Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Status efyer 1 år 51.000km

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

26-02-2017 kl. 10:08

For 1 åe siden måtte jeg gå den tunge vej at pensionerer min gamle trofaste og elskede 5 cylindrede Audi A6.

Jeg havde ignoreret nogle raslelyde, hvilket resulterede i, at den trak tandremmen rundt.
Da vi ikke vidste hvor meget skade dette havde medført, og med det faktum at bilen var 20 år gammel og havde kørt over 520.000km besluttede vi at den havde vel gjort sit.

Vi købte derfor en nyere (2004 model) A6 2,0 Tdi med 246.000km på bagen. (Nej jeg er ikke bange af mig)

Status her på 1årsdagen for den "nye" bil er at vi har kørt ca 51.000km plus.
Vi har haft service og vedligeholdelsesudgifter for 8.000 kr (2 service-eftersyn plus en defekt dysse).
Dette giver en serviceudgift på ca 16 øre /km.

På samme tid købte vi en lidt ældre Peugeot 206 (samme årgang men med 181.000km på bagen) til min kæreste.

Peugeoten har nu kørt ca 22.000km i vores regi. Den er blevet lavet for ca 13.000kr (bl.a ny bagbro og tandrem) Dette giver en serviceudgift på 59 øre pr.km eller næsten 4 gange så meget som Audien.

Peugeoten står og skal til service nu, mens der er ca 10.000 km til næste planlagte service på Audien, så det er ikke fordi det hjælper meget i Peugeotens favør.

Moralen er: Bare fordi en bil er dyr, eller har kørt mange km. er ikke ensbetydende med at den er dyr at køre i.

Set i bagklogskabens lys havde det nok været mere fornuftigt at lave den gamle 5-benede Audi, købe den nyere A6 som primær bil, og havde glemt alt om en lille billig Peugeot til kæresten.

Hilsen Lars
En glad Audiejer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

26-02-2017 kl. 10:20

"Glemmer" du ikke lige en - ikke ubetydelig - forskel i anskaffelsessum, ejerafgift og forsikring - for ikke at tale om brændstofforbrug?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

26-02-2017 kl. 11:17

Det går nok ca lige op, Audien kører væsentlig længere på literen end Peugouten.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

26-02-2017 kl. 11:25

Det kan være svært at gøre op, da rentebyrde og især afskrivning kan være svære at vurdere.

Vi har selv lige skiftet den ene bil, Saab'en, ud.

Vores historik siger at vi ofte skifter hvert 2-3 år, hvilket giver en ret stor afskrivning og rente byrde. Jeg har altid betalt mine biler kontant, men sparer et beløb op hver måned, som så kan betale den næste.

Da jeg laver alt selv, har udgifter til vedligeholdelse været minimale, men det før nævnte har været betragteligt.

Jeg har så denne gang valgt at sælge privat, sætte pengene i banken og kaste mig ud i leasing, hvilket giver mig et større rådighedsbeløb, da leasing ydelsen er noget lavere en opsparingsbeløbet.

Så jeg glæder mig til at hente min spritnye Renault Clio stationcar om 2 uger.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

26-02-2017 kl. 11:35

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
"Glemmer" du ikke lige en - ikke ubetydelig - forskel i anskaffelsessum, ejerafgift og forsikring - for ikke at tale om brændstofforbrug?
Jo det er klart.

Audien har på nuværende kostet ca 2,20 kr /km i afskrivning.
Peugeoten er kommet lige under 1 kr.
Om et år står de nok mere lige.
Denne afskrivning er ud fra at begge biler er fuldt afskrevet.
hvis vi regner med en eventuel salgspris vil forskellen være væsentlig mindre.
måske ca 50øre/km på Peugeoten og 1 kr/km på Audien.

Audien er selvfølgelig dyere i både forsikring og ejerafgift på årsbasis, men pr km er den billigere, og brændstoføkonomien er meget lig hinanden ca 17 km/l på begge biler.

Regnestykket på den gamle 5-benede var en afskrivning på ca 45øre/km
reperationer/ vedligehold/ service/ og dæk på ca det samme og ligeledes for "vægtafgift" og forsikring.
Alt i alt en udgift på under 1,5 kr/km plud brændstof. Den kørte også omkring 17 km/l.

Hilsen Lars

Dette indlæg blev 26-02-2017 11:56 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

26-02-2017 kl. 11:43

Henrik S

bruger siden
31-01-2011

skrev:
Tak for oplysningen.
Det er altid rart at lære noget nyt.
Bare så jeg forstår det rigtig, jo dyrere bilen er i at købe, jo billigere er den at køre i.
Alså firmaklassen er billigere end micro klassen på laaaaaag sigt.
Du er vel tilfældigvis ikke en af de der regnefyre de snakker om i TV avisen.

Den fortolkning må stå for din egen regning.
Min påinte er blot at det ikke nødvendigvis er dyere at køre en ældre luksuspræget bil fremfor en billigere mindre bil.

Jeg er så sådan indrettet at jeg godt vil betale den smule mere det måske koster at køre komfortabelt.

Og med så meget motorvejskørsel jeg har kører en Audi A6 ca det samme som en lille bil, der skal arbejde for at følge med.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

26-02-2017 kl. 12:01

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Jo det er klart.

Audien har på nuværende kostet ca 2,20 kr /km i afskrivning.
Peugeoten er kommet lige under 1 kr.
Om et år står de nok mere lige.

Audien er selvfølgelig dyere i både forsikring og ejerafgift på årsbasis, men pr km er den billigere, og brændstoføkonomien er meget lig hinanden ca 17 km/l på begge biler.

Regnestykket på den gamle 5-benede var en afskrivning på ca 45øre/km
reperationer/ vedligehold/ service/ og dæk på ca det samme og ligeledes for "vægtafgift" og forsikring.
Alt i alt en udgift på under 1,5 kr/km plud brændstof. Den kørte også omkring 17 km/l.

Hilsen Lars

Det er et meget spinkelt grundlag at konkludere på. Om en uge kan en stor reparation på Audien vende det hele på hovedet - eller Peugoet'en kan få en fejl, hvor det er billigere at smide den ud.

Skift af tandrem på Peugeoten er iøvrigt en serviceudgift, der kommer med 6-10 års mellemrum (jeg kender ikke intervallet på den aktuelle) - så lander den tilfældigvis ikke samme år som på Audi'en, giver det et skævt billede.

Mao.: Regnestykket er meget sjovt, men kan reelt ikke bruges til at konkludere noget generelt.

En Peugeot 206 en minibil, hvor 13år/200.000km betyder at den (i gennemsnit) er tæt på at være end-of-life. Audi'en har oprindelig kostet 3-4 gange så meget og man bør forvente en lidt længere levetid. Til gengæld er reservedele/reparationer dyrere. Alt afhængig af, hvordan de tidligere er blevet passet og kørt - og hvordan de fortsat bliver passet og kørt, kan omkostningerne ved at holde dem kørende svinge meget.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

26-02-2017 kl. 12:11

Jeg er helt enig med K S.

Der er mange parametre, og meget kan gå skævt.
Men med min personlige erfaring med Audi ( det er trods alt den 4. jeg har nu ( og har sammenlagt kørt over 600.000 km i dem)) er at de ikke er dyere at holde kørende end mange andre biler. Forudsat man passer på dem.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

26-02-2017 kl. 14:39

Netop, der findes kun 3 premium biler: Renault, Peogut og Citroen, sådan :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

26-02-2017 kl. 16:51

Man kan læse mange indlæg, og fortolke dem som man vil.

Det jeg prøver at sige er: At det ikke nødvendigvis koster kassen at køre i en stor ældre bil

Som jeg nævnte tidligere har jeg kørt over 600.000 km i indtil nu 4 Audier !00/A6, og de har ikke kostet mere end mange mindre og billigere biler ville have gjort.

Jeg har haft flere kollegaer, med mindre og billigere biler, der har betalt væsentlig mere pr. km end jeg gør.

Det er ikke et angreb på nogen hverken personer eller biler, men derimod måske et angreb på MYTER.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg