Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Svage forlygter på hyundai i30 som standard??

Kim Mønsted Rix

Kim Mønsted Rix
bruger siden
13-10-2020

13-10-2020 kl. 20:59

Hej med jer.

Jeg har ikke så meget forstand på biler men jeg synes min hyundai i30 stationcar har svagere forlygter end andre biler.
Jeg ligger mærke til det når det er mørkt - det er sværere at se vejen end når jeg kører i andre biler.
Idag kørte jeg i en anden bil foran vores hyundai som min kæreste kørte i.
Der var lys i begge forlygter og lignede ikke at nogle pærer var i stykker.
Men det var tydeligt at vores forlygter ikke var ligeså skarpe som andre bilisters forlygter. Det lignede ikke at der var noget i vejen, lyset var bare svagere.
Vores hyundai er købt brugt og er fra 2015.
Har de som standard dårligere forlygter eller er der nogen som kan hjælpe med hvad der kan være galt?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

13-10-2020 kl. 21:29

Du kan kigge forlygte efter både udenpå / inden i.
Alt inden i lygten skal være blankt/rent/helt.
Samtidig skal det yderste glas skal være helt klart/gennemsigtigt og må ikke have en mat overflade. Overfladen kan blive mat af sollys, hvilket skulle kunne ordnes med eks. dette: https://www.youtube.com/watch?v=_PC8TYD6si8

Hvis lygte/glas er ok, ville jeg overveje at skifte pære. Mange pærer er middelmådige i forhold til lysudbytte. Så prøv at købe kvalitets-pærer med mere lys eks. disse: https://landberg.dk/philips-x-treme-vision-plus-vision-h7-2stk-p1284

Osram Night Breaker er også gode.

Men hold dig til kvalitets pærer. Pærerne med ekstra lys holder lidt kortere tid, men giver væsentlig mere lys end standard/longlife pærer.

Husk at checke hvilken type pærer din bil bruger

Dette indlæg blev 13-10-2020 22:40 redigeret af dets forfatter.

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

14-10-2020 kl. 16:47

Enig med T I.

Desuden, andre biler kan have Xenon eller LED lygter, som giver noget bedre lys.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

14-10-2020 kl. 17:47

Det kan være du er ved at bliver gammel ;-)

Når man kommer over 42, så opdager man pludselig der skal mere lys til, det har ikke noget med briller at gøre ;-)).

Dertil så er det ganske ubehageligt at have en bil med halogen, og fruens er med max LED, så sidder man bare i mørket og ærger sig. Men det kan altså ikke betale sig at skifte bil for at få lidt mere lys de 8-9kkm den kører om året.