Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Corolla Verso: ventilator/brummen ved tændt aircondition

Mohamed B.

Mohamed B.
bruger siden
24-09-2006

07-07-2015 kl. 13:41

Jeg har haft en dejlig Corolla Verso 2,2 diesel fra 2007. som jeg erhvervede mig i april i år

Nu hvor der er opstået behov for at benytte aircondition i bilen, har jeg oplevet flg. problem:

Når bilen er startet og jeg tænder for aircondition, kommer der en brumme/ventilatorlyd, Lyden kommer og varer ca. 4 sekunder hvorefter den slukker i et par sekunder, tænder igen, slukker, tænder osv.. det lyder som om det er noget der kommer ude ved motorområdet, som når bilen har været varm og den brummer (også lidt efter den er slukket).

Aircondition virker OK; om end der ikke er så meget ”bid” i, som der var på min gamle Carina E fra 1997. Spørgsmålet er om støjen kan komme fra kompressoren der er slidt, eller at der mangler kølemiddel i, hvorfor systemet arbejder på højtryk, eller..?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

07-07-2015 kl. 14:23

Lyden stammer formentlig fra kompressoren der slår til og fra.

Du skriver som om, du ikke har haft tændt for din A/C siden du købte den i april. Det er i givet fald en meget skidt idé, da det betyder at pakningerne tørrer ud og gassen går af anlægget, hvilket kan være årsagen til, at virkningen er begrænset.

Såfremt du har haft anlægget slået til jævnligt (mindst hver 2. uge), kan der være en utæthed eller fejl - eller det er bare tid til en genopfyldning. Forelæg problemet for den forhandler, du har købt bilen af - den er stadig omfattet af reklamationsret.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

07-07-2015 kl. 17:34

Yosef A

bruger siden
24-09-2006

skrev:
Jeg har haft en dejlig Corolla Verso 2,2 diesel fra 2007. som jeg erhvervede mig i april i år

Nu hvor der er opstået behov for at benytte aircondition i bilen, har jeg oplevet flg. problem:

Når bilen er startet og jeg tænder for aircondition, kommer der en brumme/ventilatorlyd, Lyden kommer og varer ca. 4 sekunder hvorefter den slukker i et par sekunder, tænder igen, slukker, tænder osv.. det lyder som om det er noget der kommer ude ved motorområdet, som når bilen har været varm og den brummer (også lidt efter den er slukket).

Aircondition virker OK; om end der ikke er så meget ”bid” i, som der var på min gamle Carina E fra 1997. Spørgsmålet er om støjen kan komme fra kompressoren der er slidt, eller at der mangler kølemiddel i, hvorfor systemet arbejder på højtryk, eller..?

Er det ikke bare den normale lyd fra at ac/klimaanlæg der kører?
Normalt når man tænder et ac anlæg, så starter blæseren ude i motorrummet også - så det er formentlig den lyd du hører.
Hvert andet år kan det være en god idé at få checket eller evt efterfulgt sit ac anlæg, da det ofte taber en anelse kølemiddel over tid.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mohamed B.

Mohamed B.
bruger siden
24-09-2006

09-07-2015 kl. 12:07

Tak for svarene og de gode råd. Har netop været forbi Quickpot og de melder ingen fejl i systemet. Lyden kommer, korrekt, fra blæseren der starter automatisk når a/c tændes J

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg