Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Bilvask efter vinter salt og sne

T h

T h
bruger siden
20-11-2021

09-01-2024 kl. 19:01

Søger lidt inputs til vask her i vinter tiden. Min Peugeot 508 (Plugin) er Pava behandlet og de skriver at man skal undgå undervognsvask når man køre den i vaskehal. Samme tid kan jeg læse mig til andre steder at det en god ide med undervognsvask her til vinter så man får fjernet salten fra undervognen.Hvad gør i andre hen over vinteren? Skal man have et firma til at vaske den hele vejen igennem manuelt efter vinter?Jeg har ikke mulighed for selv at vaske hjemme i hånden.

Dette indlæg blev 10-01-2024 11:17 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

09-01-2024 kl. 20:44

Nøjes med hver 3-4 vask at benytte undervognsvask.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Niels Kristian Larsen

Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011

09-01-2024 kl. 22:22

Har altid vasket selv. Har haft bil siden 1970 og aldrig nogensinde brugt undervognsvask.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

10-01-2024 kl. 15:48

Hvis Pava ikke kan tåle undervognsvask, vil jeg vove den påstand den heller ikke kan tåle at køre gennem en stor vandpyt. Den kraft vandet rammer undervognen ved 80 km/t er mindst lige så stor som skylledyserne i vaskehallen leverer.

I øvrigt har jeg aldrig forstået hvorfor folk bruger penge på undervognsbeskyttelse på nye biler. En 10 år gammel bil i dag har ikke skyggen af rust selvom den ikke er blevet behandlet, og jeg har aldrig solgt en bil hvor forhandleren har spurgt om ekstra undervognsbeskyttelse Så argumentet om bedre gensalgsværdi holder heller ikke.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

10-01-2024 kl. 17:05

@Lars Olsen
Så har du været heldig.
VW passat, 3 styk, alle med bobler i bagklap inden 8 år.(en opdaget efter 3 år en uge)
Skoda SuperB, begyndende bobler i alle 4 skærmkanter inden 8 år.


Men ifølge VW er lakgarantien 3 år, og så må man vente til 12 år er gået om den er gennemtærret indefra. Altså er garantien reelt nul værd.

Ligsom det er alment kendt at køber du en brugt Mazda, så er den rustet op inden 10 år, hvis ikke den har fået undervognsbehandling.

Samt Toyota tilbyder i vid omfang deres nyvognskunder at få den undervognsbehandlet inden levering. Det er der nok også en grund til.

Dette indlæg blev 10-01-2024 17:07 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

10-01-2024 kl. 18:03

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
@Lars Olsen
Så har du været heldig.
VW passat, 3 styk, alle med bobler i bagklap inden 8 år.(en opdaget efter 3 år en uge)
Skoda SuperB, begyndende bobler i alle 4 skærmkanter inden 8 år.


Men ifølge VW er lakgarantien 3 år, og så må man vente til 12 år er gået om den er gennemtærret indefra. Altså er garantien reelt nul værd.

Ligsom det er alment kendt at køber du en brugt Mazda, så er den rustet op inden 10 år, hvis ikke den har fået undervognsbehandling.

Samt Toyota tilbyder i vid omfang deres nyvognskunder at få den undervognsbehandlet inden levering. Det er der nok også en grund til.
Ja, det hjælper selvfølgelig at man ikke kører i sådan nogen sekundamærker😀
Indenfor den nyere tidsregning har vi i husstanden haft Volvo, Mini, Audi og Honda ingen af dem har haf rust andre steder end ved enkelte stenslag omkring forruden.

At Toyota tilbyder undervognsbehandling skal nok nærmere tilskrives dels kundekredsen ( 75+ ) og så at de tjener ekstra på det.

Dette indlæg blev 10-01-2024 18:04 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

10-01-2024 kl. 18:20

Eller at det minimere deres garantiforpligtigelse.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

JacobsenDD JacobsenDD

JacobsenDD JacobsenDD
bruger siden
08-02-2024

08-02-2024 kl. 09:33

Jeg synes også, at købere af nye biler seriøst bør overveje en ekstra anti-korrosionsbehandling. Det vil hjælpe med at beskytte din bil mod rust og forlænge dens levetid.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg