Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Alfa Romeo 156 RST2 2.0 JTS

Søren Meyer

Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007

26-10-2008 kl. 12:12

Hej Alfa ejere, Jeg har inden for en overskuelig fremtid overvejet, at skifte min gamle Toyota Corolla (årgang 1996) ud med en ny vogn. Jeg har i den forbindelse kigget på en: Alfa Romeo 156 RST2 2.0 JTS (årgang 2003). Jeg skal med det samme sige, at jeg har haft en meget skidt oplevelse med en Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark årgang 1998. Først gik der brand i bilens servopumpe hvilket var en ret skræmmende oplevelse og senere opdagede jeg, at bilens ophæng og det meste af undervognen var ædt op af rust. Så det var to korte måneders fornøjelse og en lettere dyr oplevelse. Resultat blev, at jeg måtte skift tilbage til en Corolla. "Man skal jo rejse sig fra det træ man er faldet" og på trods af dem grimme oplevelse jeg har haft med Alfa Romeo så har den altså givet mig en uforglemmelig køreoplevelse. Jeg savner ganske enkelt Alfa's unikke design (både udvendig og kabinen) og ikke mindst motoren som er kvik og har en diskret men god lyd. Det er helt sikkert, at min "nye" brugte bil skal være undervognsbehandlet fra start. Spørgsmålet til jer er dog om den sidste Alfa Romeo 156 model (mener den kom i år 2003) har lige så mange skavanker som den forgående? Jeg må indrømme, at jeg påtrods af min hang til Alfa stadigvæk ikke er kommet mig helt over mit sidste bekendskab med 156'eren. Så er den sidste model 156'er lige så "italiensk" som den tidligere? Er der lige så mange skavanker at finde: rust, højt olieforbrug og dårlig elektronik? Er der andre ting man skal være opmærksom på? På forhånd tak for svarene. Søren

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Meyer

Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007

26-10-2008 kl. 13:55

Hej,

Tak for svarene.

Jeg har naturligvis tænkt mig, at få en FDM attest på vognen for det er jo om, at udnytte de fordele FDM tilbyder.

Allan - alternativet er en tysk bil, f.eks. en Golf4.

Hans Henrik - Ja bilen var netop tæret op af vand der løb inden i karossen, hvilket jo var meget ærgeligt. Med hensyn til olieforbruget så er det jo lidt af et klassisk problem for Alfa'er, så den er jeg med på. Min tidligere Alfa var også meget tørstig.

Sidst rettet: 26/10-08

Søren Meyer

Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007

26-10-2008 kl. 14:00

...forresten kan det ikke passe, at det er en tysker som har stået for konstruktionen af modellen? Eller er det kun Alfa's 159'er som har været under kyndige tyske hænder?

Det plejer jo, at være en plus når tyskerne har en finger med i spillet.

Arvid Dannevang

Arvid Dannevang
bruger siden
02-10-2007

28-10-2008 kl. 22:05

Hej Søren
Jeg har en 2004 156 RST 1,9 jtd16v så samme motor er det ikke men resten er jo det samme.
Jeg har haft den fra ny og har pt rundet 272.000 km i den :-)
Som du selv siger så skal den være rustbeskyttet og det fra så tidligt som muligt, og som også sagt så vil en fdm test eller lign. være en god ide.
Det eneste elektriske problem jeg har haft på min har været en lysene airbag lampe og 1 gang hvor den gik på nødprogram pga ir i et multistik ude i motorrummet, det blev klaret med lidt rens og noget fedt af car centre.
Airbaglampen lyser som regel når man har kørt et af forsæderne frem og tilbage et par gange pga stikket til airbagen i sædet, som sidder under sædet, derved mister forbindelsen (fucking bosch lort .-))
Så har jeg haft en defekt EGR ventil ved 265.000 km og skal skifte trækaksler nu ved 272.000 km
Resten har været normale sliddele så som bremser 3 gange, 2 gange øverste bærearme foran (300 kr stykket) kødben foran 2 gange(stabilisatorsvingarme 200 kr stykket) støddæmpere skiftet 1 gang (til komplet novitec undervogn) kobling skiftet 2 gange og svinghjul skiftet 1 gang, xenon pærer skiftet ved 180.000 km ( ca 2200 timer) 2 nye forruder pga stenslag og 2 hjullejer.
Dertil kommer normal service for hver 20.000 km med hvad det nu indebærer.
Alt i alt er jeg meget glad for bilen, den kører stadig som en drøm, olieforbrug nu og forud er ca 0.4 l pr 20.000 km, og det år hvor den var dyrest for mig kostede den 50.000 kr men det var også incl forrude, bremser (skiftet til brembo) kobling, svinghjul, xenonpærer, novitec undervognen og de normale service, det holdt op med 60-65.000 km om året i kørsel bliver det ikke dyrt pr km.

Må jeg forresten ikke henlede opmærksomheden på www.cuoresportivo.dk og www.alfaklub.dk samt www.alfasmeden.dk der får du alle de svar du kan ønske dig fra alfisti.
God fornøjelse med alle dine prøveture det er jo altid sjovt.

Søren Meyer

Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007

29-10-2008 kl. 18:11

Hej Arvid,

Først og fremmest tak for dit svar.

Jeg er faktisk pt. medlem af Alfa Klub Danmark idet jeg meldte mig ind i klubben da jeg i sin tid købet min første Alfa. Så jeg er godt bekendt med især: http://www.cuoresportivo.dk.

Grunden til, at jeg oprettede et indlæg her på BB er, at jeg også har brug for at høre andres oplevelser med Alfa Romeo end lige dem der er tilmeldt Alfa Klubben. De alfister man finder på f.eks.: http://www.cuoresportivo.dk vil jo uden lige have en tendens til kun, at fokusere på de positive områder og oplevelser.

Men tak for den gode gennemgang af de reparation du indil videre har været igennem. Det giver et godt billede af hvad man kan forvente af udgifter.