Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
1,6 Diesel i 2 priser - bliver vi trukket rundt ved næsen?
Profil slettet
18-07-2007 kl. 03:03
Til september kommer i30 fra Hyundai. Dielsel kommer i 2 modeller, hvor det er den samme 1,6 motor i dem begge, men alligevel er der forskel på kræfterne:
1.6 CRDi Classic med 90 HK og A/C, 199.995 kr.
1.6 CRDi Classic med 115 HK og A/C, 214.995 kr.
Og nu er spørgsmålet, om vi ikke bare bliver trukket rundt ved næsen. Det gælder ikke kun Hyundai men også andre, der tilbyder dielsel-biler i flere styrke-versioner, men samme motorstørrelse. Jeg tvivler ikke på, at der er forskel på kræfterne i de 2 versioner, men jeg kunne godt mistænke forskellen til kun at ligge i en justering af parametrene på computeren, der styrer motoren.
Der kan købes chip-tuing til dieselbiler, og er det i princippet ikke det samme? Er der så nogen god grund til at betale 15.000 kroner mere for den stærke version?
Med venlig hilsen
Henrik Berg Andersen
Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003
18-07-2007 kl. 07:08
Forskellen på prisen skyldes de flere HK. Bilen med 115 HK, har ændret motorstyring, men også turbo, manifol, udstødning og differentiale er ændret, og dette er dyrere at fremstille. De Kr. 15.000,- er kun 4.000,- når der regnes baglæns mht registreringsafgift. En chiptuning fortaget på dansk jord er kun belagt med moms, og dermed afgiftsfritaget.
Profil slettet
18-07-2007 kl. 10:31
Jeg vil tro at der er teknisk forskel på de to. Det kan være at det er en almindelig turbo på den svage og den stærke er udstyret med variabel turbine geometri, så jeg tror ikke kun det er et spørgsmål om parametre i computeren.