Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
ALFA 159 2.2 JTS - Hvad skal den køre på literen?
Profil slettet
27-11-2007 kl. 13:23
Hej,
Jeg er den næsten lykkelige ejer af en ALFA 159 2.2 JTS som jeg købte brugt for 1 mdr siden. Det eneste problem jeg har med den er dens urimelige benzin forbrug og jeg vil derfor gerne høre fra andre ejere af samme bil hvad deres bil køre på literen?
Bilen står officilet til 10.6 Km/L - men det holder langt fra. Jeg bor i Kbh og når jeg kører bykørsel ligger den helt nede på sørgelige 6-8 Km/l og jeg køre altså ikke vildt. Jeg har også haft et par langture i den til Aalborg og kan jeg presse den op på 9.2/L og her har jeg kørt med fartpilot omkring 120-130 Km på motorvej.
Bilen er indregistretet 12/05 og jeg er derfor tæt på udløb af bilens garanti, men spørgsmålet er hvad man kan stille op? Er det normalt? - Og hvis ikke hvilke krav kan jeg så stille?
Det er køre/benzin computer i bilen og den bekræfter de skæmmende tal jeg oplyser, dog er den en smule mere optimistisk end det jeg selv regner ud fra tank til tank.
Jeg har tidligere haft en 156 1.8 så jeg er godt klar over at det ikke er en økonomisk bil jeg har købt, men jeg mener at et snit på mellem 8-9 KM/L er decideret urimeligt.
Hører meget gerne jeres kommentare og erfaringer omkring dette?
Mvh
En delvis lykkelig ALFA ejer.
Profil slettet
27-11-2007 kl. 14:55
Hej Lars,
Ved ikke om du fik mit svar før (er ikke så teknisk) hvis ikke så kommer det her:
Forst og fremmest tak for dit svar.
Jeg har 19' alu med lavprofil på bilen. Jeg har faktisk ikke tjekket dæktrykket, men det vil jeg da gøre.
Er også godt klar over at det er en tung bil og at den har et stort strøm forbrug, men når alt det er sagt kan man så stadig ikke med rimelighed forvente at det ALFA fabrikken forskriver omkring benzin forbrug også bare kommer i nærheden af virkeligheden? Og hvis den ikke gør, har man så overhoved mulighed for at klage og hvordan bevises det, for der er jo forskelligt forbrug alt efter hvordan man kører bilen.
Jeg ville også godt bare kunne fylde bilen op uden at hyle, men når vi efterhånden snakker 12 kr literen, så begynder det sku at gøre nas, også selvom man er ALFA ejer :)
En af mine gode venner har en AUDI A4 2.0 Turbo fra 2005 med 200 Hk, han kørte samme tur med mig til Ålborg og mens hans benzin forbrug lå på 13 KM/L lå jeg og nede omkring 9.2 KM / L med samme hastighed. Det er sku da lidt underligt.
Anyway, tak fordi du tog dig tid til at svarer, håber der er andre der vil dele deres point of view på dette område.
Mvh
Klaus
Ved ikke om du fik mit svar før (er ikke så teknisk) hvis ikke så kommer det her:
Forst og fremmest tak for dit svar.
Jeg har 19' alu med lavprofil på bilen. Jeg har faktisk ikke tjekket dæktrykket, men det vil jeg da gøre.
Er også godt klar over at det er en tung bil og at den har et stort strøm forbrug, men når alt det er sagt kan man så stadig ikke med rimelighed forvente at det ALFA fabrikken forskriver omkring benzin forbrug også bare kommer i nærheden af virkeligheden? Og hvis den ikke gør, har man så overhoved mulighed for at klage og hvordan bevises det, for der er jo forskelligt forbrug alt efter hvordan man kører bilen.
Jeg ville også godt bare kunne fylde bilen op uden at hyle, men når vi efterhånden snakker 12 kr literen, så begynder det sku at gøre nas, også selvom man er ALFA ejer :)
En af mine gode venner har en AUDI A4 2.0 Turbo fra 2005 med 200 Hk, han kørte samme tur med mig til Ålborg og mens hans benzin forbrug lå på 13 KM/L lå jeg og nede omkring 9.2 KM / L med samme hastighed. Det er sku da lidt underligt.
Anyway, tak fordi du tog dig tid til at svarer, håber der er andre der vil dele deres point of view på dette område.
Mvh
Klaus
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
27-11-2007 kl. 17:05
Jeg tror at Lars har ret i det han skriver, samtidig er der den markante forskel på de to biler med turboen i A4. Turboen giver et stort drejningsmoment som ofte afføder en højere gearing, da den med det store moment er i stand til at trække en større gearing. I Bil Revyen 2005 står sådan en A4 med mølle til at køre 47,6 km/t ved 1000 i topgear, så ved 130 render motoren 2731,09 omdrejninger pr. minut. 2,2 JTS står i samme bog men fra 2006 til 33,8 km/t, eller ved 130 vil motoren i den rende 3846,15 omdrejninger pr. min. så din render ved 130 godt 1100 omdrejninger mere pr. min. og det koster brændstof.
Med venlig hilsen Kim
Med venlig hilsen Kim
Profil slettet
28-11-2007 kl. 09:18
Hej,
Jamen det ser ud til at jeg bare skal sætte noget tape foran benzin- måleren, lukke mine øjner når jeg tanker og så ellers bare nyde at jeg køre ALFA, for misforstå mig ikke, det ER en nydelse :O)
Jeg skal have skiftet til vinterdæk her om en 14 dages tid, så må vi se hvor meget det giver af ekstra Km/L.
Tak fro jeres kommentare.
Mvh
En Fattig men glad ALFA ejer.
Jamen det ser ud til at jeg bare skal sætte noget tape foran benzin- måleren, lukke mine øjner når jeg tanker og så ellers bare nyde at jeg køre ALFA, for misforstå mig ikke, det ER en nydelse :O)
Jeg skal have skiftet til vinterdæk her om en 14 dages tid, så må vi se hvor meget det giver af ekstra Km/L.
Tak fro jeres kommentare.
Mvh
En Fattig men glad ALFA ejer.