Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

A6, V6 eller Turbo ?

Profil slettet

Profil slettet

09-09-2005 kl. 14:13

hej Lasse,

Tak for svar. Når du siger lille forskel i pris, så er det vel V6´eren der er dyrest eller..?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jakob Eibye

Jakob Eibye
bruger siden
24-06-2004

09-09-2005 kl. 18:00

Hej :-) Jeg ville gå efter en 1.8 Turbo, som nemt kan chiptunes! V6 kører rigtig godt, Men mange af dem har et stort olieforbrug trods få kilometer. Nogle har også fået skiftet benzindyser pga. at de kokser til i motoren. Serviceomkostninger er en anelse dyrere på V6. F.eks et T-rems skift på en V6 med vandpumpe og det hele koster ca.8000.- +moms, mens en turbo er ca. 6500,- med moms. Mvh. VW mekanikeren

Morten H. Kjær

Morten H. Kjær
bruger siden
06-01-2004

10-09-2005 kl. 12:58

Hej Torben!

Jeg ville gå efter turboen. Tjek hvor meget drejningsmoment den har næsten fra tomgang i forhold til V6'eren!. Og så er benzinøkonomien bedre - altså en mere politisk korrekt bil!. En kammerats far har en V6 2,4. Den lyder fantastisk men trækker ikke så voldsomt men spinner som en kæle mis.

Mvh Morten

Profil slettet

Profil slettet

10-09-2005 kl. 14:55

Hej Morten,

Hvor finder du momemtkurverne ?

Mvh Torben

Esben Tang

Esben Tang
bruger siden
28-07-2003

10-09-2005 kl. 19:06

Valget af motor skal jo begrundes, og der er noget den ene gør bedre en den anden.. det kommer også an på dit kørselsbehov og -mønster, og hvad du skal bruge din bil til.. skal den f.eks. trække båd/campingvogn/trailer, ville jeg helt klart vælge en V6 da den ikke skal vente på at turboen slår til ved 1.850 rpm., V6'eren er også den model der bedst kan holde til at køre mange km. da 1.8T modellen har haft lidt med at den ikke rigtigt kan holde til de mange starter.. Den bedste måde at finde ud af hvad der passer dig bedst, vil jo være at vise at du seriøst overvejer at købe bilen og aftale med sælgeren af du kan låne bilen en dag og se hvad der passer dig bedst. Skulle du vælge 1.8T modellen og er typen der godt kan lide at det skal gå stærkt ville jeg vælge at montere en turbotimer der lader turbo'en køle ned efter du egentlig har slukket motoren.

Håber du finder ud af hvilken motor der passer til dit behov.

MVH
Esben Tang

Profil slettet

Profil slettet

10-09-2005 kl. 23:47

Hej Esben,

Jeg gider egentlig ikke ræse, men kan godt lide at holde go´ marchhastighed på motorvej (130-160 km/t). ca. 25,000 km/år og halv/halv, by/motorvej. Vi kører aldrig med trailer, båd osv, så bundtræk er ikke det vigtigste. Tror at det bliver en 1,8 T og så må jeg jo finde ud af hvad sådan en timer koster :-)

Mvh Torben

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

11-09-2005 kl. 20:40

Hej Torben

Jeg forstår også din begejstring for den model.
Jeg har en Kammerat med en Passat 1,8T der er chippet til ca 195 hk. Den har rundet 180.000 km UDEN problemer. Det er en fantastisk motor. Og især hvis du har et almindeligt kørselsmønster kan det helt klart anbefales at få den chippet. Fordi du ikke behøver at trykke så meget på speederen før du er på din ønskede hastighed. Når man kører almindeligt vil du sikkert også opdage at det kan betale sig rent benzinmæssigt. Jeg kan kun tale positivt om 1,8T.
Men jeg kan også godt forstå din begejstring for 2,4 v6. Pga den overfede lyd fra motoren. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om at den kører godt. Men du skal bare nok regne med at det er dyrere at få lavet service på V6 end 1,8T som der er flere der har skrevet. Og så har jeg også hørt før at V6 bruger for meget olie.

Men hvis det var mig ville jeg vælge 1,8T og så ville jeg chippe den til de der ca 195 hk og 300 nm, så kan v6 godt gå hjem og vugge.... TRO MIG....

Men held og lykke...

Profil slettet

Profil slettet

26-09-2005 kl. 10:54

Mange tak for alle svarene. Efter at have tjekket service priserne og sammenholdt med alle de gode svar der er kommet, er vi nu faste i troen på 1,8 T.

Mvh Torben

Profil slettet

Profil slettet

26-09-2005 kl. 10:54

Hejsan,

Jeg overvejer at købe en Audi A6 fra ca. 2001/2002, men jeg er i tvivl:
Skal det være en 2,4 V6 eller en 1,8 Turbo ?

Er der evt. nogen der har førstehåndserfaringer med disse modeller ?
-Service og reperation: Er der stor forskel i pris ?
-Svagheder: Var der noget med svage topstykker på V6´eren, eller er det på tidligere modeller.

På forhånd tak.

Torben T.