Nyeste biler:
21:28
Ford S-MAX, 2009 - Kr 334.900
21:25
VW Passat, 2004 - Kr 99.900
21:17
Citroën C4, 2008 - Kr 99.900
21:17
VW Polo, 2012 - Kr 165.500
Annonce

BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Mazda hjulleje problem

Dennis Engmann

Dennis Engmann

11-03-2010 kl. 21:32

Hej venner på BB

Jeg har en Mazda 323F 1.8 GLX årg. 1999 model BJ hvor venstre forhjulsleje er gået. Jeg har i dag i 3½ time prøvet at skille det hele ad for at ville skifte lejet, men jeg kan simpelthen ikke få trækakslen af!?! Er der en der lige ved hvordan man gør på lige netop denne model???
Skal den skilles ad i knokkelleddet??? (Der medfølger en stor pose fedt når man køber et nyt leje, så derfor denne tanke)

Håber på noget hjælp da det endte med at jeg måtte samle bilen igen og nu larmer det endnu mere efter alle de tæsk det har fået nu...

Mvh. Dennis

Anmeld Hvad betyder det? Besvar med citat

Ole Kock

Ole Kock

11-03-2010 kl. 21:48

forhjulslejet skal baglæns ud. dvs det skal presses ud af fjederbenet ud mod knokkelledet. Du skal have hele fjederbenet ned og løsne knokkelledet i centret. derefter presses lejet ud.

Dennis Engmann

Dennis Engmann

11-03-2010 kl. 21:56

Hej Ole

Er du sikker på at hele fjederbenet skal ned? Man kan jo godt pille huset af fjederbenet (sidder med 2 bolte). Så jeg kan ikke rigtig få øje på hvorfor hele fjederbenet skal ned?
Men altså man skal skille det ad i knokkelleddet?

Thomas Kirk

Thomas Kirk

11-03-2010 kl. 22:35

Jeg havde for år tilbage en 626, hvor manchetten var gået i stykker og jeg derfor skulle have trækakslen ud af ledet. Og for satan det gav problemer - måske fordi en kammerat og jeg legede perlegrusmekanikere... Vi fandt ud af der sad en låsering indvendigt i akseldelen(inde i al fedtet ved det hyperkinetiske led), med den ude var resten af reparationen ikke noget problem.

Jeg ved ikke om dette er nogen hjælp da vi snakker en 323 - under alle omstændigheder held og lykke med operationen.

Dennis Engmann

Dennis Engmann

11-03-2010 kl. 22:45

Hej Thomas

Jeg havde faktisk hele knokkelleddet tømt for fedt for netop at se efter en lås af en eller anden art, men der var tilsyneladende ingen!?! Det hele virker meget godt "skruet" sammen, så godt at det ikke kan skilles, men igen er det vel den velkendte Mazda kvalitet :)

Ole Kock

Ole Kock

12-03-2010 kl. 06:42

Du kan godt løsne selve klumpen fra fjeder... men men men, de 2 bolte sidder i et aflangt hul som man bruger til at justere campervinkel. Så hvis du løsner de 2 bolte skal bilen 4 hjul udmåles. tager du hele benet er der intet der flytter sig. Selve knokkelledet skal du ikke have af trækakslen, det skal bare ud af navet. Af med caliper, bærekugle, styrearm og løsne i top af fjeder, og ud med lortet. pas på du ikke løsner centerbolt/støddæmper i top, men de 2-3 små bolte.

Dennis Engmann

Dennis Engmann

12-03-2010 kl. 16:57

Hej Ole

Kender du bilen? De to bolte syntes jeg da ikke sidder i et aflangt hul?

Fremgangsmåden som du beskriver den er nøjagtig sådan som jeg har gjort men jeg kan bare ikke få den lorte trækaksel ud, det er der hele problemet ligger!

Ole Kock

Ole Kock

12-03-2010 kl. 18:13

Den aksel du beskriver, er det så den rigtige ende du tager ud. Du skal løsne den store møtrik i center af bremseskiven, og skubbe drivleddet ud. Det vil på et tidspunkt gå imod inde i det inderste drivled, og derfor skal du forsigtigt trække hele fjederbenet en smule ud og fortsætte at skubbe drivleddet tilbage. Du skal ikke løsne trækakslen inde i selve leddet. Det sidder med en indvendig lås i leddet og kræver at akslen sidder forsvarligt i et skruestik, og en passende hammer til at slå det af. Det kan du i de fleste tilfælde ikke løsne mens akslen er på selve bilen. Drivleddet kan sagtens løsnes i selve navet. Men igen.. det gamle leje skal presses ud, og det nye leje skal presses i.

Dennis Engmann

Dennis Engmann

12-03-2010 kl. 22:11

Ok, det vil sige at man skal have trækakslen med helt ud af gearkassen og med op i en skruestik/presse ?

Den KAN IKKE presses ud mens den sidder på bilen, hvis du vidste hvad der snart er prøvet, og den giver sig ikke en mm...

Ole Kock

Ole Kock

13-03-2010 kl. 07:59

Ikke nødvendigvis. Du skal jo afmontere den store centermøtrik i hjulnav og skubbe trækakslen tilbage ind mod gearkassen... derefter trækker du fjederbenet væk fra bilen. Nogle gange sidder trækakslen mega fast i hjulnavet og det er nødvendigt at trække hele fjederbenet ud sammen med trækakslen, for derefter at skubbe det ud i en presse.

Dennis Engmann

Dennis Engmann

13-03-2010 kl. 10:43

Ja og det er jo lige præcis det der ikke kan lade sig gøre, trækakslen sidder mega meget fast i navet, så vejen frem er at tage hele lortet ud og op på et bord/presse hvor man kan stå ordentligt med det?

Ole Kock

Ole Kock

13-03-2010 kl. 11:44

Yes

Mazda Klaus

Mazda Klaus

14-03-2010 kl. 17:51

Hold da op en masse øregas i disse indlæg. Folk der snakker om justerbar camber osv osv...

Tilbage til emnet. Du skal have løsnet styrekuglen, bærekuglen, trækakslen(der skal møtrikken løsnes, og trækakslen bagud, hvis den sidder urokkeligt fast kan man få en aftrækker til det) og de 2 bolte der holder spindlen. Derudover er der hjulføleren, der plejer jeg at pille stikket af ude i motorrummet, i stedet for at pille den af spindlen(da den kan knække)... Så skal navet presses ud, låseringen af, lejet ud - og så tilbage igen...
Posen med fedt skal du ikke bruge til noget...

Ole Kock

Ole Kock

14-03-2010 kl. 18:19

F-modellerne har jo aflangt hul i de 2 bolte du omtaler i spindlen.... Derfor går hans indstilling af hjulhældningen...hvis han ikke mærker det ordentligt op.

Dennis Engmann

Dennis Engmann

14-03-2010 kl. 21:57

Hej igen

Klaus, jeg har gjort som du skriver, men den trækaksel vil bare IKKE af, har prøvet med store aftrækkere m.v., kan det virkelig være at man skal have trækakslen med op i pressen når den nu sidder så urokkeligt fast?
Jeg skal kigge på det igen i morgen sammen med to mekanikere, for den er fandme blevet ulidelig at køre i nu...

Mazda Klaus

Mazda Klaus

14-03-2010 kl. 22:08

Jamen du har et tilfælde at en rigtig træls opgave... På arbejde har vi en aftrækker der bliver spændt op i navet, hjulboltene, og så en stor "skrue-dorn" der presser på trækakslen. Så på med 3/4" luftnøglen, så flyver det af... Jeg har endnu ikke prøvet en hvor det ikke kan skilles ad på den måde, men det er noget værre molboarbejde...

Dennis Engmann

Dennis Engmann

14-03-2010 kl. 22:18

Hej Klaus

For at det ikke skal være løgn så er det også prøvet, kørte med luftnøglen samtidigt med at der blev varmet på det og det gav sig ikke en mm :(
Hvorfor er den store pose fedt med hvis man ikke skal bruge det?

Dennis Engmann

Dennis Engmann

15-03-2010 kl. 22:30

Hej venner

Så lykkedes det endeligt at få skiftet lejet, løsningen blev at pille trækakslen ud af gearkassen og tage den med op i pressen, og selv her var det ingen leg at skille ad, det var bogstaveligt talt groet sammen og slap først efter at have siddet i 20 tons presse i to min.
Ja alt der skulle skilles ad blev sådan set gjort med pressen, så godt sad alting sammen, men efter at 3 mand havde knoklet på i 2 timer stod bilen samlet igen og klar til endnu flere km :)

Tak for jeres hjælp herinde :)

Mvh. Dennis

Annonce