Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ny bil. El, diesel, hybrid?

Mikkel Middelbo

Mikkel Middelbo
bruger siden
15-11-2023

15-11-2023 kl. 09:08

Hej,

Vores bil er blevet totalskadet, så nu skal vi pludselig til at købe ny bil - og jeg er meget i tvivl.

Før havde vi en C4 Picasso diesel fra 2017. Vi er 2 voksne og 3 børn (3,8,11). Jeg kører ca. 70 km om dagen, og så bruger vi den til familieting i weekenden. Vi kører også på ferie, men ikke langt - højst til Sverige eller Tyskland.

Budgettet er lidt flydende. Jeg overvejer en dieselbil tilsvarende den, vi havde før til 120.000 - 150.000, og så køre i den til den mere eller mindre er udtjent. Men så hører jeg om, at det er håbløst at købe dieselbiler?

Vi har også mulighed for at gå højere (200.000+) for at købe en elbil eller en hybrid. Hvilke gode modeller er der her?

Har f.eks. kig på en Aiways U5 eller en Hyundai Kona (er der for lidt plads i den?)

Lidt forskellige spørgsmål - håber, nogle har lidt bud :)

Mvh. Mikkel

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

15-11-2023 kl. 15:21

Hvor mange km kører du i alt om året?

Jeg ville ikke vælge en diesel. Lyder ikke som om du kører km nok. Diesel populariteten er også stærkt for nedadgående, så forventelig lav gensalgsværdi. Dog med den (sædvanlige) parentes at skal du køre den helt ned og får du et rigtig godt tilbud, så kan man jo altid overveje det.

Men jeg ville kigge benzin eller El.
Men hvis du skal have 3 børn på bagsædet, 1 (eller 2?) i autostol, så er der også en overvejelse mht. bredden på bagsædet. Der er en del biler der er for smalle til flere af de nyere og temmelig store autostole?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-11-2023 kl. 08:51

Midtersædet er i bedste fald et nødsæde i de fleste biler. Med mindre du kigger lignede den C4 du har haft.

Kona, er for lille i den tidligere model, den nye har jeg ikke set.

Kig evt Ford S-MAX benzin. Der er 3 seperate sæder på 2. række så alle få en ordentlig plads.

Aiways er billig og rimelig godt udstyret, men også med "nødsæde" i midten. Smag og behag, personligt synes jeg den er grim.

Nødsædet går jo selvfølgelig hvis du kan sætte barnesædet til den mindste i midten.

SKoda eniaq kan fåes med det lille batteri til en fornuftig pris, men midstersædet har samme konstellation som de fleste andre. Den har dog væsentlig længere range end nedenstående.

Så er der e-berlingo, men det er ikke verdens største batteri, så I skal ikke være til at køre europa tyndt, eller ofte fra sjælland til skagen. Så bliver i trætte i længden. Hvis i normalt bare køre til og fra arbejde og måske ud og handle, 50-100 km max om dagen, så er den ok. Den er jo fuldt opladt hverdag i jeres indkørsel.

Alternativt så find en nyere C4 diesel, hvis i kører lange ture. Sikre dig den er med nyeste diesel teknologi, så holder den nok mindst 10 år med de krav der ruller frem de næste år.


Du kunne også gå i den anden grøft og nappe en Dacia 7 personers. Næsten ny til 220k eller 3 år gammel til meget mindre.
Der er en 1 år gammel rød med fuld udstyr til de 220.

Dette indlæg blev 17-11-2023 12:40 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

19-11-2023 kl. 09:14

Dit spørgsmål rammer ned i det rigtig mange går og overvejer i disse år, også mig selv. Jeg valgte for knap 4 år siden at beholde min dieselbil fra 2013 og har ikke fortrudt, fordi det går jo alt for langsomt med udviklingen af elbilerne, de har stadig for kort rækkevidde (særligt i koldt vejr på motorvej) og tager for lang tid at lade op (20-30 min).

Vi har en Volvo XC60 D5 AWD som familiebil, det er en fantastisk bil som vi har haft fra ny i 2013 og planen er mindst at beholde den til 2025, hvor der kommer en EX60 på ren el. Jeg skifter dog kun, hvis den har +700 km i reel rækkevidde i koldt vejr og motorvej.
Min Volvo er euro 5 (partikelfilter) og må derfor fortsat køre i de større byer (bor på Frederiksberg), men du kan faktisk få en 2017'er som er euro 6 (partikel og NOx filter) med den mest økonomiske D3 motor (over 20 på literen) i topudstyrsmodellen Summum for 240.000 kr. med et rimeligt kilometer tal. https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/xc60/20-d3-150-summum-aut-5d/5979529
Hvis du kan leve med de særlige R-Design sæder er der også den her D4 med et lavere km-tal til en fornuftig pris: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/xc60/20-d4-190-r-design-aut-5d/5998437

Jeg kører kun 30 km per dag, cirka en længere tur per måned og en sommerferie på cirka 4.000 km. Det er ikke optimalt for en dieselbil, men det har aldrig givet problemer og der har ikke været større reperationer på den (den har kostet cirka 4.000 kr. per år i service inklusiv skift af bremser). Værditabet de sidste 4 år har været cirka 1.000 kr. per måned, så inklusiv ejerafgift, forsikring, service, værditab og brændstof (1.000 km per måned) har den kostet mig cirka 4.000 kr. per måned de sidste 4 år.

Husk det handler ikke kun om at komme fra A til B, hvis man har en lækker bil er transporttid lig med kvalitetstid.

Dette indlæg blev 19-11-2023 09:34 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

19-11-2023 kl. 17:35

@Mikkel XC60 er godt nok ultra fed, det må man give Volvo og dig.

MEN den er fortsat med "nødsæde" i midten.

Dertil så skal du være opmærksom på at Euro5 er den næste motor, som miljøzonerne kigger på.
Samt at du har haft et uhørt lavt værditab over de sidste år, fordi producenterne ikke har kunnet levere nye biler.
Du kan risikere at tabe væsentlig mere end du tror over det næste par år, samt at der sidder en eller anden politiker og tænker der er penge i at udstede 1500 kr i bøder til EURO 5 motorer. Og så falder interessen af din brugte volvo til kold for andre end dem der bor på Bornholm uden miljøzoner.
Euro 6 vurderer jeg til at holde 6-8 år inden den skrider i samme sving.



Sakset fra FDM

I flere tyske byer skal dieselbiler eksempelvis være mindst Euronorm 6 (fra 2014 og frem) for at køre ind, mens kravet til benzinbiler er Euronorm 3 (fra 2000 og frem).

Dette indlæg blev 19-11-2023 18:29 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

19-11-2023 kl. 21:48

Mikkel Gadmar

bruger siden
20-01-2020

skrev:
Dit spørgsmål rammer ned i det rigtig mange går og overvejer i disse år, også mig selv. Jeg valgte for knap 4 år siden at beholde min dieselbil fra 2013 og har ikke fortrudt, fordi det går jo alt for langsomt med udviklingen af elbilerne, de har stadig for kort rækkevidde (særligt i koldt vejr på motorvej) og tager for lang tid at lade op (20-30 min).

Vi har en Volvo XC60 D5 AWD som familiebil, det er en fantastisk bil som vi har haft fra ny i 2013 og planen er mindst at beholde den til 2025, hvor der kommer en EX60 på ren el. Jeg skifter dog kun, hvis den har +700 km i reel rækkevidde i koldt vejr og motorvej.
Min Volvo er euro 5 (partikelfilter) og må derfor fortsat køre i de større byer (bor på Frederiksberg), men du kan faktisk få en 2017'er som er euro 6 (partikel og NOx filter) med den mest økonomiske D3 motor (over 20 på literen) i topudstyrsmodellen Summum for 240.000 kr. med et rimeligt kilometer tal. https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/xc60/20-d3-150-summum-aut-5d/5979529
Hvis du kan leve med de særlige R-Design sæder er der også den her D4 med et lavere km-tal til en fornuftig pris: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/xc60/20-d4-190-r-design-aut-5d/5998437

Jeg kører kun 30 km per dag, cirka en længere tur per måned og en sommerferie på cirka 4.000 km. Det er ikke optimalt for en dieselbil, men det har aldrig givet problemer og der har ikke været større reperationer på den (den har kostet cirka 4.000 kr. per år i service inklusiv skift af bremser). Værditabet de sidste 4 år har været cirka 1.000 kr. per måned, så inklusiv ejerafgift, forsikring, service, værditab og brændstof (1.000 km per måned) har den kostet mig cirka 4.000 kr. per måned de sidste 4 år.

Husk det handler ikke kun om at komme fra A til B, hvis man har en lækker bil er transporttid lig med kvalitetstid.

Jeg studser lidt over dine krav til hvis du selv skulle skifte til elbil: Jeg skifter dog kun, hvis den har +700 km i reel rækkevidde i koldt vejr og motorvej.
og lidt senere: Jeg kører kun 30 km per dag.
Det lyder umiddelbart som om at du brude kunne nøjes med et lidt mindre batteri (hvis du har mulighed for at lade hjemme, og har egen ladeboks)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

20-11-2023 kl. 22:21

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Jeg studser lidt over dine krav til hvis du selv skulle skifte til elbil: Jeg skifter dog kun, hvis den har +700 km i reel rækkevidde i koldt vejr og motorvej.
og lidt senere: Jeg kører kun 30 km per dag.
Det lyder umiddelbart som om at du brude kunne nøjes med et lidt mindre batteri (hvis du har mulighed for at lade hjemme, og har egen ladeboks)

Som jeg også skriver, så kører vi 4.000 km på sommerferien hvert år. Her har vi typisk 4-5 rejsedage med 600 - 800 km per dag, hvor det logistisk set ikke duer med ladepauser på 30 min.
Og så er der bare det simple krav, at ny teknologi bør være lig med fremskridt, ikke tilbageskridt. Min Volvo er over 10 år gammel og kan køre over 900 km på en tankfuld i al slags vejr på motorvej, endda med 150-200 flasker vin i bagagerummet på vej hjemad.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

20-11-2023 kl. 22:31

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
@Mikkel XC60 er godt nok ultra fed, det må man give Volvo og dig.

MEN den er fortsat med "nødsæde" i midten.

Dertil så skal du være opmærksom på at Euro5 er den næste motor, som miljøzonerne kigger på.
Samt at du har haft et uhørt lavt værditab over de sidste år, fordi producenterne ikke har kunnet levere nye biler.
Du kan risikere at tabe væsentlig mere end du tror over det næste par år, samt at der sidder en eller anden politiker og tænker der er penge i at udstede 1500 kr i bøder til EURO 5 motorer. Og så falder interessen af din brugte volvo til kold for andre end dem der bor på Bornholm uden miljøzoner.
Euro 6 vurderer jeg til at holde 6-8 år inden den skrider i samme sving.



Sakset fra FDM

I flere tyske byer skal dieselbiler eksempelvis være mindst Euronorm 6 (fra 2014 og frem) for at køre ind, mens kravet til benzinbiler er Euronorm 3 (fra 2000 og frem).


Jeg er skam fuldt ud opmærksom på de øgede krav i storbyerne, det er også derfor jeg anbefaler en euro 6 model af XC60'eren.


Overvejer også selv at skifte til en D5 AWD (220 hk) fra årgang 2017, som har samme motor bare som euro 6, men jeg kvier mig lidt ved at skulle give omkring 100.000 kr. i bytte for stort set den samme bil. Så hellere tage en større afskrivning de næste 2-3 år, når nu den kun er faldet 50.000 kr. over de sidste 4 år. Tænker heller ikke den kan falde så meget mere, når den er faldet til omkring 180- 200.000 kr. Den har kun kørt 145.000 km og den blligste XC60 D5 på Bilbasen står til 150.000 kr. og den er 2 år ældre og har kørt det dobbelte.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

21-11-2023 kl. 07:23

Mikkel Gadmar

bruger siden
20-01-2020

skrev:
Min Volvo er over 10 år gammel og kan køre over 900 km på en tankfuld

Kan din/jeres blærer mv. også det? ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

21-11-2023 kl. 19:32

T i

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Kan din/jeres blærer mv. også det? ;-)

Nej, men vi bruger ikke 30 min på at tisse.

Og igen fremskridt fremfor tilbageskridt, en elbil er jo i forvejen et kæmpe tilbageskridt fra det udviklingsstadie som fossile biler har nået efter 100 års udvikling.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

21-11-2023 kl. 19:58

Mikkel Gadmar

bruger siden
20-01-2020

skrev:
Nej, men vi bruger ikke 30 min på at tisse.

Og igen fremskridt fremfor tilbageskridt, en elbil er jo i forvejen et kæmpe tilbageskridt fra det udviklingsstadie som fossile biler har nået efter 100 års udvikling.

Miljømæssigt er det så et kvantespring frem i forhold til en 10 år gammel oliebrænder.
Kørekomforten er også langt bedre da der ikke er gearkasse, motorstøj, usw.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

21-11-2023 kl. 22:00

Der er få biler i den prisklasse der har et bagsæde der er bredt nok. S-MAX, Touran, Grand Scenic, Berlingo, Grand C4 Picasso kunne være nogle bud

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

21-11-2023 kl. 22:01

Mikkel Gadmar

bruger siden
20-01-2020

skrev:
Nej, men vi bruger ikke 30 min på at tisse.

En elbil der lader hurtigt skal heller ikke bruge mere end 15-25 min. De fleste bruger omkring den samme tid på toiletbesøg, kaffe/mad-køb, kig på snacks etc. (medmindre de kører F1 pit strategi)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

22-11-2023 kl. 18:14

Lars Olsen

bruger siden
09-01-2006

skrev:
Miljømæssigt er det så et kvantespring frem i forhold til en 10 år gammel oliebrænder.
Kørekomforten er også langt bedre da der ikke er gearkasse, motorstøj, usw.



Er ikke enig i det med kørekomforten, fordi elbiler kører ikke ligeså godt. Iøvrigt har jeg automatgear i begge mine biler og netop lyden af motoren er en vigtig del af køreoplevelsen (Volvo'en har 5-cylindre og min BMW cabriolet har 6 cylindre).

Ift. miljøet går der +10 år før en ny elbil har "tjent" miljøbelastningen fra produktionen hjem. Begge mine biler er euro 5 modeller og har kun kørt 145.000 og 125.000 km så det vil virkelig være "bilspild" at sende dem til skrotning allerede.

Dette indlæg blev 22-11-2023 18:15 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

23-11-2023 kl. 08:41

Fordi du skifter bil, så behøver det jo ikke være til skrotning.

Der kan jo være nogen sjæle der ikke har samme økonomiske muskler som dig, der gerne vil køre i din aflagte bil i 10-15 år mere.

Eks så har jeg selv en backup bil holdende, det er en volvo V40 fra 2004 som har gået 108.000 km, den kører da fint fortsat, selvom jeg er 3. ejer. Forventer da den holder 3 år mere, inden der måske skal laves rust, hvis den skal fortsætte.

Angående de 10 år miljø indtjening. Så er det tal fra en gammel undersøgelse, der ikke tager højde for el mix nordeuropa, som er væsentlig mere grønt end det samlede gennemsnit for verden.
Kigger man på danmarks elmix, så er det langt mere grønt end de fleste lande. Derfor vil en elbil i DK miljømæssigt være hurtigere "grøn" end ellers, eks efter 30-50.000 km.

Hvis du dertil har solceller som holder din bil med strøm i 6-8 måneder om året, så bliver det rigtig sjovt.

Vi forbruger 18k kWh om året på at varme 387 kvm op inklusiv forbrug, og køre 45.000 km i vores elbil. Samtidig så leverer vi ca 11k kWh til nettet. Så vores samlede miljø tryk for at køre 45000 km og forbrug samt varme huset op bliver netto 7.000 kWh.

Hvis vi skulle have kørt de km i eks en Volvo XC60 diesel, så havde vi nok brugt, gætter bare) 3500 liter diesel. I en liter diesel er der hvad der svarer til 10,4 kWh energi. Energimæssigt ville vi altså have haft et forbrug der var væsentlig større(ca 28.000 kWh mere) samtidig med vi ville have udledt væsentlig mere CO2.

Angående støj eller ingen støj. Ja det lyder da fedt med en stor motor. Men kun for dig der skyder den af. Resten af landsbyen der kan høre den på 3 km afstand er da skide irriteret. Med en elbil, der kan du skyde den af nok så meget, uden der er nogens eftermiddagslur der bliver generet. I øvrigt så er elbilens accelleration væsenlig sjovere end bovlamme fossil brændere. Bevares man kan da købe fossilbiler der kan følge med, men det er som regel til 3-5 gange prisen, hvor ingen normale mennesker kan følge med.
Er der nogen af os tosser der havde forestillet os i 1988 at den der Lambo Countach der hang på væggen med sublime egenskaber, skulle ende med at bliver kørt bag ud af en familie slæde til husmandspenge idag?

Dette indlæg blev 23-11-2023 09:21 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

23-11-2023 kl. 14:25

Mikkel Gadmar

bruger siden
20-01-2020

skrev:
Lars Olsen

bruger siden
09-01-2006

skrev:
Miljømæssigt er det så et kvantespring frem i forhold til en 10 år gammel oliebrænder.
Kørekomforten er også langt bedre da der ikke er gearkasse, motorstøj, usw.



Er ikke enig i det med kørekomforten, fordi elbiler kører ikke ligeså godt. Iøvrigt har jeg automatgear i begge mine biler og netop lyden af motoren er en vigtig del af køreoplevelsen (Volvo'en har 5-cylindre og min BMW cabriolet har 6 cylindre).

Ift. miljøet går der +10 år før en ny elbil har "tjent" miljøbelastningen fra produktionen hjem. Begge mine biler er euro 5 modeller og har kun kørt 145.000 og 125.000 km så det vil virkelig være "bilspild" at sende dem til skrotning allerede.

Har du prøvet at køre en tur i en el-bil ?
De kører rigtigt godt, og så er jeg ikke enig i at motorlyden er en "vigtig del af kørekomforten" det er ganske enkelt noget vås. Bilfabrikanterne gør rigtigt meget for at deres luksusbiler er så lydløse som muligt, (Bentley, RR og BMW 7 serie, feks.) hvorfor gør de det, hvis du har ret ?
Jeg har selv en åben ´BMW som jeg nyder at køre, og i DEN bil er mortorlyden er stor del af oplevelsen, det vil jeg gerne medgive dig, jeg elsker at køre en tur på en sommerdag og nyde lyden af en 3 liters rækkesekser, men det er ikke særligt fedt at køre 1500 km ned igennem europa i den (det prøvede jeg i sommers) skal jeg på langfart, så foretrækker jeg en lydløs kabine, og det gør langt langt de fleste mennesker.
P.S Jeg har også en Ford Kuga plug-inn, og hver gang jeg kører i den og benzinmotoren starter, bliver jeg irriteret over at skal sidde og høre på larm og vibrationer



Vedr. miljøet, så har JR allerede svaret

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

25-11-2023 kl. 08:44

Køre- og ejerglæde handler for mig ikke kun om acceleration og lavt støjniveau, men om den måde bilen kører på, hvordan den lyder, hvordan den ser ud og selve kvaliteten af bilen. Og der er bare ikke kommet en elbil endnu, som matcher det niveau fossile biler opnåede for cirla 10 år siden. Tesla S var meget lovende da den kom frem for 10 år siden, men udviklingen siden har været skuffende. Håber som jeg har skrevet tidligere, at den Volvo EX60 som kommer i 2025 leverer på alle parametre og samtidig kan køre +700 km og lade op på 10-15 min.

Og til det med miljøbelastning, så er det jo et latterligt argument at andre mindre købestærke kan køre videre i mine biler. Miljøet er da ligeglad med, hvem der kører i dem og netop med mit kørselsmønster med kun 10.000 km om året i dieselbilen og 5.000 km om året i benzinbilen belaster jeg miljøet mindre end hvis de var ejet af nogen som kørte 45.000 km om året.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

29-11-2023 kl. 12:03

Mikkel Gadmar

bruger siden
20-01-2020

skrev:
.....Og til det med miljøbelastning, så er det jo et latterligt argument at andre mindre købestærke kan køre videre i mine biler. Miljøet er da ligeglad med, hvem der kører i dem og netop med mit kørselsmønster med kun 10.000 km om året i dieselbilen og 5.000 km om året i benzinbilen belaster jeg miljøet mindre end hvis de var ejet af nogen som kørte 45.000 km om året.

Nu var det jo dig der kom med "et latterligt argument" omkring at det var "bilspild" at skrotte biler, for at købe en elbil.
Der er ingen biler der bliver skrottede, før de er skrotningsmodne, uanset hvilket "brændstof" den evt. nye bil kører på.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

29-11-2023 kl. 17:50

Hvorfor er det et latterligt argument?

Jeg bruger jo netop mine biler op inden jeg køber en ny, præcis ligesom jeg gør med mit tøj og min elektronik. Forstår ikke, hvordan argumenterne pludselig er anderledes når det kommer til biler. Her har man pludselig en forpligtelse til at købe en ny elbil, hvis man har råd til det, så nogle andre kan forurene videre i ens fossil bil. Miljøet er da fuldstændig ligeglad med, hvem der forurener.

Dette indlæg blev 29-11-2023 17:50 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

29-11-2023 kl. 18:41

Mikkel Gadmar

bruger siden
20-01-2020

skrev:
Hvorfor er det et latterligt argument?

Jeg bruger jo netop mine biler op inden jeg køber en ny, præcis ligesom jeg gør med mit tøj og min elektronik. Forstår ikke, hvordan argumenterne pludselig er anderledes når det kommer til biler. Her har man pludselig en forpligtelse til at købe en ny elbil, hvis man har råd til det, så nogle andre kan forurene videre i ens fossil bil. Miljøet er da fuldstændig ligeglad med, hvem der forurener.

Der er ingen der har påstået, at nogen er forpligtet il noget (men skal man skifte bil er en elbil en overvejelse værd).
Det var dig der kom med stråmanden omkring at ens brugte biler blev skrottet

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

29-11-2023 kl. 21:04

Stråmand?

Pointen er jo netop bilen ikke bliver skrottet, men kører videre og forurener ligeså meget som hvis jeg selv kørte videre i den. Så der er intet vundet for miljøet ved at man skifter en brugt fossil bil ud med en nyproduceret elbil, når man kun kører 10.000 km om året. Det gælder sådan set også, hvis man køber en brugt fossil bil som er produceret, hvilket var det som startede hele denne tråd......

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

29-11-2023 kl. 21:51

Mikkel Gadmar

bruger siden
20-01-2020

skrev:
Stråmand?

Pointen er jo netop bilen ikke bliver skrottet, men kører videre og forurener ligeså meget som hvis jeg selv kørte videre i den. Så der er intet vundet for miljøet ved at man skifter en brugt fossil bil ud med en nyproduceret elbil, når man kun kører 10.000 km om året. Det gælder sådan set også, hvis man køber en brugt fossil bil som er produceret, hvilket var det som startede hele denne tråd......

Det ville være fint, hvis alle kørte videre i deres bil indtil den skal skrottes. Men det er der rigtig mange der ikke gør. Så når det er virkeligheden, er det fint at få nogle elbiler på banen, i stedet for nye fossilbiler

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg