Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

God behandling af dieselmotor??

Mikael Sørensen

Mikael Sørensen
bruger siden
21-03-2011

19-08-2014 kl. 20:11

Hej,
Jeg er ved at handle anden bil. En nyere mondeo 2,0 Tdci 140 hk med ca 80.000 på klokken.
mit kørselsbehov er nok ikke umiddelbart til Diesel - kører 25-30.000 årligt - men, med ret mange små ture ind i mellem. Men det har jeg valgt jeg vil have - med de ulemper, det kan indebære. Så derfor mit spørgsmål - Hvad gør jeg for at behandle min dieselmotor ekstra godt, så jeg prøver at undgå problemer med den pga. de mange korte ture? Synes jeg har læst noget engang med at det var en god ide at lade den stå lidt i tomgang når man havde kørt lange ture? Og noget med, at det ikke var så godt at den gik for meget i tomgang når den var kold? Og er der noget med man kan putte nogle additiver i tanken engang i mellem? Ellers nogen af jer der har en "opskrift" på at behandle en diesel motor godt og prøåve at forbygge de problemer man evt. kan få?

Ser frem til nogle gode input!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

19-08-2014 kl. 21:07

Der findes en del af de additiver man kan proppe i tanken, der skulle hjælpe mod tilsodning. Om det virker skal jeg ikke kunne gøre mig klog på. Jeg har ikke set dokumentation på, at det skulle gavne.

Som jeg ser det, så er et af de helt store problemer med dieselmotorer, at de simpelthen bliver kørt for blødt. Mange køber diesel for at spare hver en dråbe de kan, men en dieselmotor har også brug for at "strække ben" engang imellem. Nu har jeg ikke diesel mere, men da jeg havde gjorde jeg gerne det, at når jeg skulle på motorvej, så gav jeg den en god spand kul ud af tilkørslen. Lige hurtigt op gennem første og anden, og så i tredje fuld gas indtil omkring 3500 omdr. og så fuld gas igennem fjerde til jeg nåede den tilladte hastighed. Selvfølgelig ved varm motor, aldrig gøre det ved kold.

Og så sørg for at skifte olie lidt oftere. Gerne ved ca. 15000km.

Der er mange forskellige meninger om hvordan man "sikrer sig" mod tilsodning ved korte ture, en af dem er at køre på motorvej i tredje eller fjerde med 3000-4000 omdr. i 10-20min. Det vil jeg ikke anbefale.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

20-08-2014 kl. 08:03

Det er generelt ikke en god idé at lade bilen stå i tomgang. For det første gør det intet godt for motoren, for det andet er det forbudt i mange politikredse at lade bilen stå i tomgang mere end 1 minut aht. forureningen.

En motorvarmer kan kompensere for småturene, da man så starter med varm motor. En elektrisk er ikke så effektiv, men koster til gengæld ikke diesel, et egentligt oliefyr er effektivt og kræver ingen stikkontakt, men da det bruger strøm fra bilens batteri, skal bilen minimum køre lige så længe som fyret har kørt for at fylde strøm på batteriet igen - og det går ikke så godt med småture. Så kan man sætte en lader på for at hjælpe - men det kræver igen en stikkontakt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

18-09-2014 kl. 17:14

Jeg bruger et additiv (Dancoil) ved hver tankning.
Resultat: ca 18 km/l i en gammel A6 2,5 5cyl. Nu kørt 455.000 med samme motor.

Jeg er ikke i tvivl.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg