BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Spørgsmål til Dæk

Simon Henriksen

Simon Henriksen
bruger siden
06-12-2013

06-12-2013 kl. 09:11

Hej allesammen,

Jeg håber i vil bære over med hvad der muligvis er et dumt spørgsmål :-)

Jeg har pt. sommerdæk på min Hyundai I30 som måler 185 65R15 88H. Jeg har mulighed for at få nogle vinterdæk som har mål 175 165R14 82T.

Vil jeg godt kunne benytte disse vinterdæk? De er jo lidt anderledes, og jeg må indrømme at jeg er ikke helt skarp i de forskellige betegnelser.

Mange tak for hjælpen!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

06-12-2013 kl. 09:43

Der findes ingen dårlige spørgsmål - selv om nogen herinde måske tit antyder det :-) ....
Jeg går ud fra at "165" betyder "/65". Desuden fremgår det ikke tydeligt om det er KOMPLETTE HJUL eller LØSE VINTERDÆK du har mulighed for at få.

Hvis det er løse vinterdæk -så er opgaven død !! 14" vinterdæk passer ikke på 15" fælge.

Hvis det er komplette hjul, så kan de muligvis monteres. Det kommer an på centerhul, hulafstand og fælgenes ET-tal (indpresningsdybde).
I tilfældet her også om der er plads til calibre bag de mindre fælge.

Under alle omstændigheder så er vinter-dækkene mere end 6% mindre i omkreds - her må de max afvige 5% fra standardmontering.

Opgaven ligner et NO-GO.

Så dit "dumme spørsmål" var ikke så dumt endda - det er smart at undersøge i stedet for blot at tro " det går nok..."

Dette indlæg blev 06-12-2013 21:04 redigeret af dets forfatter.

Simon Henriksen

Simon Henriksen
bruger siden
06-12-2013

06-12-2013 kl. 09:51

Her Per,

Tusind tak for dit gode svar, det er super! Så vil jeg ikke spilde tid med at rode mere med disse dæk, er glad for at jeg spurgte for det var godt nok mange ting at tage hensyn til :-)

Christian Lang

Christian Lang
bruger siden
16-08-2013

06-12-2013 kl. 11:07

Du vil sagtens kunne bruge dækkene - men du vil få fejlvisning på dit speedometer.

Simon Henriksen

Simon Henriksen
bruger siden
06-12-2013

06-12-2013 kl. 11:13

Hej Christian,

Ok, godt at vide. Jeg må lige tygge på det, er nu også rart nok at vide hvor hurtigt man kører :-)

jesper christiansen

jesper christiansen
bruger siden
19-03-2007

06-12-2013 kl. 19:17

De dæk du kigger på er ikke lovlige til din bil,loadindexet er for lavt,dækkes bæreevne,det skal være 88,men ellers så står det på bilens b-stolpe,når du åbner førerdøren.

Svend Erik Lauritsen

Svend Erik Lauritsen
bruger siden
04-07-2008

05-12-2017 kl. 15:16

Hej jeg har købt nye vinterdæk, fra leverandøren skriver de at det er asymetriske dæk, så det er ligegyldig hvilken hjul de sidder på, bare inside og outside passer.
så er mit spørgsmål V udskæringen kommer til at vende forkert i den ene side, så de skovler vand ind mod midten, kan det være rigtig, der er ingen pil på rotation retning, kun inside outside.
i min verden har de sendt 2 forkerte dæk, tager jeg helt fejl, jeg vil hellere monter så alle 4 hjul skovler vand ud væk fra midten, men så passer inside outside ikke ?

Dette indlæg blev 05-12-2017 16:25 redigeret af dets forfatter.

Html.RenderPartial(MVC.Navigation.Shared.Views._bilbasenHeaderScriptsBundle);