Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Downgrade af bil (?) Hvad er den billigste måde at have bil på?

Morten H

Morten H
bruger siden
21-04-2018

06-02-2024 kl. 12:31

Hej,

Vi har en nyere Enyaq 80x importeret med alt i udstyr og et standard billån på de cirka 300k. 125k kontant.

Det er en dejlig bil og den spiller bare rigtig fint.

Fornuften kryber dog stille og roligt frem for sit skjul, da den stemme synes at det er mere fornuftig at bruge pengene på noget andet der giver værdi, fremfor en fancy bil. Den har nok mere fundet ud af at vi bare skal fra A til B.

Men hvad er alternativet, og hvad er den billigste måde at have bil på i 2024?
Havde kig på en brugt ID4/TM3 til 260k, det jo en anden pris, men et lån er der stadig behov for?

En det noget ældre skrammel der koster 50-100k? Men så er det jo bare 1500kr i benzin/diesel hver måned, løber også hurtigt op?

Vi er en familie på 4 der snart slipper barnevognen, og vi kan nemt downgrade også i størrelsen.
Vi har en ladeboks derhjemme.
Vi kører cirka 75km hver dag.

Hvad har folk af anbefalinger?

Tak!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

06-02-2024 kl. 12:53

Vil umiddelbart sige du ikke sparer det store ved at skifte til en ID3/TM3 eller lignende til 250'ish kr.

Det meste løber op i papirpenge og en prut.

Din Eniaq er sikkert rigtig fin, men Skoda har jo også sat priserne ned. Så forudsat at din bil er fra 2022 eller start 2023, så vil jeg ikke tro du får meget mere end 300-320 for den i bytte pris.
Så køber du en til 250 og måske har 70-80 i hånden. Kan det betale sig, jeg tror det ikke.

Skal du noget, så led efter en velholdt 8-10 år gammel traver, med få km på uret til 30-60k og kør den død. Så har du en bil for ca 25.000 om året med brændstof.

Eniaq'en koster dig vel 4000-7000 i el og værditab på 30 om året faldende som den bliver ældre. Du kan altså spare 1000 kr om måneden.

PS husk at kigge efter grønafgift når du vælger ældre biler. De bliver hurtigt dyre, som i 4-8000 kr om året.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten H

Morten H
bruger siden
21-04-2018

06-02-2024 kl. 18:11

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Vil umiddelbart sige du ikke sparer det store ved at skifte til en ID3/TM3 eller lignende til 250'ish kr.

Det meste løber op i papirpenge og en prut.

Din Eniaq er sikkert rigtig fin, men Skoda har jo også sat priserne ned. Så forudsat at din bil er fra 2022 eller start 2023, så vil jeg ikke tro du får meget mere end 300-320 for den i bytte pris.
Så køber du en til 250 og måske har 70-80 i hånden. Kan det betale sig, jeg tror det ikke.

Skal du noget, så led efter en velholdt 8-10 år gammel traver, med få km på uret til 30-60k og kør den død. Så har du en bil for ca 25.000 om året med brændstof.

Eniaq'en koster dig vel 4000-7000 i el og værditab på 30 om året faldende som den bliver ældre. Du kan altså spare 1000 kr om måneden.

PS husk at kigge efter grønafgift når du vælger ældre biler. De bliver hurtigt dyre, som i 4-8000 kr om året.

Tak for brugbart svar.

Enig i ID4/TM3 også mine egne tanker. Du kommer hurtigere af mdd lånet thats it. Min er som sagt importeret så tror ikke jeg taber det helt vilde.

Nogle mere specifikke travere du tænker? Ellers må jeg nørde lidt ned i bilbasen.. :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

06-02-2024 kl. 19:49

Problemet er brugte biler i en hvis stand og alder er mindst 50% overprissat pt.

Eks en 9-10 år gammel Octavia koster fortsat 150K, hvis ikke den har kørt en rigtig langt.

hvad med:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/14-tsi-150-style-5d/6045013

Jeg synes personligt det er en ok vogn, men den er meget dyr iforhold til nyprisen og alderen.

Noget andet du kan gøre er privat lease på de tilbud der dukker op.

Du kan nappe en Megane til godt 3k. Eller en EQA 350 4 motion i 12 måneder for 3695 inklusiv forsikring. Det svarer vel nærmest til under 3000 ex forsikring.

Dette indlæg blev 06-02-2024 19:56 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten H

Morten H
bruger siden
21-04-2018

06-02-2024 kl. 22:19

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Problemet er brugte biler i en hvis stand og alder er mindst 50% overprissat pt.

Eks en 9-10 år gammel Octavia koster fortsat 150K, hvis ikke den har kørt en rigtig langt.

hvad med:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/14-tsi-150-style-5d/6045013

Jeg synes personligt det er en ok vogn, men den er meget dyr iforhold til nyprisen og alderen.

Noget andet du kan gøre er privat lease på de tilbud der dukker op.

Du kan nappe en Megane til godt 3k. Eller en EQA 350 4 motion i 12 måneder for 3695 inklusiv forsikring. Det svarer vel nærmest til under 3000 ex forsikring.

Problemet med leasing er at jeg skal bruge 25000km så runder vi hurtigt de 4000kr pr måned og det er vel hvad jeg betaler i lånet pt give or take.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jacob Larsen

Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017

06-02-2024 kl. 23:42

Har ikke selv elbil, men er det for riskofyldt at gå efter en endu billigere

/ældre elbil?
Når du kan lade (billigt) hjemme må sådan noget som denne være billig i drift uden at du skal have gang i de store billån?

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/ioniq/ev-trend-5d/6051734

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

07-02-2024 kl. 08:35

Det var da et udmærket forslag @Jacob.

eller
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/i3/charged-5d/6067236

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten H

Morten H
bruger siden
21-04-2018

07-02-2024 kl. 09:47

Nu er min egen elbil jo - og så kort rækkevidde så skal den lades op hver dag. Ikke at det er noget problem. Bare ikke ideelt for mig..

Hvad med en brugt Superb til de 150 kontant. Så sparer jeg omkring 3000kr hvor måned ift nu cirka..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

07-02-2024 kl. 13:58

Mens vi taler økonomi (og kun det), så skal man passe alvorligt på at tro, at hjemmeladning er billigere som udgangspunkt.

Jeg har selv anskaffet hjemmelader. Det viser det sig, når det kommer til stykket, at prisen henover døgnets 20 ud af 24 timer er på højde med eller DYRERE end hurtigladeren hos OK. Standerprisen hos OK er konstant 3,00 kroner. Den har ikke flyttet sig i flere måneder, eller så længe jeg kan huske.

Slår man op i OK's app for kWh-prisen (husk inklusive nettariffer), så er den fra kl 8 til kl 16 i morgen torsdag den 8. febuar 2,94 kroner per kWh. Jeg tillader mig at kalde det samme pris. Kl 17 vil vi ramme 3,60, og så er det dyrere end at køre til OK's ladestation og lade med 300 kW (hvis din bil kan klare det. Først 4 timer senere falden den til 2,45 kroner per kWh. Hurra for det, næsten en halv krone mindre en hurtigladeren. Til gengæld er hjemmeladning ikke en 30 minutters øvelse, så er man økonomisk bevidst og ved, at det tager 4 timer at få ladet op, så vil jeg hurtigt kikke på priserne mellem kl 23 og frem til kollken 5. I aften er det 2,10 kroner per kWh i det tidsrum. 90 øre billigere end hos OK's hurtiglader.

Som I ved, ladeboksen er ikke gratis. Vi skal indhente 200 kroner om måneden i leje for ikke at tale om afskrivning på installationsprisen.

Det ender i allerbedste fald også her med "papirpenge og en prut", som det blev sagt højere oppe. Det er afskrivningen, der "slår dig ihjel", og i brede termer lander vi derfor samme sted, som vi altid har gjort, siden din far købte bil som ung: Billigste bil at anskaffe er den billigste i det lange løb, og jo mere simpel bilen er jo bedre. - Altså når vi taler ren økonomi. En City Go eller noget. En Aygo X. Men, i dit mulige valg for fremtiden kommer du jo ikke fra ingen bil. Du har en, og så er man i et eller andet omfang "fanget", fordi tabet ved salg af den, du har, er horibel.

Jeg kører en Id.Buzz i dag, fordi jeg slog til på leasingtilbudet. Det er ikke billigere end noget som helst, jeg har haft tidligere. Før det købte jeg i februar 2023 en 12 år gammel Citroen C4 1,6 Diesel (med partikelfilter) fra år 2009 og den havde automatgear. Den købte jeg for 50 k kroner hos en forhandler, der havde shinet den op. Den blev tjekket hos APlus, og de få fejl der var blev udbedret. Jeg pendlede i den til december 2023 og solgte den for 25 k kroner. Afskrivning 25 k over 11 måneder = 2.272 kr per måned. Dielsen og miljøafgifter ved siden af forstås. Lægger vi den grønne afgift oveni (> 4.000 per år), så er det mere 2.600 kroner om måneden. Den kørte fint, så pæn ud, men der er altså stadig et stykke op til en nyere bil alligevel, om ikke andet så for at kunne BlueTooth til din telefon.

Kan man så slå 2.600 kroner om måneden? Det er fandme tæt på. Hvis vi nu leaser en Citroen C3 til 0 kroner i førstegangsbetaling, så er der kampange på det nærmest hele tiden til de penge. Du kan nemt finde det selv, så jeg undgår at komme til at reklamere for en forhandler her. Der er ikke automatgear i, men bilen er ny, og det er operationel leasing, hvor reparationsrisikoen er nul (med mindre du smadrer den). Ulempen er måske, at du SKAL have kaskoforsikring, mens du kan spare den væk på en gammel bil, du selv køber. En ny Aygo X kan leases for 3.000 om månden uden førstegangsbetaling og grønne afgifter på nye biler er lidt over 1.000 kr om året.

Dette indlæg blev 09-02-2024 16:40 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

07-02-2024 kl. 16:27

Henrik, glemmer du ikke refusion på 80-90 øre i dine priser?

Såvidt jeg kan se på Wen's elprisliste, så var gennemnitsprisen for januar i hele døgnet 1,24 kr ex afgift.
I tidsrummet 23-06 var den 0,84.

Så er det jo tosset at holde og spilde tiden til 3 kr.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

07-02-2024 kl. 21:34

Du kører nok lige lidt i overkanten til at kopiere det jeg har gjort, men jeg bruger cirka 3.000 kr. om måneden alt inklusive ved 12-15.000 km om året på min snart 11 år gamle Volvo XC60 D5 AWD.


Da det er en 5-cylindret diesel er den dyr i ejerafgift (4.660 kr. per halvår) og brændstof (12-13 km/literen), men den har været billig i afskrivninger og service de sidste 4-5 år. Især når man tænker på, at det er for en premium bil.


Hvis en lignende frister og du kan undvære de 5-cylindre, så kan du gå efter en D4 i stedet for. Den koster det halve af min ejerafgift og kører formentlig 16-18 km/literen.
Et bud er den her:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/xc60/20-d4-190-momentum-aut-5d/6069305

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten H

Morten H
bruger siden
21-04-2018

07-02-2024 kl. 21:40

Mikkel Gadmar

bruger siden
20-01-2020

skrev:
Du kører nok lige lidt i overkanten til at kopiere det jeg har gjort, men jeg bruger cirka 3.000 kr. om måneden alt inklusive ved 12-15.000 km om året på min snart 11 år gamle Volvo XC60 D5 AWD.


Da det er en 5-cylindret diesel er den dyr i ejerafgift (4.660 kr. per halvår) og brændstof (12-13 km/literen), men den har været billig i afskrivninger og service de sidste 4-5 år. Især når man tænker på, at det er for en premium bil.


Hvis en lignende frister og du kan undvære de 5-cylindre, så kan du gå efter en D4 i stedet for. Den koster det halve af min ejerafgift og kører formentlig 16-18 km/literen.
Et bud er den her:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/xc60/20-d4-190-momentum-aut-5d/6069305

Ikke et dumt bud. Det vil jeg lige se nærmere på, tak.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

07-02-2024 kl. 21:59

Henrik Berg Andersen

bruger siden
28-07-2007

skrev:
Mens vi taler økonomi (og kun det), så skal man passe alvorligt på at tro, at hjemmeladning er billigere som udgangspunkt.

Jeg har selv anskaffet hjemmelader. Det viser det sig, når det kommer til stykket, at prisen henover døgnets 20 ud af 24 timer er på højde med eller DYRERE end hurtigladeren hos OK. Standerprisen hos OK er konstant 3,00 kroner. Den har ikke flyttet sig i flere måneder, eller så længe jeg kan huske.

Slår man op i OK's app for kWh-prisen (husk inklusive nettariffer), så er den fra kl 8 til kl 16 i morgen torsdag den 8. febuar 2,94 kroner per kWh. Jeg tillader mig at kalde det samme pris. Kl 17 vil vi ramme 3,60, og så er det dyrere end at køre til OK's ladestation og lade med 300 kW (hvis din bil kan klare det. Først 4 timer senere falden den til 2,45 kroner per kWh. Hurra for det, næsten en halv krone mindre en hurtigladeren. Til gengæld er hjemmeladning ikke en 30 minutters øvelse, så er man økonomisk bevidst og ved, at det tager 4 timer at få ladet op, så vil jeg hurtigt kikke på priserne mellem kl 23 og frem til kollken 5. I aften er det 2,10 kroner per kWh i det tidsrum. 90 øre billigere end hos OK's hurtiglader.


Det giver ingen mening at vurdere elprisen. baseret på et enkelt (vinter)døgn.
Med hjemmeladning med refusion af afgift, vil mange kunne komme ned omkring/under 1,-/ kWh i gennemsnit over hele året, hvis man har mulighed for at lade på de tidspunkter på døgnet, hvor strømmen er billigst

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

07-02-2024 kl. 22:56

Morten H

bruger siden
21-04-2018

skrev:
..... Min er som sagt importeret så tror ikke jeg taber det helt vilde.

Nogle mere specifikke travere du tænker? Ellers må jeg nørde lidt ned i bilbasen.. :)

Hvis du forventer at kunne få i nærheden af det du har givet (det kan du næppe...), så skal du se at få den skudt af lige nu. Altså nu,nu...

Den opdaterede Enyaq (og ID4/5) har opdateret software, batterivarmer, kraftigere motor (næsten samme performance med 2wd, som de "gamle" 4wd), bedre rækkevidde etc. til 380k. Lige om lidt er der formentlig brugte versioner af disse til salg fra noget der ligner 350k.
Her kunne man måske godt nå at hente lidt økonomi, ved at få solgt (evt. privat) lige nu (nu, nu ;-)) inden de nye kommer på brugtmarkedet.

Men at sadle om til en halvgammel Octavia eller lign. er ikke den løsning jeg ville vælge. Det giver en begrænset besparelse, med halvhøje driftsudgifter og risiko for solige værkstedsregninger og er man glad for at en moderne elbil, er det en kedelig nedgang i bilglæde...
Jeg ville sigte efter den billigere elllert, Kunne man snuppe en Kona, TM3, ID3-4 eller lign. til måske omkring de 250k, så er der lidt penge i hånden, billig drift (og garanti på flere af dem), relativt lavt værditab og stadig noget køreglæde.
Det ville jeg foretrække....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

08-02-2024 kl. 10:27

Sjovt som vi er forskellige, jeg holder fast i mine gamle fossilbiler (Volvo XC60 D5 og BMW 325i cabriolet) netop pga. køreglæden. Glæder mig ikke til man skal køre i en tung ellert uden motorlyden fra 5 og 6 cylindre.


Det ender nok med en Volvo EX60 eller den nye Porsche Macan eller BMW iX3 på ren el engang i 2025/2026 i stedet for Volvo'en. Men BMW'en med de 6-cylindre beholder jeg så længe jeg må køre i den.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

08-02-2024 kl. 12:26

Den Enyaq vil formentligt have tabe meget allerede nu. Priserne er vildt på retur, medmindre man importere og vil have bøvl med det, eller kender en der har styr på det. Ja man kan bruge pengene til meget. Og mange køber over deres reelle behov. Og det er da også lækre biler....men når det så er sagt, tjae hvis man skal kigge på ens behov i hverdagen, når man køber elbil, vil langt mindre kunne gøre det. Man skal virkeligt prøve at gå i tænkebox, på hvad der lokker og hvad der er nødvendigt, hvis man gerne vil have penge til andet.

Jeg sidder selv og overvejer at skifte en rigtig fin MB 200 Cdi E-klasse ud. Og har kigget på noget ID4, men med lille batteri, efter at have set virkeligheds test af den på forskellige medier. Jeg kan få en med alt i udstyr til 280,- helt ny ! Soltag-travel asisst, matrix lygter, det eneste er at den har almindelige sæder. Omvendt koster en i samme uden alt dog med addaptiv fartpilot, som man ikke må undvære, omkring 230....De fleste har rækkevidde angst, men ofte uden grund. Planlæg planlæg. De ude ture man har på et år, kan ikke retfærdiggøre en med stort batteri. Når man ikke tildagligt bruger halvdelen af kapacitet.

Vi vil se endu et fald på el-biler, da producenter ikke kan afsætte meget i de andre markeder. Tyskerne har droppet tilskuddet , da Kineserne er på banen. FX denne ID4 jeg har i kikkerten er helt ny med 0 km. den er købt i tyskland, da de ikke kan afsætte, så derudaf Prisen på 280: Nypris er med det udstyr "godt" 355,- Så der sker noget på den front. Men man skal se sig godt for ogstudere markedet. Samemligne på kryds og tværs.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten H

Morten H
bruger siden
21-04-2018

08-02-2024 kl. 12:33

T Taylor Nielsen

bruger siden
03-12-2009

skrev:
Den Enyaq vil formentligt have tabe meget allerede nu. Priserne er vildt på retur, medmindre man importere og vil have bøvl med det, eller kender en der har styr på det. Ja man kan bruge pengene til meget. Og mange køber over deres reelle behov. Og det er da også lækre biler....men når det så er sagt, tjae hvis man skal kigge på ens behov i hverdagen, når man køber elbil, vil langt mindre kunne gøre det. Man skal virkeligt prøve at gå i tænkebox, på hvad der lokker og hvad der er nødvendigt, hvis man gerne vil have penge til andet.

Jeg sidder selv og overvejer at skifte en rigtig fin MB 200 Cdi E-klasse ud. Og har kigget på noget ID4, men med lille batteri, efter at have set virkeligheds test af den på forskellige medier. Jeg kan få en med alt i udstyr til 280,- helt ny ! Soltag-travel asisst, matrix lygter, det eneste er at den har almindelige sæder. Omvendt koster en i samme uden alt dog med addaptiv fartpilot, som man ikke må undvære, omkring 230....De fleste har rækkevidde angst, men ofte uden grund. Planlæg planlæg. De ude ture man har på et år, kan ikke retfærdiggøre en med stort batteri. Når man ikke tildagligt bruger halvdelen af kapacitet.

Vi vil se endu et fald på el-biler, da producenter ikke kan afsætte meget i de andre markeder. Tyskerne har droppet tilskuddet , da Kineserne er på banen. FX denne ID4 jeg har i kikkerten er helt ny med 0 km. den er købt i tyskland, da de ikke kan afsætte, så derudaf Prisen på 280: Nypris er med det udstyr "godt" 355,- Så der sker noget på den front. Men man skal se sig godt for ogstudere markedet. Samemligne på kryds og tværs.

Min Enyaq holder prisen fint faktisk. Men skal det være skal det nok være nu.



Der er kommet mange forskellige svar og bud på tingene. Tydeligt at vi alle har forskellige tanker og behov om situationen, som det skal være.



Jeg må se hvad det bliver til, jeg synes ikke jeg er blevet ret meget klogere, den er stadig svær synes jeg :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

08-02-2024 kl. 14:46

Må indrømme de vanvittige værditab på elbiler som der nævnes i denne tråd bekræfter mig i, at det er noget "djævlen har skabt". Jeg tør i hvert fald ikke købe en ny dyr bil (over 300.000 kr.) i det marked.


Min Volvo har tabt 50.000 kr. på de sidste 4 år og BMW'en kan sælges for det samme som jeg gav for den for 4 år siden pga. den havde allerede tabt 75% af nyvognsprisen på de første 9,5 år. Så lever jeg med de høje (men kendte) faste omkostninger til ejerafgift og brændstof. Service og reperationer er jokeren, men jeg passer godt på dem og de har kunnet holdes fint kørende for 4-6.000 kr. om året per bil.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

08-02-2024 kl. 17:30

Morten H

bruger siden
21-04-2018

skrev:
Min Enyaq holder prisen fint faktisk. Men skal det være skal det nok være nu.

Der er kommet mange forskellige svar og bud på tingene. Tydeligt at vi alle har forskellige tanker og behov om situationen, som det skal være.

Jeg må se hvad det bliver til, jeg synes ikke jeg er blevet ret meget klogere, den er stadig svær synes jeg :)

Der er ikke et entydigt svar, da det kommer an på dine præferencer.
Mit råd om at gå efter en billigere ellert, er givet ud fra at du godt vil spare lidt mønter. Men stadig gerne vil køre i en nyere bil, med fornuftigt grej, god sikkerhed etc. Der mener jeg at en nedgradering til en elbil til højest (+/-) 250 k er et fornuftigt bud.

Vil du vægte økonomien højest, skal du sadle om og gå efter minimalt værditab og relativt lav driftudgift. Den finder du efter min mening ikke i en ældre, men stadig halvdyr fossilbil. Skal det være max. økonomisk skal du over i noget billigere, måske max. 50k, som denne søgning. Focus, 308, Cruze, Astra, C4 kunne være nogle bud.

Du er så på et helt andet niveau ift. komfort, udstyr og ikke mindst sikkerhed.
Men det vil sandsynligvis være billigere, hvis bilen opfører sig nogenlunde fornuftigt...

Køb brugte biler på Bilbasen - Danmarks største bilmarked

Dette indlæg blev 08-02-2024 17:36 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

08-02-2024 kl. 17:32

Kan ikke få lov til at indsætte et bilbasen link?

Dette indlæg blev 08-02-2024 17:34 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Andreas Herdahl

Andreas Herdahl
bruger siden
08-02-2024

08-02-2024 kl. 19:48

Alt afhænger jo af øjnene der ser og hvor er det dejligt at høre at det ikke kun er min kone og jeg som er begyndt at tænke sådan.
Vi skrev for 2 års tid siden slutseddel på en Enyaq til godt 430. - Men den kunne ikke leveres og så kiggede vi andre veje.
Vi endte som noget helt modsat med en "gammel" Golf 7,5 fra 2017. Den solgte vi pga fejl på fejl, og jeg har tidligere haft gode erfaringer med Honda, så det blev en Civic stationcar fra 11/2017. Det er en diesel der havde kørt 160.000 som jeg gav 99.000 for nysynet og med træk. Det er en fantastisk bil og du oplever aldrig nogensinde fejl på dem. (Man kan selvfølgelig være uheldig)

Kan du leve med det lidt aparte design får du en (også i benzineren) enormt pålidelig bil som er lidt underkendt/ukendt i Danmark, men hvis du læser test taler den ene test efter den anden sit tydelige sprog. Det er bund hamrende solid mekanik i spøjs indpakning til lave priser fordi den ikke er ligeså kendt som alle de tyske konkurrenter.
Overvej evt. en Jazz hvis du kan leve med morfar designet.

Jeg lovpriser vores - ikke fordi jeg er fanatisk, men fordi jeg selv nægter at betale mere end højst nødvendigt for et transportmiddel. For mig skal det bare køre på nøjagtigt samme måde som en telefon bare skal kunne ringe. Prøv at kigge i retning af biler der ikke er så populære, det kan være enormt gode køb. (Og så siger jeg bare.. Honda Civic) eller Hyundai i40 (større, i know - men også en overset bil)

Der er mange muligheder hvis man tør kigge bort fra Toyota, VW, Skoda mv.

Held og lykke med fornuften! Og så håber jeg ikke du taber for meget hvis du vælger at sælge ::)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten H

Morten H
bruger siden
21-04-2018

08-02-2024 kl. 19:55

Andreas Herdahl

bruger siden
08-02-2024

skrev:
Alt afhænger jo af øjnene der ser og hvor er det dejligt at høre at det ikke kun er min kone og jeg som er begyndt at tænke sådan.
Vi skrev for 2 års tid siden slutseddel på en Enyaq til godt 430. - Men den kunne ikke leveres og så kiggede vi andre veje.
Vi endte som noget helt modsat med en "gammel" Golf 7,5 fra 2017. Den solgte vi pga fejl på fejl, og jeg har tidligere haft gode erfaringer med Honda, så det blev en Civic stationcar fra 11/2017. Det er en diesel der havde kørt 160.000 som jeg gav 99.000 for nysynet og med træk. Det er en fantastisk bil og du oplever aldrig nogensinde fejl på dem. (Man kan selvfølgelig være uheldig)

Kan du leve med det lidt aparte design får du en (også i benzineren) enormt pålidelig bil som er lidt underkendt/ukendt i Danmark, men hvis du læser test taler den ene test efter den anden sit tydelige sprog. Det er bund hamrende solid mekanik i spøjs indpakning til lave priser fordi den ikke er ligeså kendt som alle de tyske konkurrenter.
Overvej evt. en Jazz hvis du kan leve med morfar designet.

Jeg lovpriser vores - ikke fordi jeg er fanatisk, men fordi jeg selv nægter at betale mere end højst nødvendigt for et transportmiddel. For mig skal det bare køre på nøjagtigt samme måde som en telefon bare skal kunne ringe. Prøv at kigge i retning af biler der ikke er så populære, det kan være enormt gode køb. (Og så siger jeg bare.. Honda Civic) eller Hyundai i40 (større, i know - men også en overset bil)

Der er mange muligheder hvis man tør kigge bort fra Toyota, VW, Skoda mv.

Held og lykke med fornuften! Og så håber jeg ikke du taber for meget hvis du vælger at sælge ::)

Fedt indlæg - tak for det! :)



Flere tanker til den allerede fyldte hjerne.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

09-02-2024 kl. 10:11

Nu fornemmer man at du er gladest for de indlæg der råder i retning af en ældre benzin/dieselbil, så beklager på forhånd....

Men jeg har meget svært ved at se økonomien i at sadle om til en 100k kr benz/diesel-bil med de km i kører?

I kører 25k om året. Det er i nærheden af 20k i brændstof, afhængigt af diverse...
Grøn afgift på et par tusind/år? Et par tusind til service? Derudover så er det en bil der er 8-10 år gammel, så der vil være noget ekstra vedligehold, eks. skift af bremser, tandrem (hvis den har en), udstødning etc.... (og en (dog lav) risiko for større regninger)
Et gæt er vel omkring 30k/år i drift/vedligehold?

En elbil vil nok koste omkring 5k i strøm, hvis du lader hjemme, når det er billigt (Du har allerede laderen, så går ud fra at du har refusion, eller reduceret afgift).
Lidt grøn afgift, lidt til service. Der burde være minimalt vedligehold på en næsten ny bil (garanti på nogle af dem). Selv hvis vi runder op er det vel max. 8-10k/år

Så elbilen er omkring 20k/år foran fra start.
Så er der lavere værditab og lavere/ingen omkostninger til lån, på den billigere bil.

Over de kommende 3 år, er et gæt på 15k/år i værditab på den gamle bil, 30k/år på den nyere, sikkert realistisk?

Så er den nyere elbil 5k/år foran? Disse vil så blive spist op af låneomkostninger og den vil gå i underskud...

Så nettoresultatet, vil formentlig være at den gamle bil vil være lidt billigere (hvis den ikke løber ind i en større værkstedsregning).
Men jeg tvivler på at forskellen vil være ret stor, 5-8k/år måske?

Så en 5-10k/år mere i lommen? Til gengæld sidder man i en 8-10 år gammel bil, med begrænset udstyr, utidssvarende sikkerhed, risiko for større rep. (og 0 garanti) etc...
Jeg ville ikke være i tvivl.

Havde i haft et meget lavt kørselsbehov, havde sagen været en anden. Så ville jeg måske havde kigget i retning af en ældre/billigere bil, men ikke i jeres situation.

Men skulle i gå efter den ældre model kan jeg i øvrigt også anbefale Honda og lign....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten H

Morten H
bruger siden
21-04-2018

09-02-2024 kl. 11:48

pfft...

Dette indlæg blev 09-02-2024 11:52 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten H

Morten H
bruger siden
21-04-2018

09-02-2024 kl. 11:52

T i

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Nu fornemmer man at du er gladest for de indlæg der råder i retning af en ældre benzin/dieselbil, så beklager på forhånd....

Men jeg har meget svært ved at se økonomien i at sadle om til en 100k kr benz/diesel-bil med de km i kører?

I kører 25k om året. Det er i nærheden af 20k i brændstof, afhængigt af diverse...
Grøn afgift på et par tusind/år? Et par tusind til service? Derudover så er det en bil der er 8-10 år gammel, så der vil være noget ekstra vedligehold, eks. skift af bremser, tandrem (hvis den har en), udstødning etc.... (og en (dog lav) risiko for større regninger)
Et gæt er vel omkring 30k/år i drift/vedligehold?

En elbil vil nok koste omkring 5k i strøm, hvis du lader hjemme, når det er billigt (Du har allerede laderen, så går ud fra at du har refusion, eller reduceret afgift).
Lidt grøn afgift, lidt til service. Der burde være minimalt vedligehold på en næsten ny bil (garanti på nogle af dem). Selv hvis vi runder op er det vel max. 8-10k/år

Så elbilen er omkring 20k/år foran fra start.
Så er der lavere værditab og lavere/ingen omkostninger til lån, på den billigere bil.

Over de kommende 3 år, er et gæt på 15k/år i værditab på den gamle bil, 30k/år på den nyere, sikkert realistisk?

Så er den nyere elbil 5k/år foran? Disse vil så blive spist op af låneomkostninger og den vil gå i underskud...

Så nettoresultatet, vil formentlig være at den gamle bil vil være lidt billigere (hvis den ikke løber ind i en større værkstedsregning).
Men jeg tvivler på at forskellen vil være ret stor, 5-8k/år måske?

Så en 5-10k/år mere i lommen? Til gengæld sidder man i en 8-10 år gammel bil, med begrænset udstyr, utidssvarende sikkerhed, risiko for større rep. (og 0 garanti) etc...
Jeg ville ikke være i tvivl.

Havde i haft et meget lavt kørselsbehov, havde sagen været en anden. Så ville jeg måske havde kigget i retning af en ældre/billigere bil, men ikke i jeres situation.

Men skulle i gå efter den ældre model kan jeg i øvrigt også anbefale Honda og lign....

Dejligt svar og gode beregninger det giver helt sikkert mening.

Det er jeg ikke - faktisk er jeg mere på dit forslag lige nu. Omkring en mindre dyr elbil.

250k i kontant måske, der kan man både få TM3/Ældre Model S og ID3/ID4. Kia kommer jeg aldrig til at have igen.

Min udfordring er bare, at jeg ikke finder elbil med en min. rækkevidde på +400 til under 200-250 som ikke er Kia/Hyundai.

Jeg er nok på udkig efter noget til de næste 3-5 år også se markedet an igen.

Så valget er mere nu:
1. Elbil kontant til 250, hælder mest til ID4 da det er det samme som min Enyaq basically, dårligere kvalitet men også billigere
2. Noget skrammel til 50k
3. Noget benz/diesel til 100-150k

Med pengene ville jeg selvfølgelig bruge dem bedre, investere i aktier etc og generelt bruge dem mere fornuftigt end på en fancy bil.

Så det er vel en forskel på en 2-300k alt efter hvad valg jeg tager, så de 2-300k er en head-start på opsparingen til flere penge eller jeg starter på 0 og har en bedre bil at køre rundt i.

Er du stadig på den samme anbefaling?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

09-02-2024 kl. 17:35

Jeg tror ikke på en nyere brugt elbil kun falder med 30.000 kroner om året, fordi det er jo blevet elektronik og ikke brugskunst. Med den hastige udvikling som der bør være med elbiler og det faktum at de er billigere at producere, så tænker jeg afskrivninger på de første generationer af elbiler bliver rigtig høj.


Jokeren er helt klart afskrivningerne, så derfor vil jeg til enhver tid gå efter noget som allerede er afskrevet rigtig meget, men stadig er en solid og driftsikker bil.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

09-02-2024 kl. 21:09

Jeg kan sige vi tabte 237000 på den første model 3 på 4 år og 170.000 km.

Det lyder da af meget.

Men for det første så blev modellen sat drastisk ned i pris under vores ejerskab, så ombytning kostede kun 132.000 kr. ny model, samme LR, ny farve.

Dertil så brugte vi nærmest ingeting på strøm, idet tidens aftaler var guldrande, og da de ophørte havde vi fået solceller. så ca 19-24.000 kr på strøm. Skulle vi have forsat i den benziner vi skiftede, så havde det kostet mindst 120.000 kr mere.

Havde vi tænkt jamen vi skal da bare have skiftet vores Mercedes C klasse til en ny c klasse, som jo ikke var sat ned i mellem tiden, jamen så havde det jo kostet 300.000 at skifte til en ny.
Det ved jeg fordi vi solgte vores C klasse 3 måneder før og havde hærmest det samme værditab på 150.000 km. og en sprit ny kostede fortsat en smule over 500k.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

10-02-2024 kl. 00:31

Morten H

bruger siden
21-04-2018

skrev:
Dejligt svar og gode beregninger det giver helt sikkert mening.

Det er jeg ikke - faktisk er jeg mere på dit forslag lige nu. Omkring en mindre dyr elbil.

250k i kontant måske, der kan man både få TM3/Ældre Model S og ID3/ID4. Kia kommer jeg aldrig til at have igen.

Min udfordring er bare, at jeg ikke finder elbil med en min. rækkevidde på +400 til under 200-250 som ikke er Kia/Hyundai.

Jeg er nok på udkig efter noget til de næste 3-5 år også se markedet an igen.

Så valget er mere nu:
1. Elbil kontant til 250, hælder mest til ID4 da det er det samme som min Enyaq basically, dårligere kvalitet men også billigere
2. Noget skrammel til 50k
3. Noget benz/diesel til 100-150k

Er du stadig på den samme anbefaling?

Jeg ville i hvert fald holde mig fra en Model S. Ved godt mange er glade for dem, men de er gamle (i din prisklasse) og har lidt problemer.

Mht. hvad du skal vælge er det jo svært, det er kun dig der kan lægge snittet. Har du det bedst med at næsten alle pengene står på pensionopsparingen? Eller vil du også gerne have et fornuftigt køretøj...

Hvis man skulle superoptimere, ville jeg sælge den nuværende bil nu og så evt. købe en smadderkasse til at rulle i, iet halvt års tid. Tror godt at der fortsat kan være lidt pres på priserne på de nyere brugte (el)biler i den nærmeste fremtid.
Men besværligt og hvor meget sparer man reelt??

Så jeg ville stadig gå efter noget til lidt over 200k. Så er du fornuftigt kørende, med billig drift og lidt kroner i lommen (personligt ville jeg strække budgettet til at købe en Model 3 RWD 60 kWh til ca. 250-260k, men det er bare min præference) .

Men en brugt elbil til eks. 220k nu, skal nok kunne koste omkring 130k om 3 år/ 75.000 km, så de ca. 30k/år i værditab er et nogenlunde ædrueligt gæt

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg