Bilbasen Forum

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

28-12-2021 kl. 18:17

CX-3 er meget lille på bagsædet.

Captur vel sagtens samme dom

Sportage, har jeg altid syntes var fed,men kender ikke dimensioner indeni. Tvivler dog på der er meget mere plads end i de 2 ovenfor. Der er generelt ikke meget plads i SUV'ere.

Octavia er som regel rigelig stor.

SuperB er dog bare det større, du vil altid savne plads efter en SuperB. Sørg dog for det er den nye model, mener den kom i 2015. Om det er en stc eller ej er ligegyldigt, bagagerummet er voldsomt stort. 1,4 150 hk er nok, men man kan selvfølglig aldrig få nok når det kommer til hypser.

Dette indlæg blev 28-12-2021 18:17 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

28-12-2021 kl. 20:50

Apple carplay kan monteres, men det er besværligt. Med mindre du finder en tryllekunstner(kig evt Sulsted autoteknik, han kan kidt af hvert)

Ny model SuperB fik lige et løft på udtrykket, fik en ny 1,5 150 TSI, og er bare så meget mere fremme i skoene.

Har trillet 100k i den gamle model, vi var voldsomt glad for den, bortset fra den døde i motoren. Men den tingest er rettet når man kommer til de årgange.

Selv en giga BMW X6 har et diminuitivt bagagerum.

Kig evt Suzuki Gran Vitara. Der kan du få en 1,4 Boosterjet fra 2020 til ca dit budget.

Dette indlæg blev 28-12-2021 20:56 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

29-12-2021 kl. 09:06

Så er det vel bare sådan en flot civil politibil som denne I skal købe:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/passat/14-tsi-150-comfortline-variant-5d/5273114

:-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

29-12-2021 kl. 10:05

Rasmus K

bruger siden
28-12-2021

skrev:
Ja kan godt se det bliver svært at få noget ordentligt SUV til prisen. Derudover er mange SUV fra 2016 og og frem til nu tudegrimme. Det er først de seneste par år der er lavet noget der ser rimeligt ud. Medmindre man vil give mere og går efter noget Audi Q5 og sådan.

Er der noget man skal være opmærksom på med Octavia årgange?

Hvad skete der da den nye model af Superb ko / hvad kom der af væsentlige ændringer?

Yderligere vil jeg gerne have apple carpplay. Men måske det kan eftermonteres i en ældre bil..

Du skal være opmærksom på DSG gearkassen, der i nogle versioner har et dårligt ry. Der findes et tråd herinde om emnet, men ellers søg på nettet. Der er mange versioner af DSG med såvel 6 som 7 trin og lavet til forskellige motorstørrelser (moment).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Frederik Høj

Frederik Høj
bruger siden
29-12-2021

29-12-2021 kl. 13:22

Er der noget i vejen for en seat arona eller nissan qashqai? For 200k ser det ret nemt ud at finde en suv med automatgear. Ift. dsg gearet tror jeg ikke du skal være bekymret for alle de børnesygdomme dq200 havde tidligere

se evt
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/arona/16-tdi-95-xcellence-dsg-5d/5283592?utm_source=share&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_share_listing



eller
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/arona/10-tsi-115-xcellence-dsg-5d/5249597?utm_source=share&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_share_listing

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

29-12-2021 kl. 14:02

Så skal du vælge sådan en her:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/superb/20-tdi-190-style-dsg-5d/5319517

Når det er en diesel i de årgange, er det DSG-6 altså 6 trins og vådkobling som
ikke går istykker på samme måde

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Frederik Høj

Frederik Høj
bruger siden
29-06-2020

29-12-2021 kl. 14:14

Som Jørgen skriver så er der et redt bredt udvalg indenfor dit budget.


Seat Arona og Nissas Qashqai er nok de suv'er jeg vil anbefale da de er spækket med udstyr til en formidabel pris. At de ikke taler til en er jo selvfølgelig en smagssag og så er det jo dumt at smide penge efter dem.

Personligt vil jeg anbefale dig at kigge nærmere på en Seat Leon se evt.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/leon/16-tdi-115-style-st-dsg-5d/5309742?utm_source=share&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_share_listing

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

29-12-2021 kl. 15:01

Rasmus K

bruger siden
28-12-2021

skrev:
Okay prøver at finde info om det - men det lyder noget komplekst at finde ud af :/

Hvad med Superb, hvorfor er det væsntligt den er fra efter 2015?

Fordi det er en ny model, kontra en model der kom på markedet i 2007.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

30-12-2021 kl. 02:58

Hvis den er 6 trins så er det en med vådkobling.

DSG 6 holder en taxa's liv altså mindst 250.000 km, siger bekendte i Taxa branchen.
Hvorimod DSG7, måske af tidligere udgaver, holder 120kkm.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

30-12-2021 kl. 10:39

Uden at være expert på området men

DQ200 tørkobling sidder i biler med optil 250 Nm og mener at de har opdateret
DQ200 så der ikke er problmer med den efter år 2017.

Efter år 2017 ca 10 måned har VW erstattet DSG-6 med en ny DSG-7 vådkobling
som ikke skulle have nogle problemer specielt.

Nogen ved helt sikkert meget mere om det :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

31-12-2021 kl. 15:04

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hvis den er 6 trins så er det en med vådkobling.

DSG 6 holder en taxa's liv altså mindst 250.000 km, siger bekendte i Taxa branchen.
Hvorimod DSG7, måske af tidligere udgaver, holder 120kkm.

DSG7 er et vidt begreb, da der findes flere versioner - bl.a. afhængig af årgang, maksimalt moment og antal trækkende hjul.



Der er - mig bekendt - DQ200-versionen, der havde problemer med holdbarheden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Andreas Christensen

Andreas Christensen
bruger siden
10-02-2013

03-01-2022 kl. 19:37

VI har lige skiftet vores Skoda Octavia ud - en 2019'er 1.6 TDI med DSG.



Vi har haft den på værksted flere gange med DSG drillerier - og vi syntes aldrig den kørte optimalt.
Den lå konstant og trillede med 1125 omdrejinger, og det var sku først når den var lige ved at hoste i stå, at den gearede ned.

Det er jo antageligvis pga emmisioner og forbrug at den gør det - men det er ulideligt at køre med. Den gearer pludselig 3-4 gear ned hvis du skal bruge power, og det er totalt uharmonisk at køre med. (Og så tror jeg også det er enormt usundt for både svinghjul og alt muligt andet)

Det er muligt at folk aldrig vil opdage at det kører dårligt - særligt hvis man ikke interesserer sig for biler. Men vi tabte 50.000 kroner på 5 måneder fordi vi ikke testedet ordentligt om det var noget for os - så det er altså lige værd at tage med.

Nu har vi købt en Hyundai i30 - og min kæreste har termin på Torsdag, og jeg tror vi klarer os:-)

Held og lykke med købet.

Dette indlæg blev 03-01-2022 19:39 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

03-01-2022 kl. 21:30

Andreas Christensen

bruger siden
10-02-2013

skrev:
VI har lige skiftet vores Skoda Octavia ud - en 2019'er 1.6 TDI med DSG.



Vi har haft den på værksted flere gange med DSG drillerier - og vi syntes aldrig den kørte optimalt.
Den lå konstant og trillede med 1125 omdrejinger, og det var sku først når den var lige ved at hoste i stå, at den gearede ned.

Det er jo antageligvis pga emmisioner og forbrug at den gør det - men det er ulideligt at køre med. Den gearer pludselig 3-4 gear ned hvis du skal bruge power, og det er totalt uharmonisk at køre med. (Og så tror jeg også det er enormt usundt for både svinghjul og alt muligt andet)

Det er muligt at folk aldrig vil opdage at det kører dårligt - særligt hvis man ikke interesserer sig for biler. Men vi tabte 50.000 kroner på 5 måneder fordi vi ikke testedet ordentligt om det var noget for os - så det er altså lige værd at tage med.

Nu har vi købt en Hyundai i30 - og min kæreste har termin på Torsdag, og jeg tror vi klarer os:-)

Held og lykke med købet.

Du har helt ret i, at det er pga. forbrug/forurening, at den kører med (så) lave omdrejninger, og det er ikke altid sjovt (ikke mindst fordi 1.6TDI mangler kræfter i bunden. Det er muligt at få omprogrammeret gearkassen, så den bedre matcher ens ønsker, men det er jo lidt sent nu.



Jeg kører selv med DSG, men i en kraftigere version og sammen med 2.0TDI, der har flere kræfter i bunden. Den fungerer fint og harmonisk i "standard-mode", mens "S"(sport) skifter fint op, men knapt så elegant ned.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Andreas Christensen

Andreas Christensen
bruger siden
10-02-2013

04-01-2022 kl. 18:10

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Du har helt ret i, at det er pga. forbrug/forurening, at den kører med (så) lave omdrejninger, og det er ikke altid sjovt (ikke mindst fordi 1.6TDI mangler kræfter i bunden. Det er muligt at få omprogrammeret gearkassen, så den bedre matcher ens ønsker, men det er jo lidt sent nu.



Jeg kører selv med DSG, men i en kraftigere version og sammen med 2.0TDI, der har flere kræfter i bunden. Den fungerer fint og harmonisk i "standard-mode", mens "S"(sport) skifter fint op, men knapt så elegant ned.

Vi havde faktisk også bestilt en tid til optimering af gearkassen - jeg tror bare jeg var kørt så død i det sejtrækkeri, at jeg ikke engang gad.
Måske er det en skam - for bilen i sig selv var faktisk meget bedre for os rent pladsmæssigt, og den kørte super godt på motorvej mm. men mine bekymringer for fremtidige regninger på svinghjul, koblinger mm. gjorde at jeg tænkte at det var bedre for os at komme af med den. (kørselsbehovet blev også lige halveret, så det var også en del af årsagen - diesel er ikke længere det rette) Om vi fortryder hen af vejen må tiden vise, men for nu er jeg glad for i30'eren. Og så var den også billigere - men alt er jo religion. :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

04-01-2022 kl. 21:35

DGS nyere er jo adaptiv, dvs at kører man som en nisse så tilpasser den sig som en nisse og skifter hurtigt ned i lave omdrejninger.
Kører man frisk til så bliver den i højere gear så det hele virker mere frisk hele tiden.
Det sker ikke lige inden for 100 km, men over en meget længere periode, det vil man
også kunne mærke hvis man skifter som chauffør i forskellige DSG biler.
Check det hele på nettet også hvordan man 'nulstiller' en DSG kørestil/adaptionsværdier.

Dette indlæg blev 04-01-2022 21:35 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg