BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Chiptuning Renault clio 4 1,5 dci 75

Jtothe Bee

Jtothe Bee
bruger siden
13-03-2014

08-08-2017 kl. 12:51

Hej,

Jeg har en Renault Clio 4 1,5 dci 75hk 2014 og kunne godt tænke mig at høre om der er nogle der har erfaring med chiptuning.
God eller dårlig ide?
Hvilke tunings metoder er bedst?
Hvor er det bedst at få det lavet?

På forhånd tak :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Tobi as

Tobi as
bruger siden
30-01-2012

08-08-2017 kl. 16:01

Jeg har en Renault Twingo 1,5 dCi 75 hk fra 2012, altså samme motor som i din Clio.
Jeg har kørt over 40.000 km med min chiptuning uden et eneste problem. Bilen er også gået igennem syn og flere autoriseret serviceeftersyn på Renault værksted uden de har opdaget det.
Jeg fandt et tilbud på tuning + rullefelt før og efter tuningen.
Før tuningen blev den målt til 83,8 hk og 196,5 nm - altså mere end lovet fra fabrikken.
Efter tuningen fik den 120 hk og 257,7 nm.
Der har ikke været problemer med motoren eller drivlinen, som man hører en del fortælle skræk historier om. Det eneste der er sket er, at den har fået flere kræfter og at den kører længere på literen :-)
Kan klar anbefale det. Motoren er nedroslet i den 75 hk version og kan sagtens klare flere kræfter. Nu kalder man det jo for chiptuning, men det bliver fortaget igennem obd-stikket på bilen.
Jeg fik mit gjort hos Landberg/Chiptuning.nu i Hjallerup, som har mange års erfaring. Han virkede meget profesionel og var meget flink. Har også hørt godt om Bosch i Sæby. Nu fremgår det ikke, hvor du kommer fra i landet, men ellers mener jeg, at Landberg har en del samarbejdspartnere rundt omkring i landet.

Det vigtigste er i min optik, at du får det gjort hos en professionel, som ved hvad han gør og kan stå inden for sit arbejde. De vil nemlig ikke tune motoren mere end hvad den og drivlinen kan holde til.

Der plejer også at være en del "hellige" personer her på Bilbasen, som sikkert vil kommentere, at det er ulovligt osv. osv. osv. Men det er jo noget, som du selv må tage stilling til om du har samvittighed til.

Det skal lige siges, at jeg kun har kørt i min bil på en afspærret, privatbane på månen efter den blev chiptunet ;-)

Dette indlæg blev 08-08-2017 16:04 redigeret af dets forfatter.

Jtothe Bee

Jtothe Bee
bruger siden
13-03-2014

09-08-2017 kl. 08:51

Mange tak for dit svar :-)

Det var lige det jeg gerne ville høre, regnede nu også godt med at den kunne klare flere heste da den motor bliver brugt i så mange andre biler hvor den har over 100 hk.

Men om det kun er styring der er forskel på ved jeg ik. Er turbo og andre fysiske ting i motoren det samme og den kun er neddrosslet. Det synes jeg ikke jeg kan finde noget info om.

Hvis det er noget jeg vælger at få gjort vil jeg også bruge chiptuning.nu. Det virker til det er dem der er mest brugte og har fået de bedste anmeldelser på de forskellige sider. Jeg kommer fra Esbjerg, men tror jeg vil have det lavet i Vejle da de har rullefelt.

Så hvem ved, måske mødes vi på månen til en gang ræs en gang ;-)

Tobi as

Tobi as
bruger siden
30-01-2012

09-08-2017 kl. 16:28

Det var også noget, som jeg brugte meget tid på at undersøge, da jeg overvejede om min bil skulle chiptunes eller ej. Så vidt jeg kunne finde frem til, så har indsprøjtningssystemet været af forskellige mærker, men skulle i den nyeste generation være det samme. Motoren blev først produceret i 2001, men er flere gange blive opdateret og optimeret.

Turoboladerne skulle komme fra Borg-Warner i alle varianter. Dog skulle der i "high-power" versionerne være en "Variable geometry turbocharger" eller hos Renault kaldet "Variable nozzle turbines" eller bare VNT ift. en "normal" turbo i de andre versioner.

Ellers kunne jeg ikke selv finde nogle forskelle, men det betyder selvfølgelig ikke, at der ikke kan være flere!
Du kan evt. tjekke disse links ud:
http://www.powertrain.renault.com/our-range/powertrain-units-of-our-range/1.5-dcik9k
http://wardsauto.com/technology/renault-s-latest-k9k-diesel-cuts-costs-not-corners

Men held og lykke med projektet, håber vi kan mødes til et ræs på et tidspunkt ;-)

Forresten: Jeg kender også en, som har 1,5 dCi motoren i en Nissan Qashqai, som er blevet chiptunet. Der har heller ikke været nogle problemer.

Jtothe Bee

Jtothe Bee
bruger siden
13-03-2014

10-08-2017 kl. 13:27

Mange tak for nogle gode svar og links :)

Kristian

Kristian
bruger siden
23-08-2016

11-03-2018 kl. 16:37

Hey Jtothe Bee - endte du med at få din Clio tunet ? - og hvordan er det i så fald gået. Jeg har en Clio III 1.5. DCI 75 HK fra 2012 , som jeg overvejer at få tunet, men er blevet advaret mod det grundet ekstra slid på både kobling og gearkasse? -

Kristian

Kristian
bruger siden
23-08-2016

11-03-2018 kl. 16:38

Måske har Tobias også nogle 'nye' erfaringer at tilføje? :-)

Tobi as

Tobi as
bruger siden
30-01-2012

11-03-2018 kl. 17:32

Den kører stadig som en drøm ;-)

Renault Clio III kom også i en version, hvor 1,5 dCi'eren har 106 HK og 240 NM. Tvivler stærkt på, at den ville have en anden kobling eller gearkasse end din bil.

Selvfølgelig kan du få "voldtunet" din bil, så både drivlinie og motor vil tage skade. Men hvis du holder tuningen på et "normalt" niveau, tvivler jeg på, at der vil ske noget.