Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

14-01-2010 kl. 15:07

Længere ture eller motorvarmer er vist svaret - ellers er dieselmotorer jo længere om at blive varme.
Jeg har selv en Peugeot med 2.2 HDI - motor, og den er da svært glad for at blive forvarmet en halv times tid, inden jeg kører. Men hvis du derefter kun kører en kort tur, kan du let ende med strømproblemer. En tommelfingerregel siger, at motoren helst skal køre lige så lang tid som varmeren gjorde før start.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

14-01-2010 kl. 19:20

Det er da noget forfærdeligt vrøvl Hanne C får skrevet der ! Det kan da i den grad taget livet af en fin dieselmotor at mishandle den sådan !
Hvis en moderne diesel ikke er varm indenfor 10 km / 10 min. både i motor og kabine er der noget galt. Man skal ALTID køre en diesel pænt og roligt indtil den er varm - især her om vinteren. Ellers kan man være sikker på problemer,

Profil slettet

Profil slettet

14-01-2010 kl. 21:45

...at olien er længere om at blive varm end kølevandet.

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

15-01-2010 kl. 09:05

Jeg skrev om en halv time med motorvarmer, selvfølgelig ikke i tomgang - det er jo også ulovligt !

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

15-01-2010 kl. 17:09

Ja ja der er vist forskellige meninger om det....Meen Hanne kan sagtens have lidt ret i hvad hun skriver.....Man skal jo ikke køre med alt for høje omdrejninger, men lad den lande på 2000, om det så er 3-4gear betyder mindre. Har selv haft c-max tdci og den havde også svært ved at blive varm når det var koldt og især hvis det samtidigt blæser. Mener godt man kan bruge metoden som Hanne omtaler, men selvfølgelig med forsigtighed. Har haft 320d, blev relativt hurtigt varm, men i lyskryds gik varmen i bilen markant ned, skal nævne at det var vedminus 5 grader og blæst. Tænker også det har lidt at gøre med hvordan og hvorledes vinden kommer ind til motor. Ellers er løsningen jo et rigtigt oilefyr

Michael N

Michael N
bruger siden
06-04-2005

15-01-2010 kl. 21:52

Kører Kia Ceed Diesel og den er hurtigere varm end min anden bil med benzin motor.
ca 7-9 min. så har jeg fin med varme.... indtil da er sædevarme altså en god ting.

Uanset om det er diesel eller benzin så belaster jeg ikke mine biler når de er kolde - det er den sikre vej til problemer.

Jeg kender en Peugeot ejer som har haft samme problem og der var det en fejl ved en termostat.

Profil slettet

Profil slettet

16-01-2010 kl. 16:38

I en moderne dieselbil af rimelig kvalitet sidder der en tilskudsvarmer til at varme kabinen op ved koldstart. Om det er et oliefyr eller elvarme er forskelligt, men det kører over klimaanlæget - Så hermed endnu en god grund til altid at have klimaanlæget tændt. Så undgår man også dug.

Jakob Sehested

Jakob Sehested
bruger siden
10-04-2005

23-01-2010 kl. 13:42

Ingen tvivl om at metoden, som Hanne C beskriver, virker.

Men at bilen hurtigere bliver varm er et udtryk for, at den er blevet belastet mere end ellers (dette resulterer i, at den hurtigere bliver varm). Høj belastning eller lav driftstemperatur (temp på olien) øger sliddet på motoren, og en kombination af disse, øger selvfølgelig sliddet på motoren ekstra meget.

At motoren hurtigere bliver slidt (Ikke kan holde så mange km i bilens levetid) skal jo så holdes op imod den besparelse det er, ikke at købe et oliefyr til bilen..
Så brædstofprisen er altså ikke eneste afgørende faktor..