Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Wastegate blokeret turbo ødelagt

Erik Tams

Erik Tams
bruger siden
07-10-2019

07-10-2019 kl. 23:48

Hej alle,

Jeg vil høre jer, om I mener, at det kan lade sig gøre at ødelægge en turbo ved en blokeret ladetryksreguleringsslange (den hvor den suger atmosfærisk luft ind fra).

Jeg fik min bil (opel corsa, 2015, 1.3cdti, 98.000 km) serviceret ved et uautoriseret værksted, og i den forbindelse satte de ladetryksslangen fast på brændstoffilteret i stedet for på luftfilteret.

Her ca 3000 km senere er turboen ødelagt og intercooleren er fyldt med olie. Det skete ved, at jeg kørte en længere tur ved relativt høje omdrejninger ca 3000/3200 rpm for at rense partikelfilteret.

På et tidspunkt hører jeg en lyd og motoren tager fulde omdrejninger i et par minutter. Derfra går den i tomgang og meget kort tid efter ryger den med blå røg.

Inden dette er sket har jeg hørt en pivelyd, når jeg slap gassen ved gearskifte, hvis jeg havde acceleret lidt friskt.

Jeg har en teori om, at turboen kan være blevet ødelagt fordi ladetryksregulatoren ikke har virket i og med, at slangen var blokeret ved at sidde stramt på brændstoffilteret istedet for på luftfilteret.

Jeg har haft bilen på to værksteder . Det første sige , at det er sket på grund af blokeringen af slangen til ladetryksregulering. Det andet, som er dem, der servicerede bilen, siger, at det ikke kan lade sig gøre at turboen ryger af den grund.

Hvad siger I, og er der mon nogle som har erfaring med en ødelagt turbo på grund af en bloketet slange til ladetryksreguleringen?

Dette indlæg blev 16-10-2019 22:18 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

08-10-2019 kl. 19:15

To put it simply – a wastegate prevents the boost pressure from climbing indefinitely and consequently blowing the engine.

Taget fra: https://www.turbosmart.com/news/how-does-a-wastegate-work/

Pointen i en wastegate er jo netop at agere sikkerhedsventil for at undgå overbelastning.

Palle Stig Nenser

Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019

08-10-2019 kl. 20:01

Ergo: brug kun aut. værksted...
de der landsby klamhuggere som toppede med Opel Ascona i 1980 er ikke pengene værd...

Erik Tams

Erik Tams
bruger siden
07-10-2019

09-10-2019 kl. 13:20

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
To put it simply – a wastegate prevents the boost pressure from climbing indefinitely and consequently blowing the engine.

Taget fra: https://www.turbosmart.com/news/how-does-a-wastegate-work/

Pointen i en wastegate er jo netop at agere sikkerhedsventil for at undgå overbelastning.

Hej Ks,

Mange tak for din artikel. Det er super fint forklaret.

Det er lidt pinligt det her, men det lader til, at jeg har misforstået det, og at den ventil, som slangen er forbundet til er en såkaldt ladetryksventil.

Jeg er lidt usikker på, hvad den gør præcist, men går naturligvis ud fra, at den er med til at regulere ladetrykket.

Erik Tams

Erik Tams
bruger siden
07-10-2019

09-10-2019 kl. 13:21

Palle Stig Nenser

bruger siden
22-05-2019

skrev:
Ergo: brug kun aut. værksted...
de der landsby klamhuggere som toppede med Opel Ascona i 1980 er ikke pengene værd...

Hej Palle,

Ja, du har helt ret. Om ikke andet, har jeg lært en lektie her. Jeg brugte autobutler til at finde et værksted, fordi jeg lige er flyttet, men en anden gang bliver det et autoriseret værksted.

R. Hvelplund

R. Hvelplund
bruger siden
26-07-2011

16-10-2019 kl. 21:23

Ja - der er kun én vej. Ny turbo. På deres regning. Derudover ville et generelt "sundhedstjek" af motoren, være på sin plads efter sådan en omgang.

Det bedste ville uden tvivl være, at få den lavet andet sted. Men hvor de må æde regningen.

Ser desværre ofte, at når et pågældende værksted har fejlet, så er den efterfølgende reparation ikke særlig tilfredsstillende. At blive ramt på stoltheden ødelægger åbenbart nogens evne, til at rette deres fejl på en ordentlig måde. En skam - for det giver præcis branchen et blakket ry.

Erik Tams

Erik Tams
bruger siden
07-10-2019

16-10-2019 kl. 22:20

Hej R. Hvelplund,

Mange tak for din besked. Jeg har ladet sagen overgå til FDM. Nu skal jeg blot have værkstedet til at skrive på skrift, at de ikke vil afhjælpe skaden omkostningsfrit, og derefter får jeg bilen flyttet til et andet værksted, hvor de må udbedre turboen.

Forhåbentligt ender det så med, at værkstedet kommer til at betale for regningen fra det andet værksted.