Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
At sammenligne din bils moment med andre bilers
Profil slettet
26-04-2008 kl. 15:53
Skrev for nyligt indlæg omkring optimering af 105 hk VW-kværn som i dette tilfælde ligger i en gulplade-udgave af octavia-st.car. Der bliver ikke gjort noget ved den under garantien, men da den er friskere end fx. en hvidplade-udgave af den kendte Touran med samme motor, så handler det selvfølgelig om nm/kg. Her et par udregninger.
Har prøvet ny A4 2.0 diesel, 143 hk, dog hatchback men denne leverer med sin dejlige commonrail (kører som en turbo-benziner (ikke så kraftig acceleration) og er næsten lydløs under acceleration). Denne bils egenvægt er 1520 kg, min Skoda's egenvægt findes under typegodkendelser og er 1264 kg - hvor på hvide plader er det 1317 kg.
Hvis man laver udregninger på det så har min Skoda i forhold til Audien faktisk 300 nm (den har jo kun 250 - eller måske 3-4 stykker mere i virkeligheden). Og når man kører bilerne så virker Skodaen næsten lige så frisk (selvfølgelig også pga. TDI-boostet, men man skal altså se lidt på disse ting).
Der hvort Skodaen selvfølgelig taber til A4'eren er jo acceleration da det er tydeligt at TDI'en dør omrking 70-80 km/t hvor commonrail accelererer lidt op mod 100 km/t.
Man kan lave sammenligninger med med fx. 140 hk Skoda Octavia - der vejer 25 kg mere og 45 kg mere for en DSG-gearkasse og så 50 kg mere for hvide plader så den 2.0 liters diesel med DSG vejer 120 kg mere end min gul plade-vogn med 105 hk, og hvis folk så sætter anhængertræk på hvad mon ikke det vejer? Min 105 hk version er faktisk ret frisk (heller intet anhængertræk) men sparer nok op til en Mazda 6 diesel st.car på gule plader( den nye flotte der - men smag og behag) - den har 360 nm i en 143 hk motor.
Sidst rettet: 26/4-08