Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

26-03-2015 kl. 08:12

Dyrt og dyrt. Så vidt jeg ved skal den have skiftet bremsevædske, brændstoffilter og pollen filter een gang og så skal den vel også have lavet bremser mindst een gang på 5 år ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

a grb

a grb
bruger siden
12-06-2010

26-03-2015 kl. 12:08

Tror nok de 500,- /mdr er nogenlunde prisen, omend jeg har min serviceaftale en anelse billigere. Det vender jeg lige tilbage til, men først historien om, hvorfor det overhovedet skulle komme til en serviceaftale...

Det startede med en ny Skoda Fabia med lille turbomotor og kædetræk(!). Den nåede på knap 4 år og inden den rundede 60000 km at holde på værksted for mere end 23000,- incl service, men foruden andre - mere eller mindre "faste" - udgifter som ny forrude og dæk. Forskellige ting gik i stykker undervejs såsom knækket stempel og raslende taktkæde.
På det tidspunkt var bilen over 2 år gammel, hvilket betyder nul garanti. Derfor blev bilen kørt til alternativt værksted end det autoriserede. Det gjorde at da VW/Skoda efterfølgende kom i fjernsynet (DR Kontant) med deres taktkæder, var der stadig ingen hjælp fra den kant, da bilen jo ikke havde været på det autoriserede værksted.

Det kan jeg dog ikke ærgre mig over i dag, for bilen var også udskiftet for længst... I stedet er der kommet en ny Citroën C4 1,2 e-THP i garagen. Den blev købt med en serviceaftale over 4 år og 75000 km (mit kørselsbehov er steget lidt). Det koster små 440,- om måneden. Det giver lige godt 21000,- sammenlagt over 4 år. Men vigtigst af alt: garantien er udvidet fra 2 til 4 år! Desuden er der vejhjælp inkluderet.
Regnestykket ser derfor sådan ud:
Skoda kostede 23000,- på 60000 km.
Citroën kommer til at koste 21000,- på 75000 km incl vejhjælp.

Muligvis var jeg bare uheldig med Skodaen, men jeg kom til den konklusion at jeg ikke ville være afhængig af konstant at have ex. 10-12000,- stående på kontoen til uforudsete bilreperationer. Eller alternativt at skulle trække pengene til rep på kassekreditten, som jo med renter vil gøre udgiften endnu større. Så er det meget bedre at indregne det i de faste månedlige udgifter. Men det er jo et spørgsmål om temperament..:-)
Kort sagt: en serviceaftale er en forsikring du kan til- eller fravælge på lige vilkår med din indboforsikring, ulykkesforsikring eller kaskodelen på din bil - i hvert fald hvis denne er betalt kontant.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

26-03-2015 kl. 17:57

ja de kloge narre de mindre kloge

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Dahl

Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004

27-03-2015 kl. 11:15

J L

bruger siden
16-07-2003

skrev:
4 år 75000 km service aftale hos Skoda koster 352,93 pr. måned. Sådan en kunne du jo have valgt også?


Bliver det ikke vanskeligt når "a grp" har købt en Citroen C4? Jeg forestiller mig umiddelbart at Skoda vil slå sig lidt i tøjret.....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

27-03-2015 kl. 16:26

Det er jo et spørgsmål om du vil gå med livrem og seler og betale for det.
jeg ville "tage chancen" og undlade serviceaftalen, langt de fleste biler er ganske godt skruet sammen i dag.

Ps.
Har i øvrigt kørt 5 år/170.000km i en Fabia, stort set kun med alm. service. Eneste større problem var en EGR køler, som de tog på kulancen, da jeg havde overholdt aut. service....
Men selv egenbetaling af denne kulancesag ville næppe have betalt for ekstraprisen for serviceaftalen

Dette indlæg blev 27-03-2015 16:31 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg