Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Spørgsmål til Tesla folket

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

24-11-2023 kl. 10:00

Hej

Synes jeg læser i manual at blindspot indikation vil vises med en rød diode i højtaler gitteret foran.

Tesla Model 2023

Men kan ikke på nogen måde få det frem.

Det er måske forsvundet ved en opdatering eller findes ikke mere eller kan jeg ikke finde ud af indstilling ?

J R det må du vide ? :-)

Hilsen Jørgen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

24-11-2023 kl. 12:25

Jørgen ........

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Hej

Synes jeg læser i manual at blindspot indikation vil vises med en rød diode i højtaler gitteret foran.

Tesla Model 2023

Det findes kun på den nye "Highland" version af Model 3, der landede for nogle uger siden.
Så ældre 2023 Model 3 versioner har det ikke.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

24-11-2023 kl. 12:41

Hej T I.

Øv og det var endda online manualen i selve bilen hvor jeg læste det og så billede.
De burde da tilpasse manualen til den pågældende bil :-)

Mvh Jørgen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

25-11-2023 kl. 10:05

Hej

Lige et spørgsmål mere fra en nybagt Tesla ejer :-)

Vil dørhåndtagene give problemer i det kommende frostvejr med ned til -10 gr ?

Tænker på hvordan og med hvad de evt kan eller skal smørres eller behandles ?

Tak for hjælpen - det er jeg glad for :-)

Hilsen Jørgen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

25-11-2023 kl. 12:23

Hej Jørgen.

De kan godt fryse, tidligere har har jeg givet dem lidt silikone ligesom gummilister.

Men fryser de fast, så kan man gøre 3 ting:
1) Forvarme kabinen i god tid, ifølge rygtet skulle den også "lune håndtaget" når der forvarmes.
2) Trykke på den smalle ende med tommel, så skulle den kunne løsne sig.
3) Give dem et dap på den brede ende.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

01-12-2023 kl. 19:00

Hej.

Jeg har lige et spørgsmål mere :-)

App fobindelsen har virket perfekt de første 2½ uge jeg har haft Tesla.

Men igår torsdag morgen virker det så næsten ikke mere.

App kan ikke få forbindelse til bilen, cirklen står og kører rundt.

Jeg har opdateret min Samsung mobil og genstaret den.

Prøvet at aktivere og deaktivere FLY tilstand og wi-fi på mobilen.

Logget ud og ind af Tesla App.

Aktiveret nyeste software i Tesla bilen.

Genstaret Tesla ved at holde de 2 dreje knapper inde og skærm genstarter.

Nogle gange kan man få forbindelse efter måske 2-4 forsøg.

Og ellers skriver den ex 'blink mislykkes' hvis jeg trykker på 'blink'

Andre med samme problemer og ja hvis nogen har en løsning ?

Synes det er lidt trættende allerede, om det er kulden eller software problemer :-(

Tak for hjælp :-)

Mvh Jørgen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

01-12-2023 kl. 21:34

Hvis den er faldet i "dyb" søvn, kan den godt være en smule træg. Hvis du trykkerlås/lås op plejer det at vække den med det samme.
Men har aldrig oplevet det så grelt som du beskriver (har dog aldrig benyttet blink).
Har du alt slået til, altid position, BT/Wifi til etc?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

02-12-2023 kl. 07:56

Hej T i

Tak for hjælpen :-)

Blink var bare som eksempel, det er det samme hvis man trykker på klima eller
åben håndtag etc.

På mobilen er der givt alle tilladelser til Tesla app.

Jeg kan ikke se at Wi-fi på mobilen om det er tændt eller slukket skulle have
nogen indflydelse, da mobilen bare kobler op til min router.
Mobilen bruger mobildata.

Wi-fi ude i selve bilen, det er jo sjældent at den er koblet op til et net, udover når man
skal lave en softwareopdatering, hvor jeg så laver et hotspot fra min mobil.

Bilen kan eller har kunnet kommunikere med Tesla App på alle afstande, så det
må være helt uafhængig af om bilen er koblet på et Wi-fi eller ikke.

Jeg er med på at BT bruges når mobilen er et par meter fra bilen som mobilnøgle etc.

Men bilen må jo have et eller andet internet opkobling, for alt virker, altså YouTube selvom bilen ikke er forbundet til min telefon - det er vel også på den opkobling at
bilen forbinder til Tesla's servere og Tesla's servere forbinder til Tesla App ?

Hilsen Jørgen

Dette indlæg blev 02-12-2023 07:57 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

02-12-2023 kl. 08:57

Se nedenstående.

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/8797?page=1#post-130509

Du har sikkert premium conectivity i 3 måneder fra købet.

Derfor har du youtube og spil selvom der ikke er wifi.

Når Premium udløber vil du blive spurgt om du vil betale 100 kr/md for det.

Vi gør ikke, bruger aldrig GPS i dagligdagen og har erfaret under Premium perioden, at jeg kunne holde alene for rødt i et tomt lyskryds med orange/røde streger på trafikinfo for trængsel. Rygtet siger at kommer du ud for at bruge navigering, så benytter den fortsat trængsel i baggrunden til at lave bedste rute.

SOm du selv bemærker og i ovenstående link, så har den været lidt træg den sidste tid. Der plejer at komme en update(tror der kom en igår) og så rettes disse ting.

se evt link i ovenstående til at oprette genveje, tænker også det er en mulighed på Android. Så slipper man for at skulle ind i APP for eks at låse kabel op eller starte ladning.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

02-12-2023 kl. 10:44

Hej JR.

Også 1000 tak for hjælpen.

Ja jeg har premium conectivity, hvor der bla er Google maps og det kører på sidste måned og betaler man vist 99 kr om månedet, tror jeg fortsætter
med det.

Der kom også en version xx 44 mener jeg der stod til min bil i dag som jeg har downloadet og den skal installeres om lidt.

Tak for linket til teslaforum, kan nu godt se at andre har samme problemer
og med opkoblingstid på flere minutter.

Så må se om det rettes i 44 versionen.

God weekend alle.

Mvh Jørgen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Niels Kristian Larsen

Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011

02-12-2023 kl. 11:14

For TÜV (Technischer Überwachungsverein), der er blandt Tysklands førende organisationer, når det kommer til at udføre periodiske bilsyn, bidrager ikke ligefrem med positiv læsning til Tesla-ejerne.

I deres seneste liste over, hvilke biler der får flest og færrest anmærkninger ved syn, er Tesla Model 3 nemlig at finde helt i bunden som nummer sjok, når det kommer til biler fra 2020 og 2021.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

02-12-2023 kl. 13:45

@NKT det må tydeligvis være fordi man her undladt service på bremser og ikke benyttet dem nok. Vores 2019 gik direkte igennem syn efter 4 år og 168.000 km på originale bremseskive og klodser.

Kender iøvrigt flere der har rundet 200.000 km på originale skiver og bremser og gået igennem syn.

Dertil så har ejerne måske ikke været obs på at der har været en recall med nye bærearme på garantien fra tesla.

Hvis man bare kører i 3 år uden at servicere overhovedet det mest basale, så kan man måske heller ikke forvente en spitzenklasse TÜV.
Forskellen er bare at TESLA er de eneste der acceptere at du overholder garantien uden at du kommer i deres synagoge for service. De accepterer endda at du selv laver servicen i din egen garage.

Umiddelbart tror jeg mange Tesla ejere er mere computer, gimmick og sjov end service. I modsætning til Porsche, Opel, Toyota og Volvo, specielt de 3 sidste er mere morfar, blød hat, livrem og seler inden de kører til syn.

Påfaldende at synsmedarbejderen i Tyskland opdager at der er vibrationer i kølerhjelmen. De har da været yderst grundige.

Iøvrigt med den export der har væeret fra Tyskland, så er det det da et under at de har kunnet finde nogen fra 2020 at syne. ;-)

Dette indlæg blev 02-12-2023 13:53 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

10-12-2023 kl. 10:34

Hej

Det er nogle værre historier om Tesla i disse tider, både fagforening i skadinavien og
investringsfirmaer som vil sælge Tesla aktier og nu også dette:

https://www.boosted.dk/kaempe-firma-vil-af-med-alle-teslaer/

Mvh Jørgen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

11-12-2023 kl. 08:29

Hej Jørgen

Ifølge rygtet er det pga få, måske under 10, medarbejdere i Sverige er medlem af en fagforening, så boykotter fagforeningen hele virksomheden for at få den OK i hus.

Har altid været pro OK, indtil jeg endte på anden side af bordet og opdagede hvor lidt samarbejde der er. Ligesom man aner det ikke men arbejdstids og hviletidsafvigelsestilladelser er bundet op på at man har en OK.
Altså hvis man har en OK ,så må man nogle ting. Har man ikke OK så må man nul og en kiks. Sådan en gang pamperi!

Investeringsfirmaer er hovedsagligt arbejdsmarkeds pensioner. Som der mener de ikke kan have penge i Tesla uden OK. Men samtidig kan de godt have penge i våben og olie/gas etc. Der er moralen lidt ligesom en hvis oliesheik der er formand for COP i Dubai. Kukkuk Betina, for han er samtidig boss for et af verdens største olieselskaber......Verden vil forblændes, hvis der er lidt kugler at stoppe i lommen.

Iøvrigt den historie i linket om en mor med barn, som ikke kunne komme ud af bilen fordi den var løbet tør for strøm..... Altså der er en manuel nødåbning af dørene, som sidder der hvor håndtaget sidder i rigtig mange almindelige biler..... Nogen gange skal man måske ikke tage en journalists skrifter for andet en fiktion for at få clicks.

Du skal tage journalistik for det det er, sensationsskriveri. Seneste eksempel på de ikke følger op på fakta. I sommers var der en lystbåd der var gået i brand. Vores kolleger blev tilkaldt og sejlede ned til båden. Den stod totalt overtændt, så de kunne ikke komme helt hen til den, fik aftalt med manden, at han skulle hoppe i vandet fra boven af lystbåden og vores folk samlede ham op. Der er vel gået 10-15 minutter fra vores folk fik meldingen til de var på stedet og havde samlet ham op. yderligere 10 minutter gik der, så kom redningshelikopteren og fik ham overført til transport til sygehuset.
I avis og andre nyheder var det sindsygt heldigt at helikoteren lige var på øvelse og kunne samle manden op direkte fra den brændende båd på 5 minutter. Intet om mine kollegers mellemværende.

Når først du får kendskab til flere af lignende usandheder, så begynder man at tvivle en del på det der skrives i aviser, netsider etc.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

11-12-2023 kl. 12:51

Jørgen ........

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Hej

Det er nogle værre historier om Tesla i disse tider, både fagforening i skadinavien og
investringsfirmaer som vil sælge Tesla aktier og nu også dette:

https://www.boosted....

Mvh Jørgen

Ingen grund til at forære pseudo-"journalistiske" sider kliks....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jennifer Hook

Jennifer Hook
bruger siden
12-12-2023

12-12-2023 kl. 15:10

Oh yeah, the same problem popped up for me. the manual said different. Also visit https://chatgptdansk.com/ for more information related to all aspects.

Dette indlæg blev 12-12-2023 15:11 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Rabecca Williams

Rabecca Williams
bruger siden
27-12-2023

27-12-2023 kl. 13:54

I think the older versions don't have this. You can also visit https://xn--gpt-1l4bk4a7o.co/ for your all types of queries and you'll find all answers.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

03-01-2024 kl. 07:47

Hej.

Godt nytår.

Der er jo noget vejhjælp med Tesla så længe der er garanti, men hvad dækker den?

Det står nok et sted på deres side, men vil godt høre Forum om nogen har andet ?

Altså hvad hvis man punktere, der er jo ikke reservehjul, får man hjælp af Tesla ?

Eller hvis man kører fast i sneen og skal trækkes op, hvem hjælper der ?

Så spørgsmålet er om man skal have et abonnement på vejhjælp uover ?

Tak for hjælp :-)

mvh Jørgen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

03-01-2024 kl. 10:50

Jeg mener du har vejhjælp hvis din bil er brudt ned, ellers ikke.


Men jeg er ikke sikker.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

05-01-2024 kl. 16:48

@Jørgen

Har du også fået mail fra Lord Elon idag?

Der står beskrevet, at eks vi frosne håndtag kan du åbne døren med APP'en.
Du kan endda flytte "åbne døren" frem som genvej på din APP. Hvis man tænker man skal bruge det tiere.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

05-01-2024 kl. 17:53

Hej JR.

Ikke nogen mail fra Musk i dag :-)

Men har 'åben dør' på Tesla App, den kendte jeg godt og bruger den disse dage.

Den burde progammeres, så man kunne vælge at åbne de andre 3 døre også.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

05-01-2024 kl. 19:56

Mailen havde:

Link til gør det selv for hver model.
Link til vinter forbedringer, såsom sikre høj lade effekt på tur og dør tricks.
Præsentation af Tesla AAL midlertidige værksted til deres eget bliver bygget.
Samt referal link.

Eftersom der var præsentation af AAL lokation, kan det være det kun er sendt til lokale fra Nordjylland.

Dette indlæg blev 05-01-2024 19:58 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

06-01-2024 kl. 08:47

Hej alle.

Jeg har fået masser af sne og is ind i fælgene pga snefygning, det bevirker at bilen hopper lidt når man kører :-/

Hvordan får man nemmest alt det is og sne ud - det er 20' performance fælge ?

Jeg har ikke en garage eller der er en parkeringskælder i området eller muligheden
for at tage fælgene af og ind i varmen sådan lige :-)

Er det bare med noget varmt vand og en børste eller ?

Hilsen Jørgen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

06-01-2024 kl. 08:59

Vamt vand og børste eller de der afisningspray hvis ikke det voldsomt.

Det har vi også fået. Iøvrigt er det ikke kun et Tesla problem, har prøvet det på mange andre mærker.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Bank Sørensen

Lars Bank Sørensen
bruger siden
08-01-2023

15-01-2024 kl. 22:25

Hej

Er der nogen, som har erfaring med køb af dæk og fælger hos Green Drive?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-01-2024 kl. 10:00

Du skal sikre dig de ikke sender fra UK. For i det tilfælde får du told og moms pålagt.

Og så er priserne vist ikke helt så fornuftige.

Prøv evt at kigge på Vesti.dk eller søg på Facebook markedplace, der er også en i Brovst der gør meget i Tesla(sikkert også andre) fælge og dæk.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Bank Sørensen

Lars Bank Sørensen
bruger siden
08-01-2023

16-01-2024 kl. 22:52

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Du skal sikre dig de ikke sender fra UK. For i det tilfælde får du told og moms pålagt.

Og så er priserne vist ikke helt så fornuftige.

Prøv evt at kigge på Vesti.dk eller søg på Facebook markedplace, der er også en i Brovst der gør meget i Tesla(sikkert også andre) fælge og dæk.

Ok - tak.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Bank Sørensen

Lars Bank Sørensen
bruger siden
08-01-2023

03-02-2024 kl. 01:15

Hej

Har fået Tesla oplader installeret i starten af januar. Lader også fint men kun med max.10 ampere. På touchskærmen kan jeg, inden jeg sætter stikket i, ændre fra 5-16 ampere og stiller jeg den på f..eks 14 ampere og sætter stikket i, så går den straks tilbage til 10 ampere. Hvordan gemmer man en ny indstilling på f.eks 14 ampere (hvis man kan)? Eller er det måske opaderen, som skal justeres?

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

03-02-2024 kl. 10:39

Hvad er det for en lader du bruger?

Er det en der er fast monteret eller bruger du mobil laderer og i så fald med hvilken pigtail(stik mellem lader og kontakt) Hvis det er med Schucko pigtail, så ligger der en max på 10A indbygget i pigtailen.
En almindelige stikontakt er kun beregnet til 10A i kortere tid, ikke 6-10 timer.
Er det pigtail med blå "camping" stik, så burde den gå 16 A på en fase.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Bank Sørensen

Lars Bank Sørensen
bruger siden
08-01-2023

03-02-2024 kl. 11:33

Lars Bank Sørensen

bruger siden
08-01-2023

skrev:
Hej

Har fået Tesla oplader installeret i starten af januar. Lader også fint men kun med max.10 ampere. På touchskærmen kan jeg, inden jeg sætter stikket i, ændre fra 5-16 ampere og stiller jeg den på f..eks 14 ampere og sætter stikket i, så går den straks tilbage til 10 ampere. Hvordan gemmer man en ny indstilling på f.eks 14 ampere (hvis man kan)? Eller er det måske opaderen, som skal justeres?

Hilsen Lars

Det er en fastmonteret Wall Connector.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

03-02-2024 kl. 13:59

Hvordan lyser den?
Kan der være for dårlig jordforbindelse?

side 31-32

https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Danish.pdf

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Bank Sørensen

Lars Bank Sørensen
bruger siden
08-01-2023

05-02-2024 kl. 17:37

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hvordan lyser den?
Kan der være for dårlig jordforbindelse?

side 31-32

https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Danish.pdf

Hej
Har fået løst problemet.
Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

05-02-2024 kl. 17:52

Hvad var problemet så?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Bank Sørensen

Lars Bank Sørensen
bruger siden
08-01-2023

11-02-2024 kl. 12:41

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hvad var problemet så?

Laderen var registreret med 10 ampere. Dermed kunne jeg selvfølgelig ikke lade med mere. Nu er den registreret med 16 ampere, så jeg kan lade med alt fra 5-16 ampere.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

19-02-2024 kl. 06:48

Godmorgen

Jeg tænkte lige på hvorfor dælen vises 'tanken' på el-biler som enten procent eller kilometer hvad som der er tilbage på batteriet ?

Det skal da selvfølgelig vises som kWh hvor meget der er tilbage på bilen.

Så kan man jo selv bestemme hvor langt man vil kører på det resterende indhold.

Eksempel har man 40 kWh tilbage og kører økonomisk (7 km/kWh) så kan man
kommer så langt eller kører man hurtige accelerationer ( 4 km/kWh) så er det mindre.

Det er jo det samme med fosilbiler, som viser at der er X antal liter tilbage, så kan man
også selv bestemme hvor langt man kan/vil køre på de antal liter.

En fosilbilser skriver jo heller ikke at der er 40 % tilbage på tanken, så man skal til at
udregne hvor mange liter der er tilbage.

Hilsen Jørgen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

19-02-2024 kl. 08:17

Hej Jørgen.

Jeg kender ikke nogen Fossil biler der opgvier liter tilbage. Alle dem jeg har kørt opgiver tilbageværende distance på tankens indhold.
Det har været Ford, VW, Audi, Skoda, Mercedes, BMW, Kia, Suzuki etc.

Nu ved jeg ikke hvad eks VW opgiver i ID3-4-5. Men Tesla opgiver EPA range ved batteri ikonet(eller hvis du klikker på ikonet så viser den procent, du vælger selv)
Men går du ind i forbrugsapp, så kan du vælge om den skal regne efter gennemsnits eller aktuel range.
Aktuel, så får du dirkte hvad der er tilbage i km i det her øjblik, men det svinger jo vildt afhængig af hvorhårdt du træder på pedalen eller hvis du kører bykørsel med mange start stop.
Gennemsnit, så kan du vælge over de sidste 10-25 eller 50 km.

Som du nærmer dig tomt batteri, så ender gennemsnitrange tættere på EPA range.

Eks BMW benytter GOM (GuesOMeter) til at udregne range, det er egentlig ok, men du skal bare vide det. Eks så springer min broders IX3 fra 280 km til 450 km range afhængig af hvad bilen tror temperaturen er og foregående kørsel.

Man vil som regel opleve at rangen bliver længere end forventet på langture, idet de første km går med at varme batteriet op og derefter så falder forbruget/km.

Det er meget komplekst. Se evt.
https://www.gizchina.com/2023/11/15/tesla-range-calculation/

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

19-02-2024 kl. 17:24

Hej JR.

Alle fosilbiler har da næsten en fysisk måleskala hvor der står 1/1 som max eller 70 L og ellers 1/2 og 1/4 samt rød angivelse når der er vel 5 liter tilbage, der kan man se
hvor mange liter der ca er tilbage.

Det har jeg da set på alle mine biler, både VW, Audi og BMW :-)

På Tesla er % og km jo linerært, altså den man trykker på øverst oppe for at skifte og helt uafhænig af alt, så den kan ikke bruges, kun til at se når % er lav, så der skal lades.

Men ja man kan se det andre steder og se km angivelse 'her og nu' eller over en valgt distance (10, 25, 50) udregnet af ens kørestil og omgivelser og den bruger jeg også.

Synes bare kWh er det samme som antal liter, noget man fylder på og bruger :-)

Mvh Jørgen

Dette indlæg blev 19-02-2024 17:29 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

19-02-2024 kl. 18:16

Det er vel nærmest nøjagtigt det samme.

I vores sidste Mercedes, kunne den snildt gå 1000 km på en tankfuld, når vi tankede.
Men ved 700 km der begyndte den at bippe.

800 så kunne jeg fylde 67 liter i en 65 liters tank.

Det du efterspørger er samtidig en forventning om alle er gået ud med 10 i snit i Matematik...... Det er de langt fra.

Dette indlæg blev 19-02-2024 18:20 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

20-02-2024 kl. 18:44

Hej J R

Den sidste sætning er jeg godt nok ked af du skriver sådan :-(

Hilsen Jørgen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

20-02-2024 kl. 18:53

Hej Jørgen

Det jeg mente er, det er ikke alle der magter hovedregning, samtidig med de skal navigere i trafikken.

Og slet ikke hvis de skal sidde og vurdere om de kan køre 90, 110 eller 140 for at nå enten hjem eller til en lader.

Der hjælper Tesla eks, ved at fortælle dig at du skal holde den under eks 115 for at nå destinationen uden at lade. Den er så for det meste rimelig konservativ.

Samtidig er der en del af dem der ikke er så gode til hovedregning der er sproglig student og kan simultan tolke uden det forstyrre dem spor. Nogen har altså andre kvaliteter end matematik.

Dette indlæg blev 20-02-2024 18:56 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Bank Sørensen

Lars Bank Sørensen
bruger siden
08-01-2023

14-04-2024 kl. 17:30

Hej
Har en Tesla model 3. Opgivet rækkevidde er på 491 km. Ved fuld opladning kommer jeg ikke op på de 491 km men max 420 km. Nogen bud på, hvorfor jeg ikke kommer op på 491 km? Kan der være noget galt med batteriet?
Hilsen
Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Niels Kristian Larsen

Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011

14-04-2024 kl. 20:28

Lars Bank Sørensen

bruger siden
08-01-2023

skrev:
Hej
Har en Tesla model 3. Opgivet rækkevidde er på 491 km. Ved fuld opladning kommer jeg ikke op på de 491 km men max 420 km. Nogen bud på, hvorfor jeg ikke kommer op på 491 km? Kan der være noget galt med batteriet?
Hilsen
Lars

Jamen, det er da ganske let. Ingen biler, benzin, diesel eller el når nogensinde opgivet rækkevidde 💁‍♂️

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Bank Sørensen

Lars Bank Sørensen
bruger siden
08-01-2023

14-04-2024 kl. 22:01

Niels Kristian Larsen

bruger siden
16-06-2011

skrev:
Jamen, det er da ganske let. Ingen biler, benzin, diesel eller el når nogensinde opgivet rækkevidde 💁‍♂️

Hej
Næh, det kan du have ret i, men som udgangspunkt burde en fuld opladet bil stå med tilgængelige 491 km når den er færdig opladet.. At jeg så måske ikke kommer til at køre 491 km kan jo så skyldes faktorer som hastighed og andet forbrug af strøm.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

15-04-2024 kl. 09:13

Hej Lars

Din bil er opgivet til 491 km efter WLTP normen.

WLTP normen er en sammansat kørestil og mønster, som giver en gennemsnitsfart på vist omkring 45 kmt. De fleste dødelige ligger med et snit på 65-70 kmt.

Det du ser på batteri ikonet er km efter den amerikanske EPA norm, som er i et vist omfang mere nøjagtig.
Nu ved jeg ikke hvad EPA er på din RWD. Men på min 2022 LR, er den 137 Wh/km. Min er opgivet til 626 km men fra ny kunne den lades til ca 565 på batteri ikonent.

Hvis du vil have en range efter din kørsel, skal du ind i forbrugs app i bilen, der kan du sætte den til at vis snit over 10-25 eller 50 km. Er du på langtur og sætter den til 50 km, så får du rimelig nøjagtig den range du kan køre, hvis du fortsætte med samme kørestil og topografi som de foregående 50 km er foretaget.

Hvis vi kører landevej, så kan vi sagtens komme ned på de 137 Wh/km, specielt hvis vi følge hastighedsgrænsen og der er tørvejr. Hvis man forestillede sig at man kørte kun på landevej og kun en lang tur efter hastighedsgrænsen, så vil jeg umiddelbart tro at vi rammer 124 Wh/km og alstå ca 10% længere end den er opgivet til.

Hvis du så kører motorvej, så stiger forbruget drastisk jo højere hastighed du kører. Ligesom bykørsel med mange start og stop og tung fods acc. koster også.
Dog koster det ikke ligeså meget som i en fossil bil, idet virkningsgraden er sindsyg høj i forhold til.

Grunde til du oplever kortere range end du forventer, er også pga den forholdsvise store virkningsgrad.
Hvis du forestiller dig virkningsgraden var 100, så ville du straks mærke hvis du fik modvind med 10 msek, hvilket svarer til du hæver hastigheden med 36 kmt.
Eller hvis der pludselig kommer våd vej, så svarer det til du heletiden kørt op af bakke, fordi du skal fortrænge/"køre op af" vandet.

ps: min egen tommelfinger reget er WLTP minus 60-70 km giver det bilen lader til fra ny.
pps: Din RWD har LFP batterier der ikke har noget imod at lade til 100% dagligt. og får 420 kmpå batteri ikonet. en LR han anden bat tech og bør i dagligdagen holdes på 10/20 -80/90%. og kun lades helt op i forbindelse med langture og planlagt afgang. Vores LR lader til 440 dagligt efter 55000 km.

Dette indlæg blev 15-04-2024 09:35 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Bank Sørensen

Lars Bank Sørensen
bruger siden
08-01-2023

15-04-2024 kl. 19:50

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hej Lars

Din bil er opgivet til 491 km efter WLTP normen.

WLTP normen er en sammansat kørestil og mønster, som giver en gennemsnitsfart på vist omkring 45 kmt. De fleste dødelige ligger med et snit på 65-70 kmt.

Det du ser på batteri ikonet er km efter den amerikanske EPA norm, som er i et vist omfang mere nøjagtig.
Nu ved jeg ikke hvad EPA er på din RWD. Men på min 2022 LR, er den 137 Wh/km. Min er opgivet til 626 km men fra ny kunne den lades til ca 565 på batteri ikonent.

Hvis du vil have en range efter din kørsel, skal du ind i forbrugs app i bilen, der kan du sætte den til at vis snit over 10-25 eller 50 km. Er du på langtur og sætter den til 50 km, så får du rimelig nøjagtig den range du kan køre, hvis du fortsætte med samme kørestil og topografi som de foregående 50 km er foretaget.

Hvis vi kører landevej, så kan vi sagtens komme ned på de 137 Wh/km, specielt hvis vi følge hastighedsgrænsen og der er tørvejr. Hvis man forestillede sig at man kørte kun på landevej og kun en lang tur efter hastighedsgrænsen, så vil jeg umiddelbart tro at vi rammer 124 Wh/km og alstå ca 10% længere end den er opgivet til.

Hvis du så kører motorvej, så stiger forbruget drastisk jo højere hastighed du kører. Ligesom bykørsel med mange start og stop og tung fods acc. koster også.
Dog koster det ikke ligeså meget som i en fossil bil, idet virkningsgraden er sindsyg høj i forhold til.

Grunde til du oplever kortere range end du forventer, er også pga den forholdsvise store virkningsgrad.
Hvis du forestiller dig virkningsgraden var 100, så ville du straks mærke hvis du fik modvind med 10 msek, hvilket svarer til du hæver hastigheden med 36 kmt.
Eller hvis der pludselig kommer våd vej, så svarer det til du heletiden kørt op af bakke, fordi du skal fortrænge/"køre op af" vandet.

ps: min egen tommelfinger reget er WLTP minus 60-70 km giver det bilen lader til fra ny.
pps: Din RWD har LFP batterier der ikke har noget imod at lade til 100% dagligt. og får 420 kmpå batteri ikonet. en LR han anden bat tech og bør i dagligdagen holdes på 10/20 -80/90%. og kun lades helt op i forbindelse med langture og planlagt afgang. Vores LR lader til 440 dagligt efter 55000 km.

Hej JR
Tak for dit svar. Det giver mening.
Hilsen
Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg