Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Jeg skal have min første bil

Thomas Niels Berthelsen

Thomas Niels Berthelsen
bruger siden
14-01-2022

14-01-2022 kl. 13:23

Hej
Jeg er totalt ny, når det kommer til at være bilejer, jeg har ikke haft en bil før, og har nu fået job i Vejle. Jeg bor i Aarhus, så der er alligevel et godt stykke. Det betyder jeg kommer til at kører ca. 30 000 km per år (puuh). Jeg ville høre om der er nogen herinde der ved noget om det med at få en ny økonomisk bil, jeg har kigget på Toyota Yaris hybrid, der står til at kører 26,3 km/l. Der har kigget lidt rundt og har fundet ud af der primært er 3 ting jeg kigger efter:
- Billig i velligholde og brændstof økonomi
- Comfort
- Må gerne have lidt plads Min budget er ca. 200 000, da jeg er ny uddannet og pengene ikke rækker meget længere end det. Er der nogle biler der kan konkurrere med Yaris i den klasse?
Tak på forhånd

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

14-01-2022 kl. 13:55

Forvent ikke 26 kml på motorvejen. Hybriddelen får du meget lidt glæde af på det stræk. Du kan dog forvente der lidt at hente til og fra motorvejen.

Kan du lade i indkørsel, så køb en lille elbil, eks Corsa, 208 eller lignende. De fåes ikke meger dyrere end 200.000 fra nye og er absolut billigste måde du kan køre på, HVIS du kan lade hjemme.
Hvis du kan lade hjemme, så vil besparelsen på brændstof betyde at med 30.000 km, så kan du tillade dig at kigge bil til 250-300.000 og samlede månedsomkosntinger er det samme.

Kig noget med mindst 340 km range, gerne 400 km. kig også efter adaptiv fartpilot og måske aktiv laneassist(har mange navne), det rart på motorvejen så kan den delvist styre selv.

Undgå Leaf, den har gammelt ladestystem, selvom den er ny.
Kig evet Kia e-Soul, den er satme grim, men billig 64 kW batteripakke og mega behagelig at køre. Det er ikke en sportsvogn. Kona, e-niro er samme teknik, smartere og dyrere.

Kan du ikke lade hjemme, så kig noget Diesel.
Brugt priser er bare sindsyge pt, så det kan næsten kun betale sig at købe en ny, hvis du kan få en.

Dette indlæg blev 14-01-2022 14:04 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

14-01-2022 kl. 14:19

Toyota Yaris og 'have lidt plads' er slet ikke 2 ting som kan sammenkædes .-)

Dette indlæg blev 14-01-2022 14:20 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

14-01-2022 kl. 14:43

Hvis du har lademulighed hjemme er en VW ID.3 i mine øjne klart bedste bud.

Virkelig behagelig bil at køre i.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

per kjeldsen

per kjeldsen
bruger siden
28-11-2011

14-01-2022 kl. 15:38

Man kan ikke købe en id 3 til 200.000 . Køb en kia eller hyundai med lang garanti istedet , det er mit bedste bud . Benzin eller diesel , prøv nogle forskellige modeller og køb den du bedst kan lide .

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

Jacob Larsen

Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017

14-01-2022 kl. 16:38

Alt efter bopæl i aarhus og virksomhedens adresse i vejle ville jeg i din situation måske overveje at tage toget. Det tager vel en god time i bil (mere ved uheld). Toget er hurtigere og du kan arbejde/koble af undervejs.

Men ift bil:
som en anden skriver har en hybrid ikke sin force ved motorvejshastigheder ift benzinforbrug. Men hvis du alligevel kigger på en Toyota Yaris Hybrid vil jeg foreslå at du også kigger på Honda Jazz hybrid. Den skulle være lidt mere lækker end yaris i materialer/bedre lydisolering - og samtidigt er den noget mere rummelig.
Den fås fra 200000, men for at få carplay/android auto skal du et udstyrstrin op. Evt. kan du overveje en let brugt som denne:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/honda/jazz/15-i-mmd-elegance-ecvt-5d/5224678

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-01-2022 kl. 10:13

@Esben En 3 år gammel bil til så godt som nypris?

Generelt er det et rigtigt dårligt tidspunkt at være førstegangskøber og købe næsten ny bil. Priserner er sindsyge pga chips mangel.
Dem der sælger en lettere brugt bil, får del i det forhøjede priser ved salget og er mindre ramte.
Men nye på markedet, risikerer at købe dyrt med ekstraordinære tab om 1-2 år når brugtbilspriserne falder pga chips mangel er overstået og nybiler oversvømmer markedet.

Dette indlæg blev 16-01-2022 11:18 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

s ø

s ø
bruger siden
08-01-2020

16-01-2022 kl. 15:05

der vil helt sikkert komme mange " kampagne modeller " med ekstra meget udstyr til salg, når chip krisen er overstået.
jeg vil tro, at der er en del bil producenter, som får travlt med at få tjent de sidste penge på deres benzin og diesel biler inden næste bølge af elbiler kommer ind over europa.Det bliver spændende, at følge udviklingen i det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

16-01-2022 kl. 21:02

per kjeldsen

bruger siden
28-11-2011

skrev:
Man kan ikke købe en id 3 til 200.000 . Køb en kia eller hyundai med lang garanti istedet , det er mit bedste bud . Benzin eller diesel , prøv nogle forskellige modeller og køb den du bedst kan lide .

Man kan købe en iD3 til ca 250.000 kr og have en lavere samlet udgift til bil end hvis man havde valgt et fossil til 200.000kr - og fået en større og sjovere bil oveni hatte

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-01-2022 kl. 22:19

Hr. Berthelsen har ikke meldt sig ind i debatten siden indlægget.

Derfor aner vi ikke om han kan lade hjemme eller på arbejdet.

Jeg ville nok foretrække den der Kia E-Soul, frem for en ID.3 som er første aftapning fra VW, og som i vid omfang var fejlbehæftet lææææææænge.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

17-01-2022 kl. 08:38

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hr. Berthelsen har ikke meldt sig ind i debatten siden indlægget.

Derfor aner vi ikke om han kan lade hjemme eller på arbejdet.

Jeg ville nok foretrække den der Kia E-Soul, frem for en ID.3 som er første aftapning fra VW, og som i vid omfang var fejlbehæftet lææææææænge.

Sjovt - du skamroser Tesla konstant og uafbrudt - trods at de har været fejlbehæftet i alle generationer fordi Tesla er uden erfaring med at bygge biler.



Men du har helt ret: Det er faktisk bedst at vente med at købe batteribiler til teknlogien er ude af "betatest-stadiet" og mere moden. ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

17-01-2022 kl. 09:26

Jeg vil hellere være beta-tester på software end på hardware.

Når man køber første årgang af en bil, så er det en risiko

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

17-01-2022 kl. 12:42

Nogen der har overvejet om hr. Berthelsen er en fup-profil, lavet for at skabe lidt fest i gaden?
Spørgsmålet virker i hvert fald velegnet til at skabe en ophedet debat

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg