, som også af og til volder problemer. Derfor skal du være opmærksom på vandforbrug (evt. hvid røg og "snotklat" i oliepåfyldningsdækslet) samt hylen eller andet støj fra gearkassen!
God biljagt!