Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

26-08-2014 kl. 16:30

Puntoen er ikke en god bil, efter min mening. Jeg har set indtil flere der viser tegn på rust, selvom de har været undervognsbehandlet. Og så synes jeg ikke 1.3 JTD motoren er særlig god. Styretøjet er heller ikke det mest holdbare af slagsen.

Når det primært er motorvej, så ville jeg gå efter I30 eller Ceed. 1.1 motoren er godt nok opgivet til flere km/l, men i praksis på motorvej, er jeg overbevist om at 1.6'eren i I30 vil holde en bedre økonomi. Og så er I30 også større og giver bedre komfort.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

26-08-2014 kl. 16:33

Toyota yaris 1,4 Diesel kunne være en mulighed.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

26-08-2014 kl. 16:54

Jannik Christensen

bruger siden
02-09-2008

skrev:
Puntoen er ikke en god bil, efter min mening. Jeg har set indtil flere der viser tegn på rust, selvom de har været undervognsbehandlet. Og så synes jeg ikke 1.3 JTD motoren er særlig god. Styretøjet er heller ikke det mest holdbare af slagsen.

Når det primært er motorvej, så ville jeg gå efter I30 eller Ceed. 1.1 motoren er godt nok opgivet til flere km/l, men i praksis på motorvej, er jeg overbevist om at 1.6'eren i I30 vil holde en bedre økonomi. Og så er I30 også større og giver bedre komfort.

Punto har efterhånden en del år på bagen - så det er ikke underligt, hvis der begynder at dukke eksemplarer med rust op. Med 40.000km om året, tror jeg nu ikke rusten når at blive et problem før bilen er slidt op.

Hvad er det med 1.3 JTD, du ikke mener er godt? Den bruges i mange biler fra Fiat, Opel, Suzuki m.fl., men jeg har kun prøvet den kortvarigt selv.

Som nævnt er Fiat en gammel konstruktion, hvilket også afspejles i prisen. "Søsterbilen" - Opel Corsa -er tilsvarende pænt langt nede i pris.

Komfort- og sikkerhedsmæssigt, vil en bil fra klassen over (som I30/Ceed) klart være at foretrække - men også ældre og mere slidt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

26-08-2014 kl. 23:24

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Punto har efterhånden en del år på bagen - så det er ikke underligt, hvis der begynder at dukke eksemplarer med rust op. Med 40.000km om året, tror jeg nu ikke rusten når at blive et problem før bilen er slidt op.

Hvad er det med 1.3 JTD, du ikke mener er godt? Den bruges i mange biler fra Fiat, Opel, Suzuki m.fl., men jeg har kun prøvet den kortvarigt selv.

Som nævnt er Fiat en gammel konstruktion, hvilket også afspejles i prisen. "Søsterbilen" - Opel Corsa -er tilsvarende pænt langt nede i pris.

Komfort- og sikkerhedsmæssigt, vil en bil fra klassen over (som I30/Ceed) klart være at foretrække - men også ældre og mere slidt.

Det var en 4-5 år gammel bil. Men det overrasker mig nu ikke. Der hang en 3 år ældre 407'er på liften ved siden af. Den var uden rust og undervognsbehandling.

1.3 virker sløv. Jeg har prøvet den i Opel Corsa, og den virker ikke som en specielt god motor. Desuden synes jeg at stemningen omkring den er lidt bob bob. Den skulle også have svært ved at holde det opgivne forbrug, eller bare komme i nærheden af det. Jeg ville i hvert fald hellere tage en Hyundai/Kia 1.6 CRDI. Specielt når det er motorvej.

For 130.000kr kan man få en I30 med 44.000km på tælleren, fra 2012. http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/i30/16-crdi-90-classic-sense-isg-eco/2223523

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

27-08-2014 kl. 16:23

Jannik Christensen

bruger siden
02-09-2008

skrev:
Det var en 4-5 år gammel bil. Men det overrasker mig nu ikke. Der hang en 3 år ældre 407'er på liften ved siden af. Den var uden rust og undervognsbehandling.

1.3 virker sløv. Jeg har prøvet den i Opel Corsa, og den virker ikke som en specielt god motor. Desuden synes jeg at stemningen omkring den er lidt bob bob. Den skulle også have svært ved at holde det opgivne forbrug, eller bare komme i nærheden af det. Jeg ville i hvert fald hellere tage en Hyundai/Kia 1.6 CRDI. Specielt når det er motorvej.

For 130.000kr kan man få en I30 med 44.000km på tælleren, fra 2012.http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/i30/16-crdi-90-classic-sense-isg-eco/2223523

Det undrer nu mig, for de er blevet betydeligt bedre med årene.

Mht. motoren, har jeg som nævnt ikke de store erfaringer, men har også læst "lidt af hvert". Jeg er ikke i tvivl om, at en I30 1.6 vil være betydeligt mere behagelig, men det er også en bil fra en større klasse. Jeg har dog ikke kendskab til dens forbrug, men det er ikke givet, at det er væsentligt højere i praksis.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

27-08-2014 kl. 16:41

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det undrer nu mig, for de er blevet betydeligt bedre med årene.

Mht. motoren, har jeg som nævnt ikke de store erfaringer, men har også læst "lidt af hvert". Jeg er ikke i tvivl om, at en I30 1.6 vil være betydeligt mere behagelig, men det er også en bil fra en større klasse. Jeg har dog ikke kendskab til dens forbrug, men det er ikke givet, at det er væsentligt højere i praksis.

Puntoen er heller ikke helt ekstrem dårlig, slet ikke, men sammenlignet med en I30, ja og I20, vil jeg mene at kvaliteten halter.

Jeg har heller ikke erfaring med forbruget, men til motorvej vil jeg som udgangspunkt tage en lidt større motor, da min oplevelse er, at gearingen som regel er lidt højere. Der er selvfølgelig undtagelser.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

27-08-2014 kl. 17:07

Ja jeg vender igen tibage til en yaris eller en C4....begge gode ved lange ture på motorvejen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

28-08-2014 kl. 14:11

M G

bruger siden
21-08-2014

skrev:
Med de kilometere du/i kører ville Punto'en nok være det dårligste valg hvis den skal holde i 5 år. Så så sent som i går en punto i Århus hvor en af cylinderne var stået af, fjolset kørte sgu videre mens der det røg benzindamp ud af motoren.
Og når det meste er motorvej er det nok en god idé at få en bil med fartpilot:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/i30/16-crdi-90-classic-sense-isg-eco/2222570
Ellers er der, for 5000 mere en der kun har kørt 45000, og har bluetooth.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/i30/16-crdi-90-comfort-isg/2198897

Ja - har man først set 1 eksemplar af en bilmodel med en fejl - så er alle eksemplarer - uanset årgang, motor etc. utvivlsomt ubrugelige ;-)
[/ironi]

Sjovt nok kender jeg også en Punto, der fik tæsk hver dag og som efter 250.000km stadig var helt sund allevegne.

Ingen af historierne kan vi bruge til noget, men det er værd at tænke over, at Fiat Panda (lillebror til Punto) i mange år var den mest fejlfri i de tyske statistikker....

Som nævnt ville jeg ikke være specielt nervøs ved Punto, men det er en ældre konstruktion og ikke helt på højde med moderne konkurrenter. Det afspejles så også i prisen.

Jeg er enig i, at en fartpilot er en rigtigt god idé - jeg ville nødigt undvære min!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

29-08-2014 kl. 11:13

M G

bruger siden
21-08-2014

skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=3AJCdmW33fM - Alt der har noget med Fiat at gøre.
Ved så heller ikke lige hvor du får det med Panda er fejlfri fra, TÜV mener noget andet:
http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-model/fiat-panda

Panda "nøjes her med en 4. plads - efter bl.a. Fiat 500 (2. plads), som den deler platform og dele af teknikken med.

http://www.adac.de/_mmm/pdf/Pannenstatistik_2007_123713.pdf

Adac handler om behov for vejhjælp - dvs. nedbrud på vejene. TÛV hander om syn - f.eks. en defekt pære, fejljusterede lygter, slidte bremser m.m.

Kigger du på seneste statistik, er der færre fejl på Punto end I30:
http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg