Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

80érnes bil ??

Profil slettet

Profil slettet

04-12-2006 kl. 16:38

Nytænkning hvad biler angår i 80'erne? Du kommer næppe udenom BMW M5.En halvstor familiebil med en ekstrem stærk motor der gjorde M-modellerne i stand til at tage kampen op med næsten hvad som helst.Og kun kendere var/er istand til at forskæl fra en M-model og en ikke M-model.Det er da fedt. Idag har alle prestige-mærker en tilsvarende vogn i modelprogrammet;Mercedes,Audi o.s.v. Men BMW startede med "ulven i fåreklæder".Og er efter min mening stadig førende.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

04-12-2006 kl. 19:39

Mit forslag er helt seriøst, men ikke særlig fashionabelt. Det er nemlig den gamle Skoda 105, 120 og 130, den var elsket af mange og hadet af sikkert lige så mange men den gav mange familier egen bil som andre ”berømte” biler før den. Ideen var ikke ny og man fik desværre ikke mere end man betalte for, jeg mener dog den er mindst lige så meget sin egen som Citroen XM.

Med venlig hilsen Kim

Profil slettet

Profil slettet

04-12-2006 kl. 22:20

Ok.Kaare F.Hvilken planet er du fra? At sige en M5'er er håbløs pånær motoren er jo direkte dumt at sige.Læs dog et hvilket som helst bilblad hvor en M5 er beskrevet og alle som en beskriver: "en fantastisk køremaskine"."Køredynamik i top"."Fantastisk balance"."Kører som en fuldblods sportsvogn".Osv.osv. Gammeldags siger du.Næppe mange andre biler er blevet proppet med så meget "nyt" som datidens og nutidens M5'ere.Men jeg tror da på at du er klogere end alverdens motor journalister....(!) Det Joakim S.seriøst efterlyser er en "bemærkelsesværdig","revolutionerende","en bil som beskriver nytænkning".Og så kommer du op med en Kadett E!! En Fiat Tipo!!En sur Ford Sierra!!"Bemærkelsesværdig"? Nej vel? Normalt mener jeg at man skal respektere andres meninger.Men dit svar fortjente noget tiltale !!

nikolaj Sunesen

nikolaj Sunesen
bruger siden
06-01-2004

04-12-2006 kl. 22:40

HEj

Der er mange muligheder som kunne være bil nummer 2 (xm, sierra,m5 etc), men for mig er der kun én, nemlig MPV´s moder Renault Espace. Ikke kun et faceliftet design, men en helt ny måde at tænke familiebil på. Den var dengang en ener, men som nu alle producenter leverer. Renault ramte plet..

Profil slettet

Profil slettet

04-12-2006 kl. 22:46

Renault var IKKE de første - der var da vist nogle amerikanere, der var før ude?

Sierra kunne også være et fint bud - den var utroligt fremsynet, da den kom frem i 1982. Ingen anden familiebil, var så moderne, som den - da den kom frem. Jeg er ikke til Ford, overhovedet, men det var noget af et sats de lavede - og den blev jo ret så populær.

XM havde også sit helt eget design, men den er mere fra den sidste ende af 80´erne. Men resten af bilen, var jo typisk fransk, med alt hvad det nu indebærer - og det er ikke positivt ment =)

Selv i dag, kan man jo se, hvilke af de to der kører flest rundt af. Det er sjældent at møde en XM, mens vi vel alle mindst én gang om ugen, ligger i olietåge, bag en Sierra 1,6 =)

Profil slettet

Profil slettet

04-12-2006 kl. 22:47

sjovt nok er der pt en udstilling over det mest revolutionerende bildesign i de sidste 50 år. 80'erne er repræsenteret med Ford Sierra, som jeg nok også vil byde på som det bedste eksempel. Dengang den kom frem lignede den mildest talt noget fra en Star Wars film, men dannede vel mere eller mindre skole for bildesignet fremover. Computere og vindtunneler blev de mest anvendte redskaber i tiden derfra. Selvom teknikken var så godt som uændret fra Taunus'en, var formgivningen så fremadrettet, at det tog lang tid for folk at vænne sig til designet. Derfor må Sierra så absolut være det du leder efter.
http://www.ddc.dk/events/DDCudstillinger/fascination_of_transportation

Profil slettet

Profil slettet

04-12-2006 kl. 22:54

To sjæle, én tanke =D

I øvrigt, var Espace ikke den sidste klasse, Renault tog æren for. Herhjemme, har den æren for at have opfundet en ny "klasse" med Megane Scénic også - selvom der et par år forinden, kørte en Corolla Spacio (á lá Verso, baseret på E10 Corolla´en) rundt i Japan - den blev bare ikke importeret til Europa. Eller før den, Fiat Multipla fra 50´erne? Så nej, Renault tog bare æren for noget, andre havde opfundet før dem =) Med succes.

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

04-12-2006 kl. 23:21

kom Citroën XM ikke først i 1990?

Fiat Uno?

Toyota Corolla GT Twin Cam Coupe (AE 86)?

Saab 9000

Saab 900 Aero?

Ford Scorpio?

Opel Omega?

Profil slettet

Profil slettet

04-12-2006 kl. 23:30

Selvom jeg selv er vild med AE86, var den ikke SÅ revolutionerende i forhold til sin forgænger, TE71´eren, udover motoren, som var den første serieproducerede 16V´er.

Ingen af de andre, kan beskrives som et kvantespring, hvilket Sierra´en kan, rent designmæssigt. Både Omega og Scorpio kom først senere i 80´erne, og er jo begge ret traditionelle sedaner. Fiat Uno var på sin vis også moderne, med sit kantede og kompakte design, men stadig - den dukkede heller ikke op så tidligt som Sierra. Saab har altid haft et aparte design, ligesom Citroën, men da Saab allerede lagde grundpillen for 900´erens design med 90, 99 osv. sidst i 70´erne, kan man ikke tilskrive den til 80´erne.

Profil slettet

Profil slettet

05-12-2006 kl. 08:29

syntes sierra er et godt valg. er 34. og kan godt huske da jeg var barn og den kom frem. alle talte om dette hæslige barn! som alle alligevel tog til sig !

Søren Christensen

Søren Christensen
bruger siden
06-04-2005

05-12-2006 kl. 09:56

Et lille bidrag:
Audi Quattro! Ingen havde tænkt tanken om en 4-hjulstrukket personbil - eller kunne se ideen i den - ikke før Audi introducerede Quattroen - i start 80'erne. I de følgende år var den totalt dominerende i rally og andre grene af motorsporten, og idag tilbyder alle bilmærker med respekt for sig selv en 4x4 personbil.
Ta', brug, smid væk.

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

05-12-2006 kl. 23:25

hva med Citroën AX eller BX?

Profil slettet

Profil slettet

05-12-2006 kl. 23:59

Nej, du har ret - Citroën ruster ikke så slemt, de når at dø af alle de andre dårligdomme inden =)

BX KUNNE også være et bud, men set i længden må Sierra stadig være symbolet for nytænkning i start-firserne.

Profil slettet

Profil slettet

06-12-2006 kl. 12:15

I forbindelse med at jeg er ved at skritte en opgave om modernismen, har jeg valgt at beskrive en opsigtsvækkende fra henholdvis 60érne, 70érne og 80érne.

Fra 60érne har jeg valgt Jaguar E,
fra 70érne har je valgt Mercedes 450 SEL 6,9
da jeg syntes det er totalt morsomt at der blev lavet en sådan bil så kort efter oliekrisen.
Fra 80érne har jeg tænkt på at vælge XM, da den i "alle biler 1969 - 98" beskrives som den siste bil som tillader sig at være helt sin egen.

Men er der en bil som er mere bemærkelsesværdig og revoulutionerende fra 80érne? Jeg tænker ikke på superbiler, men bare en bil som beskriver nytænkning fra 80érne.

Gode bud med begrundelser modtages med taknemmelighed:-)

Profil slettet

Profil slettet

21-06-2008 kl. 14:50

Ferrari 412 GT

Ultimativt 80ér design med lastbil hjul og V12´er, og så enda med bag sæder og bagagerum, alt dette i en Ferrari, glem alt om Siera og andre kedelige skod forslag, ellers tilslutter jeg mig klart

Audi Quatro
Lancia: Delta integrale eller Thema 2,0 16v Turbo / 8:32

(kører selv Thema 2,0 16v Turbo st.car, den motor er legendarisk)

Men i bund og grund handler dette om følelser, hvis du spørger min mor villi hun sige 2CV:)

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

21-06-2008 kl. 18:34

Fiat ritmo må da være et klart bud selvom den faktisk kom i 70'erne.

Fuldstøbte plastikkofangere, som på enkelte modeller endda var indfarvede. Jo og hvem husker ikke TC 130 modellen?

Blev også allerede i 1982 lavet som "billig" cabrio :-)

Det var blot lidt inspiration...