Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

17" fælge og brændstoføkonomi...

Morten H. Kjær

Morten H. Kjær
bruger siden
06-01-2004

07-06-2007 kl. 09:08

Hej! Jeg har købt mig brugt en Citröen Picasso 1,6 HDi Exclusive på guleplader. Dejlig bil - synes jeg!. Men men men den kører ikke langt på literen. Slet ikke i nærheden af det opgivet. Ved godt at debatten har kørt mange gange omkring HDi og ikke for langt på literen!. Men min kollega har en model magen til. Han kan køre 2-3 km mere på literen. Han fortalte inden mit køb at han med fornuftig kørsel kørte 19 km/l. Men kunne ikke komme i nærheden af de 20,4 km/l som den er opgivet til. Nyere modeller er nu opgivet til 19,6 km/l - måske pga FAP filter?. Den eneste forskel på de 2 biler er dækmonteringen på de forskellige biler. Kollegaen kører på standard sutter dvs. 185/65/15. Jeg kører på 215/45/17. Det det virkelig æde 2-3 km/l med 17" tommer?. Bilen har kørt 40.000 km så den er tilkørt. Sommer hilsen Morten

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-06-2007 kl. 09:44

Kørestil og kørselsmønster gør også en stor forskel. Min berlingo 2,0 hdi svinger mellem 13 og 19 km/l afhængig af kørselsmønster (den er opgivet til 17,5). Jeg kører næsten kun bykørsel og motorvej og så kører jeg 13-15 på literen (det koster at køre 130 - 140 kmt med så høj en bil). Men så snart der bliver involveret noget landevejskørsel falder gennemsnitsforbruget drastisk.
Dine dæk er jo ikke væsentligt meget bredere end din kollegas, men måske de har større rullemodstand. De standardmonterede michelin energy dæk er kendt for at have lav rullemodstand.

Henrik M.

Henrik M.
bruger siden
20-02-2005

07-06-2007 kl. 11:11

Hvor langt man kører pr. liter afhænger meget af dækkene og størrelsen herpå. Når du kører med 215/45/17, har du en meget bredere flade, der skal "trækkes" rundt - faktisk er fladen 30 mm. større end på standard-dækkene. Dette koster alt andet lige mere benzin, til gengæld har du meget bedre køreegenskaber, end hvis du kørte med stadard-dæk (bedre respons ved sving, bilen ligger bedre i sving m.v.). Endvidere er selve vægten af dine hjul større, end hvis det havde været standard-dæk.

Selv kører jeg i en Toyota Corolla med 205/40/17 dæk (standard er: 175/65/14). Jeg har også bemærket, at min bil kører kortere pr. liter med disse 17" hjul end når jeg kører med standard størrelsen. Jeg nyder at køre på 17", da det forbedre bilens køreegenskaber markant (p.g.a. større falde samt lavere profil).

17" ser alt andet lige også bedre ud end 14"/15"! Så de ekstra kroner det koster at køre med 17", mener jeg, er givet rimeligt ud.

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

07-06-2007 kl. 19:38

Kan det tænkes at den dårlige brændstoføkonomi, skyldes at du kommer fra en benzinbil og køre den nye som du plejer. Jeg køre godt nok benzinbil, men syntes ikke 205/55-16 (vinter) eller 225/45-17 (sommer) giver den store forskel i forbruget. Selvfølgelig betyder årstiden og måske mønstret i vinterdæk kontra sommerdæk noget, men på begge er økonomien (vægt og ydelse taget i betragtning) faktisk ret god.

Med venlig hilsen Kim