Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Tesla model 3 std rækkevidde

S. D

S. D
bruger siden
24-11-2023

03-02-2024 kl. 23:30

Hej,



Jeg overvejer at skifte min diesel ud med en tesla model 3 standard range (fra 2021). Jeg er dog lidt bekymret for, om rækkevidden på en standard er nok til mit behov.



Jeg har ca. 250 km til arbejdet.



Vil en standard range kunne klare det eller skal jeg op i en long range..?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

04-02-2024 kl. 09:19

Hvis du har 250 km hver vej, så er der ingen af dem der kan klare det på kolde våde dage.

Hvis du hovedsagligt kører motorvej og 140 kmt, så skal du nok forvente på der dårligste dage at du skal lade på vejen hjem. Men det behøver kun at være et spalsh and go, altså 4-8 minutter, får at nå hjem til eget stik.

En long range bør kunne tage dig turen på alle dage, bortset fra hvis beredskabet ikke får ryddet motorvejen og du må holde der i 24 timer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

S. D

S. D
bruger siden
24-11-2023

04-02-2024 kl. 09:24

Det er ikke 250 km hver vej, men totalt.



Jeg har egentlig brug for at høre om en alm Tesla model 3 kan klare sådan en tur, hvis man kører omkring 120-130 km/t. Jeg er ikke interesseret at købe en bil til 300-400k og så være tvunget til at køre 100-110km/t, som jeg ser, at en del elbiler kører på motorvejen for at overholde deres rækkevidde.



Hvis nogen af jer har erfaringer med at køre sådan nogle tur i en almindelig Tesla model 3, så skriv gerne.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

04-02-2024 kl. 10:40

VI har en Long range som går 470-500 km på motorvejen med 120-125 i snit om sommeren og små 100 km mindre om vinteren.

En SR+ bør kunne tage turen uden problemer med 130 på 20 ud af 22 arbejdsdage om måneden. Altså alle dage om sommeren, og måske 3-4 dage om vinteren risikerer du at skulle lade. Men man kan jo vælge de få dage at køre lidt langsommere.

Grunden til eks Tesla'erne nok kører lidt lavere hastighed, er at den fortæller dig hvad fart du skal nøjes med for at nå destinationen uden at skulle lade. Det er IKKE fordi de ikke kan køre langt.

Eks kører jeg syd over og mangler et skud saft, så vælger jeg hellere at køre 115 for at nå Fredericia istedet for at skulle lade i Hedensted. Hedensted er udmærket, men giver kun 140 kW, hvorimod Fredericia er en V3 lader der giver op til 256.

Iøvrigt ville jeg overveje om jeg måske heller ville have en med 60 kWh batteri istedet for en 21'er. mener 60 kWh batteri kom aller sidst i 21' eller forår 22'
En 21'er SR bør heller ikke koste 3-400.000. For det kan du få en longrange sprit ny med 676 km range hvis du vælger 18" fælge. 626 km hvis du vælger 19".

Hvis en 21'er SR så bør den ikke koste meget over 230K. En helt ny 3'er highland SR fåes til 345 hvis du kigger Tesla's lager modeller.

I hverdagen er der ingen forskel på SR og LR. Dette fordi batteriet i SR kan tåle 100% i hverdagen. Hvorimod LR har bedst af 80% i hverdagen og lad op til max lige inden en lang tur. 80% på en LR er ca 450 km på batteriikonet. en SR giver vel 430km.

Men skal du jævnligt til Gardasøen, så mærker du forsken på range i mellem ladninger og tiden der går med ladning, idet en SR modtager 170 max en LR modtager 256. Det siges dog at det nye BYD batteri har en mere flad ladekurve, og derfor er ca ligeså hurtigt, selvmom det kun starter på 170 men holder kurven oppe længere.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

S. D

S. D
bruger siden
24-11-2023

04-02-2024 kl. 11:14

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
VI har en Long range som går 470-500 km på motorvejen med 120-125 i snit om sommeren og små 100 km mindre om vinteren.

En SR+ bør kunne tage turen uden problemer med 130 på 20 ud af 22 arbejdsdage om måneden. Altså alle dage om sommeren, og måske 3-4 dage om vinteren risikerer du at skulle lade. Men man kan jo vælge de få dage at køre lidt langsommere.

Grunden til eks Tesla'erne nok kører lidt lavere hastighed, er at den fortæller dig hvad fart du skal nøjes med for at nå destinationen uden at skulle lade. Det er IKKE fordi de ikke kan køre langt.

Eks kører jeg syd over og mangler et skud saft, så vælger jeg hellere at køre 115 for at nå Fredericia istedet for at skulle lade i Hedensted. Hedensted er udmærket, men giver kun 140 kW, hvorimod Fredericia er en V3 lader der giver op til 256.

Iøvrigt ville jeg overveje om jeg måske heller ville have en med 60 kWh batteri istedet for en 21'er. mener 60 kWh batteri kom aller sidst i 21' eller forår 22'
En 21'er SR bør heller ikke koste 3-400.000. For det kan du få en longrange sprit ny med 676 km range hvis du vælger 18" fælge. 626 km hvis du vælger 19".

Hvis en 21'er SR så bør den ikke koste meget over 230K. En helt ny 3'er highland SR fåes til 345 hvis du kigger Tesla's lager modeller.

I hverdagen er der ingen forskel på SR og LR. Dette fordi batteriet i SR kan tåle 100% i hverdagen. Hvorimod LR har bedst af 80% i hverdagen og lad op til max lige inden en lang tur. 80% på en LR er ca 450 km på batteriikonet. en SR giver vel 430km.

Men skal du jævnligt til Gardasøen, så mærker du forsken på range i mellem ladninger og tiden der går med ladning, idet en SR modtager 170 max en LR modtager 256. Det siges dog at det nye BYD batteri har en mere flad ladekurve, og derfor er ca ligeså hurtigt, selvmom det kun starter på 170 men holder kurven oppe længere.

Tusind tak for dit indlæg. Jeg har også kigget en del på 2021 standard range, men har været bange for om de kunne klare den tur. Jeg arbejder en del hjemme også, men til trods for det, så betaler jeg ca. 2500 DKK i brændstof lige nu og det er lidt træls. Når jeg endelig kører på arbejde, så kører jeg ikke under 120/130 km/t.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

04-02-2024 kl. 15:19

Formoder med 2500 kr i brændstof pt, så holder den heller ikke stille i garagen, du kører formentlig 25-35000 km om året.

Du bør i snit ikke ligge meget over 175 Wh/km(sikkert mindre, men du kører nok mere motorvej end vi gør) eller omrking 7 km på en kWh.

DErfor bør du for ca 350-400 kWh om måneden kunne foretage samme transport.

Vores 22'er LR der bruger lidt mere strøm end en SR ligger på 164 Wh/km i snit over 35000 km. Der første fra 19' gik 194 Wh/km over 170.000 km. Jo nyere jo mere effektiv.

Hvis du laver refusions aftale, så får du val omkring 90 øre tilbage. aftalen koster 69-80 kr/md at få administreret. Med andre ord, du bør kunne foretage din kørsel for noget der ligner 350-400 kr/måneden.

Dette indlæg blev 04-02-2024 15:20 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

07-02-2024 kl. 21:38

Som JR skriver skal du være opmærksom på skiftet mellem den gamle SR+ (55 kWh) og den opdaterede RWD (som mange kalder SR)
RWD har 60 kWh batteri, opdateret kabine og forlygter, elbagklap, støjdæmpende forreste sideruder etc. Den kom ca. november 2021.

Jeg ville gå efter en 22´ RWD med 60 kWh batteri (prisforskellen til de ældre er alt for lille).
Den kan sagtens køre 250 km på motorvej (også uden at lade til 100% altid) og det er en rigtig fin bil, med lavt forbrug etc.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

JacobsenDD JacobsenDD

JacobsenDD JacobsenDD
bruger siden
08-02-2024

08-02-2024 kl. 09:32

Tak for din detaljerede analyse af Tesla Model 3 SR! Dine oplysninger er meget nyttige for mig, da jeg overvejer at købe dette elektriske køretøj. Jeg tror, at den 22 år gamle RWD-model med 60 kWh batteri faktisk kan være et bedre valg end den 21 år gamle SR-model med 21 kWh batteri på grund af dens længere rækkevidde og bedre ydeevne. Her er en artikel om fordelene ved kampagnekoder http://www.gbu.gl/oversigt-over-nike-fodboldsko-modeller

Dette indlæg blev 14-02-2024 16:41 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg