Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Stoler i på EU dækmarkering og effektivitetsklasse.

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

28-12-2015 kl. 21:58

Skal man tro på denne klassifisering eller skal man tro på test fra f.eks. fdm? Jeg fandt et rimelig billigt dæk som hedder Sava (som ejes af Goodyear), som har nogle fine tal i EU dækmærkningen og ikke mindst dækstøj men som ikke får de store roser fra fdm. Hvad køber i dæk efter, den højeste pris eller fordi det er dem i altid har kørt på?

EU dækmarkering og effektivitetsklasse
Den Europæiske Union, under CE 1222/2009, har bemyndiget at alle dæk, som er produceret efter 1. juli 2012 til biler og erhverskøretøjer, skal have standard EU dækmarkeringer, som klassificerer dem efter tre præstationskarakteristiker: brændstofsydelse klassificeret fra A til G, vådvejsgreb klassificeret fra A til G, og støjforurening i decibel.

Kategorier for dæk som ikke hører under denne regulering er: vulkaniserede dæk, professionelle terrængående dæk, racer-/sportsdæk, og specielle slags dæk, som er designet til at øge vejgreb, som f.eks. sømbesatte dæk, T-type midlertidige reservedæk, dæk til biler fra før 1990, dæk med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t, dæk til fælger med en diameter mindre eller det samme som 254 mm eller mere eller lige med 635 mm.
Denne markering skal på den ene hånd promovere økonomisk og miljømæssig ydeevne i trafikken, og tilmed forbedre vejsikkerhed, og på den anden hånd hjælpe forbrugerne til at vælge passende dæk, ved at sikre et vist niveau af produkt-genkendelse.

Dette indlæg blev 28-12-2015 21:59 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

29-12-2015 kl. 09:24

Jeg plejer at kigge på top 3 i dæktests og vælge blandt dem, men skeler også til tidligere erfaringer.

Sava er ikke et dæk, jeg ville tage i betragtning. Et billigt dæk kan sagtens blive det dyreste - enten i form af at det sliddes meget hurtigere end et kvalitetsdæk eller i form af uheld grundet manglende vejgreb.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg