Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Familiebil med (lidt) sjæl til ca. kr. 200.000.

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

09-09-2016 kl. 20:47

Søger en god familiebil (helst stc.) med plads, men som også har lidt sjæl. Sker der noget, når man trykker på speederen, gør det ikke noget. Det skal være benzin, og i praksis gå min. 10 km/l (kører meget landevej). Hælder nok mest til at importere en seksbenet 5-serie fra Tyskland. Den er godt nok ikke det hurtigste i verden, men den kører godt og lyder godt.

Men hvilke foreslag har I?

Dette indlæg blev 09-09-2016 20:48 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

10-09-2016 kl. 09:01

Der er godt nok ikke meget "sjæl" i en stærkt forældet Opel Vectra i svenske klæder. Den var dybt forældet mange år før fabrikken gik konkurs - den er ikke blevet mere moderne i mellemtiden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

10-09-2016 kl. 10:52

Hej Ulrich

Har selv en Superb 1,8 TSI, Og på trods af vi måtte skifte motoren, så har vi været meget glade for den. Vi er i markedet efter ny bil. Men kan ikke finde noget med samme plads og udstyr.
Min kone er noget lavere end mig, og derfor skal vi stille sæde hver gang vi bytter bil, og derfor vil jeg gerne have memory på elsædet.
Der er næsten kun E-klasse og Volvo i største udstyrsudgave eller en ny Superb.
DEt ender det nok med.

Kig evt:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/superb/18-tsi-160-ambition-combi/2969129
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/superb/18-tsi-160-ambition-combi/2560645

Vores er dog ikke en combi, du kunne checke en sedan ud, der er kæmpe bagagerum.

Superben er opsat til komfort. Men med 1,8 kan den godt flytte sig hvis man giver den noget kniv.
Landevejskørsel kan jeg på langture, snildt få den over 16 km/l. By kørsel/korte ture, så bliver det i snit 12,5.
På motorvej med 120-125 kml så går den 15 på literen. Det er jeg egentlig meget tilfreds med.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

10-09-2016 kl. 11:34

Jakob Wittendorff

bruger siden
25-01-2014

skrev:
Du har ret, igen.
Jeg er også dagligt slået med forundring over, hvordan de har fået dette tekniske makværk til at køre så godt.

Det kommer nok an på, hvad man sammenligner med ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

10-09-2016 kl. 11:50

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Der er godt nok ikke meget "sjæl" i en stærkt forældet Opel Vectra i svenske klæder. Den var dybt forældet mange år før fabrikken gik konkurs - den er ikke blevet mere moderne i mellemtiden.

Hvad er så dit bud?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

10-09-2016 kl. 11:53

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hej Ulrich

Har selv en Superb 1,8 TSI, Og på trods af vi måtte skifte motoren, så har vi været meget glade for den. Vi er i markedet efter ny bil. Men kan ikke finde noget med samme plads og udstyr.
Min kone er noget lavere end mig, og derfor skal vi stille sæde hver gang vi bytter bil, og derfor vil jeg gerne have memory på elsædet.
Der er næsten kun E-klasse og Volvo i største udstyrsudgave eller en ny Superb.
DEt ender det nok med.

Kig evt:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/superb/18-tsi-160-ambition-combi/2969129
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/superb/18-tsi-160-ambition-combi/2560645

Vores er dog ikke en combi, du kunne checke en sedan ud, der er kæmpe bagagerum.

Superben er opsat til komfort. Men med 1,8 kan den godt flytte sig hvis man giver den noget kniv.
Landevejskørsel kan jeg på langture, snildt få den over 16 km/l. By kørsel/korte ture, så bliver det i snit 12,5.
På motorvej med 120-125 kml så går den 15 på literen. Det er jeg egentlig meget tilfreds med.

Tak for input. Jeg synes dog ikke at en Superb har det mindste sjæl. Jeg skal være ærlig at erkende, at jeg har kigget på en - dog en 170 HK TDI - men jeg er ikke sikker på, at jeg er klar til at basere bilkøb på ren fornuft.

Er dog fuldstændig enig hvad angår udstyr. Køber man en Superb i Elegance version, så får an godt nok rigtig meget udstyr.

PS. Fandt I ud af hvorfor motoren skulle skiftes? Var det pga. kædeproblemer?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

10-09-2016 kl. 12:30

Sjæl, nej det er nok ikke meget i forhold til en Jaguar eller Alfa.

Det var just pga kæden hoppede af. Kædestrammeren var slap.

Og det på trods af aut værksted havde set på bilen 4 gange indenfor kort tid, og hver gang sagt den intet fejlede.
Sidste besøg var svaret endda " motoren fejler intet, men hvis du vil betale 10.000 så skifter vi da gerne kæde og strammer".
HVis en fagmand siger sådan, så burde det være spildt af penge.

6 dage efter stod den af i indkørslen.

Og svaret fra værksted var " jeg anbefalede jo dig at skifte kæden, det hørte hele værkstedet". De ligger forøvrigt lige nord for limfjordsbroen, bare til info.

Du burde kunne finde en nyere model til ikke ret meget mere, hvis du har tålmodighed.
Om det skal være elegance eller en ambiente med det ekstra du ønsker, er der ikke den store forskel på. VI har en ambient med lys læder kabine. Det er rigeligt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

10-09-2016 kl. 13:23

Ulrich Solberg

bruger siden
14-02-2004

skrev:
Hvad er så dit bud?

Det er en svær opgave, da der ikke er mange biler, der har "sjæl" idag - og specielt ikke, hvis de skal være praktiske og have et hæderligt brændstofforbrug.



Lidt variationer over temaet med varierende plads/motorkraft:



http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/c250/22-cdi-avantgarde-stcar-aut/2979536



http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/subaru/legacy/25i-wagon-awd/2537112

(Rallygener og 4x4)



http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron/ds5/20-hdi-163-design-aut/2870729


http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/alfa-romeo/159/24-jtdm-210/2976961

(ikke stc., og pladsen er ikke overvældende, men.... )

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

10-09-2016 kl. 19:44

Vibeke Lindberg

bruger siden
10-09-2016

skrev:
Den historie har vi hørt et par gange efterhånden, var det Skoda i Nørresundby du blev røvrendt af?

Der findes ingen biler med sjæl længere, de der havde er væk eller næsten væk: Saab, Alfa Romeo, Lancia. Jaguar ligner i dag en Ford Mondeo.

Hov hov Vibse, du har jo ret i der ikke rigtigt er nogen med reel sjæl.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

10-09-2016 kl. 22:30

Alfa er lige genopstået med en ny Giulia, og Lancia lever mig bekendt også stadig, selv om de ikke importeres til DK. Saab har i årtier inden de lukkede helt været forældede Opel Vectra-kloner - det er ikke, hvad jeg forbinder med "sjæl".

DS-serien er lidt et forsøg på nye biler med sjæl - selv om de bare er standardbiler i en lidt smartere og mere luksuspræget indpakning (som Audi).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

11-09-2016 kl. 16:20

Jeg tror de fleste kan få øje på forskellene mellem Saab og en Opel Vectra. De er muligvis lavet på samme platform, men så hører lighederne vist også op :-)
Hvis man har prøvet en Saab med HIRSCH Performance, så kan man snakke om den "sjæl" som Ulrich S efterlyser . Jeg er enig med Jakob.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

11-09-2016 kl. 17:19

Per Rasmussen

bruger siden
01-03-2008

skrev:
Jeg tror de fleste kan få øje på forskellene mellem Saab og en Opel Vectra. De er muligvis lavet på samme platform, men så hører lighederne vist også op :-)
Hvis man har prøvet en Saab med HIRSCH Performance, så kan man snakke om den "sjæl" som Ulrich S efterlyser . Jeg er enig med Jakob.

Så du mener flere HK = "sjæl"?
Det er ikke lige min definition....

Ja, Saab blev lavet på gamle Opel Vectra platforme og med mange dele til fælles. Tekonologisk håbløst forældede mange år før de stoppede, hvilket da også var årsagen til, at de ikke kunne sælges og firmaet gik konkurs.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

11-09-2016 kl. 20:03

"...Sker der noget, når man trykker på speederen, gør det ikke noget...." skrev trådstarter - bare for lige at genopfriske kriterierne :-)

Om forskellige biler der er i familie med hinanden deler platforme har jo ikke et hak at gøre om de på andre måder ligner hinanden kvalitetsmæssigt.

Ja - Saab`en er jo ikke en ny bil længere - og nu ved vi vist ikke helt hvad trådstarters budget ligger på (?) At Saab`en bliver foreslået kan være fordi den kvalitetsmæssigt og med de kvikke hirsch performance modeller in mente kan være et alternativ når man på ønskelisten har fart og hestekræfter højt vægtet.

Er trådstarters budget det dobbelte, ja så er der sikkert en del andre næsten nye modeller der er et bedre valg. Italienerne som du selv nævner har jeg også højt på listen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

11-09-2016 kl. 20:14

Nu blander du hestekræfter, kvalitet og "sjæl" sammen.

Du kunne få Saab med mange HK - og det er vist det pæneste, man kan sige om dem. Platform og øvrig teknik var og er håbløst forældet - det var som nævnt ikke uden grund, at fabrikken lukkede.



Kvalitetsmæssigt var der intet specielt over Saab - det var en husholdningsbil med tilhørende kvalitet - grundlæggende på linie med de Opel'er de delte teknik med. Mange motorer stammede fra Opel eller Fiat (diesel).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

12-09-2016 kl. 09:03

Nogle forveksler "realisme" med "had". I modsætning til visse andre, "hader" jeg ikke biler eller bilmærker, men jeg falder heller ikke for 10-15 år gamle links. Der er sket temmeligt meget i den mellemliggende tid - undtagen med Saab ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

12-09-2016 kl. 17:48

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Alfa er lige genopstået med en ny Giulia, og Lancia lever mig bekendt også stadig, selv om de ikke importeres til DK. Saab har i årtier inden de lukkede helt været forældede Opel Vectra-kloner - det er ikke, hvad jeg forbinder med "sjæl".

DS-serien er lidt et forsøg på nye biler med sjæl - selv om de bare er standardbiler i en lidt smartere og mere luksuspræget indpakning (som Audi).

Hmm både og....

DS-serien er ganske rigtigt en PSA-bil i en smartere indpakning.

Men sammenligner du undervognens opsætning i en DS3 kontra en C3, så er DS´eren hårdere sat op, og flere af modellerne har 17" fælge (15" i C3), og disse faktorer i kombination, gør en verden til forskel.

Ja faktisk er forskellen så stor, at DS3´eren har sjæl, hvor en C3 ikke har sjæl.

Så godt nok kan komponenterne komme fra samme hylder, men sammensætningen kan gøre forskellen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

14-09-2016 kl. 17:32

Denne her er lidt dyrere og kører lidt mindre end 10 km/l, men jeg vil næsten love dig, at den har sjæl!

Jeg ejer selv en 8 cyl. Mercedes og den har altså sjæl!

Ovennævnte fåes også billigere end 200.000 kr. med et et tilsvarende højere antal km. eller med flere år på bagen.

Det er jo ikke en gammel taxa med slidte dyser og turbo, så jeg vurderer, at den kan holdes kørende for relativt fornuftige penge. Og kører du 80-90 på en motorvej, så kører bilen også 10 km/l (min 1988ér kører 9 km/l ved blandet kørsel.

W211 ruster ikke som forgængeren og så synes jeg bilen er rigtig køn. Prøv sådan en. Hvorfor skulle du nøjes med 6 cyl?? :-)

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/e500/50-avantgarde-aut/2982877

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Leo Kristoffersen

Leo Kristoffersen
bruger siden
20-07-2017

20-07-2017 kl. 09:45

Vibeke Lindberg

bruger siden
10-09-2016

skrev:
Den historie har vi hørt et par gange efterhånden, var det Skoda i Nørresundby du blev røvrendt af?

Der findes ingen biler med sjæl længere, de der havde er væk eller næsten væk: Saab, Alfa Romeo, Lancia. Jaguar ligner i dag en Ford Mondeo.

Jeg forstår ganske enkelt ikke du alvorligt kan mene den nye Alfa Romeo Giulia ikke har sjæl og at den ligner en Mondeo, men ellers ja, form og facon på mange mærker smelter sammen i disse år

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg