Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hvorfor er en Volvo XC60 T6 Recharge dyrere brugt end fra ny?

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

10-07-2023 kl. 00:27

Da min elskede Volvo XC60 D5 AWD efterhånden er blevet 10 år (har haft den fra ny) holder jeg løbende øje med priserne på en ny/nyere Volvo XC60. Men jeg forstår simpelthen ikke brugtpriserne ofte er højere end nyvognspriserne, når man ser på 6-12 måneder gamle biler.


Eksempelvis koster en spritny Volvo XC60 T6 Recharge 629 - 716.000 kr. afhængig af udstyrsniveau. MEN de let brugte som er 6-12 måneder gamle og har kørt 10 - 25.000 km koster mellem 645 - 725.000 kr. De burde jo være faldet op mod 10% i pris, når de er kørt udover kantstenen fra forhandleren og derfor koste 550-650.000 kr.

Er der nogen som kan forklare, hvorfor de let brugte holder prisen så godt?

Ville nok allerhelst lease en let brugt i 2 år indtil Volvo EX60 kommer, hvis altså den kan kører op mod 1.000 km på en opladning og kommer til at koste 5-600.000 kr. MEN desværre findes der ingen fornuftige re-leasing aftaler til 5-6.000 kr. om måneden og 30-35.000 kr. i udbetaling.

Det ender nok med jeg beholder den gamle, som intet fejler og kun har kørt 140.000 km. De sidste 3,5 år har den stort set ikke kostet noget i afskrivninger, så det er en billig bil sammenlignet med en ny XC60.....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

10-07-2023 kl. 07:21

Det kan have noget med leveringstiden på en ny at gøre.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

10-07-2023 kl. 08:10

Brugtbilspriserne er voldsomt forhøjet efter fabrikkerne ikke kunne levere da både corona ramte og chips producenterne ikke kunne levere.

Dertil så har der været, og måske fortsat er, en periode hvor man har exporteret så godt som alt hvor der var noget afgift på. Bla derfor ser du forholdsvis få 2-3 år brugte på markedet.

Derfor har du nærmest ikke tabt på at eje den de sidste 3 år.

Når leveringer bliver mere normaliseret, så skal du regne med at brugtbilspriserne falder til normalt niveau. Så de næste 2-3 år kan du opleve et forhøjet værditab, i forhold til foregående 3 år.

Økonomisk, hvis du har bestemt dig for at bytte, vil det være bedst for dig at bytte din gamle til en sprit ny, eller hvis der står en ny hos en forhandler, som de vil give lidt rabat på, enten i form af kontant rabat eller bedre byttepris.
Du kan sikkert forvente at få mere ved at sælge den privat.

PS 140k, så er den jo nærmest kun kørt til. Har selv i vinters erhvervet en V40 der var 19 år gammel med 98k på uret. fejler intet og til de 7-8000 km den kommer til at trille om året, så holder den fint til næste syn og måske 2 syn mere.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

10-07-2023 kl. 22:43

Ja, det er formentlig et godt tidspunkt at sælge den gamle på, fordi brugtpriserne er høje og mon ikke politikerne (igen) lader os, som har betalt en høj afgift da vi købte bilen betaler endnu højere afgifter for fortsat at køre i dem. Selv lobbyisterne i bilbranchen taler jo for det: https://finans.dk/privatokonomi/ECE16278644/di-bilbranchen-hejser-det-roede-flag-og-foreslaar-ny-regning-til-benzin-og-dieselbiler/

Men problemet er, at jeg frygter plug-in hybriderne falder voldsomt i pris om 3-5 år og der ikke findes en elbil jeg gad eje. De fleste er klodsede at se på og så kører de ikke langt nok på motorvej ved 130 km/t i al slags vejr.

Hvis bare man vidste, at politikerne ville lade være med at indføre endnu højere ejerafgifter og kørselsforbud for biler med partikelfilter (euro 5 og nyere) samt fastfryse de lave afgifter på elbiler indtil 2030, så ville jeg beholde den gamle i 3 år mere og skifte til en elbil, når de er et reelt alternativ.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

11-07-2023 kl. 21:59

Hvor langt er det du skal køre med 130 kmt? Altså uden at fruen skal pudre næsen eller ungerne plager om MCD?

Men umiddelbart er den XC60 jo også ret fed og fortsætte i.

Dette indlæg blev 11-07-2023 22:47 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

12-07-2023 kl. 18:47

Når vi kører på sommerferie kører vi typisk 6-800 km på en dag og pauserne er ofte ret korte, så gider ikke være afhængig af man skal vente 30-40 min på en opladning eller skal have det til at passe med en spisepause. Vi har relativt små børn, så der er rigelig praktik at forholde sig til. Bilen skal bare kunne køre, når det passer os. Det er hele pointen med privatbilisme.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

12-07-2023 kl. 19:39

Du har måske misforstået konceptet ladning.

Du søger selvfølgelig for at lade om natten, når i sover, enten på hotel med lader eller campingplads.

Så starter du med max range til morgen, og skal holde i 10 minutter for at få 300 km på pakken. Du SKAL jo ikke holde og lade fuldt op hver gang. Man kan nøjes med det der er behov for.

Vores model 3, om man kan lide den eller ej, kører 400-450km med 130.

Har du små børn, så kan jeg love dig bilen venter på ungerne og ikke omvendt.

Mercedes EQE, kunne være et godt alternativ eller en Audi Q8, de er vist ikke meget dyrere end en ny Volvo XC60.

Grunden til vi har Tesla, er deres ladenetværk er ganske veludbygget, og når man har adgang til det, så behøver man ikke jonglere 12 app's, ladechips eller hvad nu der skal til for at lade rundt omkring. Man jokker bare sitkket i og lader og bil snakker sammen.
Tesla har i øvrigt åbnet for alle andre på mange af deres SuperChargers. Enten til fuld pris eller på abonnement til samme pris som en Tesla ejer.

Hvis du gør det rigtigt, så kan du købe bil for 750-800k og din samlede udgift vil ikke være højere end den vil være med en XC60 på diesel, eller Benzin.

Eks kører vi ca 6,4 km pr kWh. lader som regel når det er billiget eller når solen skinner og er gratis på solcellerne. Men i eftermiddag kostede det 60 øre pr kWh. Så 19 km på 1,80 kr. Volvoen koster vel 15 kr for at køre det stræk.

Man kunne også vælge at sige, vi kører på sommerferie en gang om året, så lejer vi satme en Hummer i Flensburg, så er der plads og 87 liter i tanken.

Dette indlæg blev 12-07-2023 19:44 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

12-07-2023 kl. 23:10

Alene det med, at man skal forholde sig til ladenetværk, apps og meget svingende elpriser gør mig træt. Det er simpelthen ikke modent nok for mig, fordi man skal jo kunne lade overalt og betale med sit kreditkort til en pris, som ikke svinger mere end de 20-30% som en liter diesel gør.

Mit kørselsmønster passer egentlig ret perfekt til en plug-in hybrid, fordi jeg kører 15 km til og fra arbejde dagligt som kan være ren el og så har man fossilmotoren til den lange tur en gang om måneden samt den lange sommerferie.

MEN jeg er som sagt bange for afskrivningerne bliver enorme og derfor ville jeg helst lease en i 3 år indtil udvalget af elbiler er større, de kører 6-800 km på en opladning og ladenetværket er modent, dvs. på niveau med tankstationerne til fossilbiler.


Men desværre er privatleasing priserne alt for høje på en plug-in hybrid, så jeg kører stadig diesel.....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

13-07-2023 kl. 08:46

Det er nok billigere bare at beholde den gamle traver, som jo intet fejler, bortset fra den begyndet at bliver overhalet på infortaiment og andre tekniske dele.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

hakan mert

hakan mert
bruger siden
16-07-2023

16-07-2023 kl. 16:31

test

Dette indlæg blev 16-07-2023 16:35 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg