Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

A3 køb i tyskland

Andreas Madsen

Andreas Madsen
bruger siden
04-06-2008

15-06-2008 kl. 06:43

Jeg har tænkt mig at købe en A3 Ambition, hvortil jeg har lidt spørgsmål, da jeg er ret ny på bilmarkedet og derfor besidder begrænset viden. 1) Motorvalg. Er der nogle signifikante forskelle mellem 2.0 og 1.9 modellen? (TDI) Den største forskelv ser ud til at være de ekstra HK (140 vs 105). Forbruget ser stort set ens ud. Larmer den ene model mere end den anden, eller er der andre ting jeg skal være opmærksom på her? 2) Bilen skal købes brugt i tyskland (og have tyske plader). Findes der uafhængige tests i tyskland (ala. FDM test)? 3) Er det umiddelbart muligt at eftermonterer f.eks. fartholder, i så fald jeg køber en bil uden? (implicit, er det for dyrt?) 4) For at simplificerer købsprocessen, overvejer jeg bare at troppe op ved en Audi forhandler, og bede ham finde en model ud fra de kriterier jeg sætter. Er dette en dum ide? (ha i mente at jeg ingen insigt har i, forsikring, service, og mulighed for at vurdere en bils tilstand ved en privat) Det var lidt specifikke spørgsmål på min situation, men jeg er ret meget på bar bund på brugtvongsmarkedet, så håber der er nogen der har lyst til at stikke ud på spørgsmålene.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Andreas Madsen

Andreas Madsen
bruger siden
04-06-2008

16-06-2008 kl. 07:52

bump:)

Andreas Madsen

Andreas Madsen
bruger siden
04-06-2008

18-06-2008 kl. 19:42

Come on, der må være nogen der har noget fornuftigt at sige om forskellen mellem den gamle 1.9 TDI og den nye 2.0 TDI.

Profil slettet

Profil slettet

20-06-2008 kl. 11:26

Du skal skelne mellem gammel 1,9, gammel 2,0 og ny 2,0. Begge de gamle er pumpedyse-teknik, hvilket giver mere støj - specielt i tomgang, men det hører du nu ikke meget til når du kører. De gamle har en meget eksplosiv momentkurve og virker ret kraftige ved få omdrejning - men dør så ud. Den nye er commonrail-teknik og kører mere som en benzin-bil selvfølgelig med kraftigere moment og støjer mindre, men de kan altså stadigvæk høres i tomgang. Effekt med hensyn til hk og drejningsmoment er det samme for 2 liters pumpe-dyse og 2 liters commonrail - 2liters pumpe-dyse bruger ofte noget olie, commonrailen er sandsynligvis mindre olie krævende men dyrere i indkøb. Brændstofforbrug cirka det samme.

Den gamle 1,9 pumpedyse er meget holdbar og kan chiptunes så den yder mere end en standard 2,0 140 hk.

Køb en 2 liters commonrail.

Andreas Madsen

Andreas Madsen
bruger siden
04-06-2008

21-07-2008 kl. 03:35

John og Tommy,

Det var informativt.