Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

ØH elbiler hvorfor?

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

01-10-2015 kl. 18:58

Hej Gutter.

Er der nogen der er klogere end mig(det er der sikkert)

Hvorfor skal elbiler være så sindsygt hurtige, kunne man ikke få en forbedret aktionradius hvis man sænkede accellerationen til hvad en normal bil gør eks 8-14 sekunder istedet for 3-4 sekunder?

Alt andet lige så må der skulle mere energi til at accellere me 4 sekunder end med 10........ Eller er det ligegyldigt når vi snakker strøm?

Jess

Dette indlæg blev 02-10-2015 07:35 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

03-10-2015 kl. 12:09

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hej Gutter.

Er der nogen der er klogere end mig(det er der sikkert)

Hvorfor skal elbiler være så sindsygt hurtige, kunne man ikke få en forbedret aktionradius hvis man sænkede accellerationen til hvad en normal bil gør eks 8-14 sekunder istedet for 3-4 sekunder?

Alt andet lige så må der skulle mere energi til at accellere me 4 sekunder end med 10........ Eller er det ligegyldigt når vi snakker strøm?

Jess

Hvis du tænker dig om, har du selv svaret.

En forbrændingsmotor kører op i omdrejninger ved at forbrænde et brændstof, dette tager tid.
En elmotor har enten strøm eller ingen strøm. det er ikke sådan at det tager længere tid for strømmen at nå frem bare fordi elpærer er 100watt i stedet for 40watt.

En boremaskine starter også når du trykker på knappen, man kan så med en regulator bestemme hvor meget strøm den skal have.

Elbilens accelerationstid er begrænset af hvor hurtigt hjulene kan få vejgreb, ikke af hvor hurtigt de kan få strøm.

Håber dette svar kan hjælpe dig.

Hilsen Lars.

P.S. Din aktionsradius er afhængig af hvor meget strøm bilen ellers bruger på lygter, varme osv. samt af den fart generelt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

05-10-2015 kl. 16:00

Det fatter jeg alligevel ikke.

Altså der skal vel nogle KW til for at accellerere, siger du der skal det samme antal til om du gør det på 4 sekunder end på eks. 12?

Et batteri må have en vis kapacitet, og hvis du suger mange KW ved fuld accelleration og høj hastighed, må der alt andet lige være noget at hente ved at begrænse højre fod.

Hvorfor falder aktionsradius så hvis du kører råddent?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

05-10-2015 kl. 16:53

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Det fatter jeg alligevel ikke.

Altså der skal vel nogle KW til for at accellerere, siger du der skal det samme antal til om du gør det på 4 sekunder end på eks. 12?

Et batteri må have en vis kapacitet, og hvis du suger mange KW ved fuld accelleration og høj hastighed, må der alt andet lige være noget at hente ved at begrænse højre fod.

Hvorfor falder aktionsradius så hvis du kører råddent?

Du siger det jo selv.
Hvis du accelrerer hurtigt og eller kører stærkt skal der bruges mere strøm, og aktionsradiussen mindskes.

Grunden til at elbilen "kan" accelererer hurtigere er at enten er der strøm eller også er der ikke strøm. Man skal ikke vente på en forbrænding.

Hvis du tænder for din støvsuger skal du jo ikke vente på at strømmen langsomt kommer ud af kontakten, men du kan stadig godt regulerer sugestyrken.

På elbilen er der strøm når du rører pedalen, og hvis du træder den helt i bund med det samme, har du fuld kraft af strøm øjeblikkelig, men en udveksling giver hjulene lov til at følge med.
Med andre ord: Det er mekanikken der sætter grænsen ikke teknikken.

Håber dette hjælper dig
Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

09-10-2015 kl. 15:04

A N

bruger siden
26-02-2014

skrev:
Alt hvad du har skrevet indtil videre giver ingen mening, Lars.

til trådstarteren. Målgruppen for en tesla s er den samme som for folk der køber porsche eller Jaguar som eksempel i udlandet. Når folk betaler den pris forventer de samtidig lidt krudt i pedalen.. Derudover er det et vildt godt marketingsstunt da bilen får så meget omtale udelukkende på grund af farten.. Det er vel svar nok til dit spørgsmål om hvorfor?.til dit spørgsmål om køreradius er jeg ikke ekspert på området men bunder vel i effektiviteten af elmotoren. Hvis der er forskel i den brugte energi når bilen for eksempel accelerere fra 0-60 ved 100% ydeevne sammenlignet med 50% ja så forværres køreradiusen :-)..

man skal samtidigt huske at elmotoren i en tesla er væsentligt mere effektiv i energiudnyttelsen end en traditionel benzin eller dieselmotor

Nu har jeg læst hele tråden igennem igen, og det er først i dit indlæg at Tesla bliver nævnt.

En Renault med en elmotor accelererer også hurtigere end en traditionel bil af samme størrelse. Det har ikke noget med stunt at gøre. Det er udelukkende fordi en elmotor arbejder væsentlig hurtigere end en brændstof-motor.

Om du så synes mine indlæg ikke giver nogen mening, må være din sag. Men det kunne jo tænkes at andre godt kan forstå det.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

09-10-2015 kl. 17:23

Nogen benzin-biler kan også sagtens klare 0-100kmt på 3-5 sekunder, men hvis man gør det ved hvert lyskryds er "aktionsradiussen" nok heller ikke så stor som hvis man kørte dagligdags kørsel.

Hvis du putter flere tusinde batterier i en bil, for at den skal holde strøm i længere tid, så vil det også betyde større ydelse(hurtigere acceleration) på andre punkter.

Og da elmotorer har en tænd-sluk knap, betyder det at samtlige kræfter bilen har, bliver aktiveret, når man træder på speederen.

I mine unge dage, havde jeg tid til at lege med airsoftguns, nogen af dem kørte på strøm, der blev leveret af batterier, og hvis man brugte et lille batteri, så var skudkadancen lav og brugte man større(kraftigere) batterier, så blev kadancen forbedret, men sled mere på geværet. Uden at vide det helt nøjagtigt, så ville jeg alligevel påstå at det samme gør sig gældende ved elbiler(i grove træk)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

09-10-2015 kl. 17:53

Niels Brinch

bruger siden
31-12-2014

skrev:
Nogen benzin-biler kan også sagtens klare 0-100kmt på 3-5 sekunder, men hvis man gør det ved hvert lyskryds er "aktionsradiussen" nok heller ikke så stor som hvis man kørte dagligdags kørsel.

Hvis du putter flere tusinde batterier i en bil, for at den skal holde strøm i længere tid, så vil det også betyde større ydelse(hurtigere acceleration) på andre punkter.

Og da elmotorer har en tænd-sluk knap, betyder det at samtlige kræfter bilen har, bliver aktiveret, når man træder på speederen.

I mine unge dage, havde jeg tid til at lege med airsoftguns, nogen af dem kørte på strøm, der blev leveret af batterier, og hvis man brugte et lille batteri, så var skudkadancen lav og brugte man større(kraftigere) batterier, så blev kadancen forbedret, men sled mere på geværet. Uden at vide det helt nøjagtigt, så ville jeg alligevel påstå at det samme gør sig gældende ved elbiler(i grove træk)

En god måde at forklarer det på.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

09-10-2015 kl. 21:53

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Nu har jeg læst hele tråden igennem igen, og det er først i dit indlæg at Tesla bliver nævnt.

En Renault med en elmotor accelererer også hurtigere end en traditionel bil af samme størrelse. Det har ikke noget med stunt at gøre. Det er udelukkende fordi en elmotor arbejder væsentlig hurtigere end en brændstof-motor.

Om du så synes mine indlæg ikke giver nogen mening, må være din sag. Men det kunne jo tænkes at andre godt kan forstå det.

Hilsen Lars

Clio IV 0.9 med 90hk accelererer fra 0-100 på 12.2 sek, en Zoe gør det på 13.5. De føles hurtigere, men det er en illusion på linje med folk der mener at dieselbiler er hurtigere end benzinbiler, pga. momentet.

Grunden til at f.eks. en Tesla kan accelerere på den måde, samtidig med at den kan køre så langt, er dels at den trækker på alle hjul, og dels et stort batteri. Det er ikke for ingen ting, at bilen vejer omkring 2.5 tons. Forskellen på el-motoren og forbrændingsmotoren er, at forbrændingsmotoren udvikles til et mere specifikt formål. Førnævnte Clio er lavet med henblik på brændstofbesparelse, hvor en Ferrari er lavet med det formål at køre stærkt, dvs. den har mange cylindre, ret mange ccm og f.eks. knastakslerne er sat op til at lukke en masse luft og brændstof ind, gerne ved høje omdrejninger.

Alt det er ikke nødvendigt med en el-motor, da den kun bruger den energi der nu og engang skal bruges for at drive køretøjet frem, i den angivne fart. En el-motor tunes ved at sætte større sikringer, spoler mv. i motor/batteri, men dette kræver ikke ekstra energi, når ikke motorens fulde potentiale udnyttes.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

12-10-2015 kl. 21:28

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Da jeg ikke har kunnet finde noget på nettet om det, har jeg spurgt mig for hos et klogt hoved.

At accelerere en bil op fra f.eks. 0 - 100 km/t, kræver den samme energi uanset om du gør det på 10 sekunder eller 1 sekund.
Kræver det f.eks 1 ampere i 10 sekunder at accelerere fra 0 - 100. vil det blot kræve 10 A i 1 sekund.
Den bruger den samme energi, men på kortere tid.
Du kommer til at køre den samme distance, men på kortrere tid.

Hvis du er oppe i rummet i vægtløs tilstand, så ja. Her på jorden gælder andre regler.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

12-10-2015 kl. 21:31

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Da jeg ikke har kunnet finde noget på nettet om det, har jeg spurgt mig for hos et klogt hoved.

At accelerere en bil op fra f.eks. 0 - 100 km/t, kræver den samme energi uanset om du gør det på 10 sekunder eller 1 sekund.
Kræver det f.eks 1 ampere i 10 sekunder at accelerere fra 0 - 100. vil det blot kræve 10 A i 1 sekund.
Den bruger den samme energi, men på kortere tid.
Du kommer til at køre den samme distance, men på kortrere tid.

Jeg tror, at du skal finde et nyt klogt hovede ;-)

Du kører f.eks. bestemt ikke samme distance. Du kan selv teste: Tag den med ro og accelerer langsomt op til 100 km/t. Det kan du i princippet bruge 100km på. Prøv så maksimal acceleration - og du kan (med en tilpas hurtig bil) klare det på under 80m.

Se f.eks. https://www.physicsforums.com/threads/relationship-between-acceleration-and-distance.459814/

Til gengæld er mængden af energi i teorien den samme. Der kan dog være faktorer omkring virkningsgrad, tab m.m., der betyder at det "koster" mere at accelere hurtigt.

http://physics.stackexchange.com/questions/81546/does-rate-of-acceleration-affect-the-amount-of-energy-used-to-accelerate

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jacob Bjerg Hansen

Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013

13-10-2015 kl. 13:07

Det der gør, at Tesla kan opnå en så fantastisk acceleration er, at en elmotor har et meget højt omdregningsmoment – det som på engelsk kaldes ”torque”.

Lidt forenklet sagt betyder det, at en elmotor trækker med maksimal kraft fra første omdrejning. En forbrændingsmotor skal op i en vis omdrejning før den maksimale effekt kan levereres.

Det er derfor vi har gear på en bil med forbrændingsmotor. Gearingen sørger for, at at motoren hele tiden kører i det område, hvor den yder det bedste. I en elbil som Tesla er der ingen gear. Der er ikke brug for det. Den yder maksimal effekt fra første omdrejning op til omkring 6.000 omdrejninger pr. minut, hvorefter den falder langsomt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

13-10-2015 kl. 14:35

Det giver rimelig mening, det Jan Gregersen skriver.

Eksperter i økonomikørsel råder også til at komme hurtigt op i fart.
Ikke så hjulene snurre, eller motoren ikke brænder rent, men dog i et vist tempo, med gearskift ved lave omdrejninger.

Selvfølgelig kræver det mere energi at bevæge sig med en højere hastighed, da luftmodstanden er større, og der er en vis friksion mod vejbanen i form af rullemodstand.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

18-10-2015 kl. 20:31

Dvs. Hvis tesla valgte at sætte lidt mindre elmotorer i, således den kun kunne accellerer 0-100 på 10 sekunder og havde max fart på, skal vi sige 150 kmt, så ville den køre måske 800 eller 1000 km på en opladning.

Hvorfor gør man så ikke det?

Er der nogen der reelt har behov for at accellerere med 3,4 sekunder. Vel kun ved gaderæs, anden race eller hvis man hurtigst muligt vil af med sit kort?

Dette indlæg blev 18-10-2015 20:32 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

18-10-2015 kl. 20:35

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Dvs. Hvis tesla valgte at sætte lidt mindre elmotorer i, således den kun kunne accellerer 0-100 på 10 sekunder og havde max fart på, skal vi sige 150 kmt, så ville den køre måske 800 eller 1000 km på en opladning.

Hvorfor gør man så ikke det?

Det ville ikke virke. Det handler ene og alene om førerens evne til at holde igen med højre fod. Om el-motoren yder 200 eller 800hk er ligegyldigt, den bruger kun den mængde strøm man hælder i den.

Desuden: http://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/nordmand-saetter-ny-tesla-rekord-og-kvitter-sit-job

Så det er ganske muligt at køre rigtig langt i en Tesla.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

19-10-2015 kl. 16:47

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Dvs. Hvis tesla valgte at sætte lidt mindre elmotorer i, således den kun kunne accellerer 0-100 på 10 sekunder og havde max fart på, skal vi sige 150 kmt, så ville den køre måske 800 eller 1000 km på en opladning.

Hvorfor gør man så ikke det?

Er der nogen der reelt har behov for at accellerere med 3,4 sekunder. Vel kun ved gaderæs, anden race eller hvis man hurtigst muligt vil af med sit kort?

Er det ikke et lidt dumt spørgsmål?
Hvorfor laver Mercedes, BMW, Audi, Lexus m.f. biler der kan accelererer fra 0-100 på under 5 sek. og en topfart på over 250 km/t. Det er der jo ingen der har brug for.

Det handler ene og alene om at kunne.....

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

19-10-2015 kl. 22:08

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Dvs. Hvis tesla valgte at sætte lidt mindre elmotorer i, således den kun kunne accellerer 0-100 på 10 sekunder og havde max fart på, skal vi sige 150 kmt, så ville den køre måske 800 eller 1000 km på en opladning.

Hvorfor gør man så ikke det?

Er der nogen der reelt har behov for at accellerere med 3,4 sekunder. Vel kun ved gaderæs, anden race eller hvis man hurtigst muligt vil af med sit kort?

En Tesla skal kunne konkurrere med en stor Audi, Mercedes og andet tilsvarende.
hvem gider at købe en stor luksusbil der kører langsommere fra 0-100 end en Toyota Aygo ?
Rækkevidden dækker alligevel langt dee flestes behov

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

20-10-2015 kl. 09:43

H P

bruger siden
06-01-2004

skrev:

Rækkevidden dækker alligevel langt dee flestes behov

Tjah - lang nok til pendling, men for kort til ferieture/længere ture = stadig ikke rigtigt brugbart....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

20-10-2015 kl. 21:29

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Tjah - lang nok til pendling, men for kort til ferieture/længere ture = stadig ikke rigtigt brugbart....

Stadig ikke rigtigt brugbart?
Det er yderst sjældent jeg har behov for at køre længere på en enkelt dag, end en fuldt opladet Tesla kan køre, så for mig ville den være rigelig brugbar

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

20-10-2015 kl. 22:02

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Stadig ikke rigtigt brugbart?
Det er yderst sjældent jeg har behov for at køre længere på en enkelt dag, end en fuldt opladet Tesla kan køre, så for mig ville den være rigelig brugbar

På en ferietur kører jeg typisk 800-1200km på en dag - her er en el-bil ikke rigtigt brugbar. Jeg kører længere end en Tesla i praksis kan køre på en opladning en del gange på et år.

Kører man ikke på ferie, men bruger kun bilen til og fra arbejde og småture i omegnen, er Tesla'en fin nok.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg