BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Motorlampe lyser orange

Clark Jørgensen

Clark Jørgensen
bruger siden
22-08-2017

22-08-2017 kl. 16:08

Hej. Kæresten og jeg har købt en brugt skoda, vi havde kørt en to ugers tid i den, da motorlampen begynder at lyse orange. Vi kører den på værksted dagen efter, og han laver en test på den, og siger det er generatoren, som han så skifter, og nulstiller lampen. Ugen efter da vi er ude og kører igen, begynder den at lyse endnu engang, og vi kører ned samme sted med den.
Nu siger han det er nogen ledninger der er løse som han vil sætte fast, og slukker lampen igen. Et par dage efter lyser den igen, og vi kører den derhen for tredje gang, nu siger han har fundet ud af det er lampdasonden der er i stykker.

Herefter tager jeg beslutningen om jeg ikke gider bruge ham mere, da han ikke har fået ordnet problemet endnu. Jeg kører den hen på et andet værksted og får lampdasonden skiftet, han siger at den han skiftede ikke var i stykker, så lampen lyser stadig.

Kan det passe det kan være så svært at finde årsagen og få det ordnet så lampen ikke lyser mere

Vh Clark

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

ole edslev

ole edslev
bruger siden
23-03-2008

22-08-2017 kl. 17:44

Jeg ville spørge selve firmaet der forhandler skoda
de må vide besked.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

22-08-2017 kl. 18:46

Hvis du er fra Københavns området vil jeg råde dig til at bruge bilhuset bagsværd de er ikke autoriseret så prisen er god men de laver kun vag biler . Audi/vw/Skoda/Seat
for selv mine 2 skoda biler serviceret der og min chef for det samme med sin Audi

og hvis du har købt den hos forhandler ville jeg evt køre ned forbi dem også

Dette indlæg blev 22-08-2017 18:48 redigeret af dets forfatter.

_ Holmrn

_ Holmrn
bruger siden
06-08-2007

22-08-2017 kl. 19:53

?!? Dit oprindelige værksted er tydeligvis ikke i besidelse af et seriøst diagnoseværktøj, eller også mangler der evner til at betjene det. En motorfejl er specificer-bar ned til den enkelte elektroniske del der måtte være årsag til fejlen. Det du har været udsat for, er en gættekonkurrence.

Ind til en kyndig som f.eks. den Esben henviser til, eller en Automester f.eks. ... Selv min nærmeste enkeltmandsværksted kan hive en konkret diagnose frem, vil jeg mene. (Vejle)

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

22-08-2017 kl. 20:10

ØØHH du har købt og kørt i 2 uger..... Der burde da være garanti på den indefor den periode.

Med mindre du har købt privat, eller i en baggård for 8000 kr som beset, så er du nok dårligt stillet.

Er der garanti, så ville jeg nok trille ned til det værksted du har købt den, og bede dem kigge på det. Vil samtidig være noget overrasket, hvis der kom en faktura fra fejlrettelsen.

Preben Offerdahl

Preben Offerdahl
bruger siden
18-11-2016

22-08-2017 kl. 20:35

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
ØØHH du har købt og kørt i 2 uger..... Der burde da være garanti på den indefor den periode.

Med mindre du har købt privat, eller i en baggård for 8000 kr som beset, så er du nok dårligt stillet.

Er der garanti, så ville jeg nok trille ned til det værksted du har købt den, og bede dem kigge på det. Vil samtidig være noget overrasket, hvis der kom en faktura fra fejlrettelsen.

Nu er den købt brugt, så om der er garanti er jo et spørgsmål om alder, om den er yngre end 2 (Mener det er Skodas garantiperiode?) år. Men ja, der burde helt klar være baggrund for en reklamationssag.

/Preben

Clark Jørgensen

Clark Jørgensen
bruger siden
22-08-2017

22-08-2017 kl. 20:53

Bilen er købt via kommissions salg, så ingen garanti desværre. Bor i Nordjylland og den var ved automester, hvor han havde et apperat der fortalte hvad det var, han havde såvidt fat i skoda af hvad han fortalte mig. Og det han har gjort ved bilen har ikke hjulpet, det sidste han sagde inden vi kørte var at han havde fundet ud af det var lampdasonde der var i stykker.

Så vi kørte den på et andet værksted og fik den skiftet, der sagde han den han havde skiftet ikke fejlede noget, selvom der er ny sonde i lyser motorlampen stadig :)
Bilen er fra 2007

Clark Jørgensen

Clark Jørgensen
bruger siden
22-08-2017

07-09-2017 kl. 18:25

Lige en lille opdatering. Nu er begge sonder skiftet, og motorlampen kom tilbage igen :/ kan vi være ude i det er katalysatoren der er kaput? Nu syntes jeg der er kastet rigeligt penge ud for ingenting :)

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

08-09-2017 kl. 10:26

_ Holmrn

bruger siden
06-08-2007

skrev:
?!? Dit oprindelige værksted er tydeligvis ikke i besidelse af et seriøst diagnoseværktøj, eller også mangler der evner til at betjene det. En motorfejl er specificer-bar ned til den enkelte elektroniske del der måtte være årsag til fejlen. Det du har været udsat for, er en gættekonkurrence.

Ind til en kyndig som f.eks. den Esben henviser til, eller en Automester f.eks. ... Selv min nærmeste enkeltmandsværksted kan hive en konkret diagnose frem, vil jeg mene. (Vejle)

I teorien er det rigtigt, der er bare visse fejl som ikke er "speciferbare" sådan bare lige :-)

Clark Jørgensen

Clark Jørgensen
bruger siden
22-08-2017

17-09-2017 kl. 11:35

De er i hvert fald ikke speciferbare nok, nu har vi kostet 8000kr og lampen lyser stadig. Nu mener han så vi skal prøve at skifte katalysatoren :/

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

17-09-2017 kl. 12:01

Har bilen trækkraft? hvis ja, så er det ikke katalysatoren.

Det kan som nævnt være mange ting. et lille hul på en turboslange, et tiltoppet luftfilter, eller simpelhen for passiv kørsel, så bilen ikke brænder ren.

Inden du kaster flere gode pende efter dårlige, skulle du prøve at fylde et additiv i brændstoffet. eks Bell Add.
Derefter skal du køre raskt fremover. Hvis det er kørestilen der er årsag, vil lampen gå ud efter nogle dages rask kørsel.

Det kan være dyrt i service at køre sparekørsel.

Hilsen Lars

Clark Jørgensen

Clark Jørgensen
bruger siden
22-08-2017

17-09-2017 kl. 19:48

Hej Lars. Den har trækkraft ja, vi ved jo så ikke om trækkraften har været bedre, da lampen begyndte at lyse ligesom da vi havde købt den.

Det kunne være vi skulle prøve det først, for vi har ikke råd til at smide flere penge ud til noget der ikke løser problemet :)

Men tænker tit på, ham den er ved nu sagde han er bange for katten er ved at stå af, den første vi havde den ved sagde, at en måling skulle vise udsving ved første sonde, og så ellers være lige når den kommer til den sidste. En katalysator det er en der renser ikke?

Vh Clark

Kjeld S

Kjeld S
bruger siden
20-06-2013

17-09-2017 kl. 20:09

Prøv at hælde 2-3 gange dosis Lindemann fuel system cleaner i, kør den driftvarm og så 5000 rpm. i 3 gear 15 kilometer og se om ikke det gør tricket, folk kører simpelthen for pænt idag, de skal "brændes" igennem engang imellem!!
Tror 70-80% af folks motor problemer, skyldes pensionist kørsel. 🤔
Mvh.

Lars Christiansen

Lars Christiansen
bruger siden
31-03-2017

17-09-2017 kl. 21:02

Nu er det jo fotovognenes skyld at vi skal køre pensionist kørsel i DK :-/

Clark Jørgensen

Clark Jørgensen
bruger siden
22-08-2017

17-09-2017 kl. 21:05

Vi må lige prøve de tricks, men mekanikeren sagde os til mig han havde renset den og brændt den lidt ud. Men lampen kom igen efter 120km :/ kæresten kører det hun må, men ved jo selvfølgelig ikke om dem der har haft den før os, har kørt søndags kørsel :)

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

17-09-2017 kl. 21:12

Lars Christiansen

bruger siden
31-03-2017

skrev:
Nu er det jo fotovognenes skyld at vi skal køre pensionist kørsel i DK :-/

Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.....

Kjeld S

Kjeld S
bruger siden
20-06-2013

17-09-2017 kl. 21:13

Ikke til at vide jo, men hvis lampen har været slukket, må den friske kørsel jo ha' hjulpet lidt, ellers prøv en dåse af Lindemann' instant power spray, (sprøjtes i indsugningen) det skulle rense hele udstødnings systemet.
Mvh.

Clark Jørgensen

Clark Jørgensen
bruger siden
22-08-2017

17-09-2017 kl. 21:42

At det er fotovognes skyld ? Nej det er det ikke, hvis nu folk overholdte fartgrænserne var der jo ingen fotovogne, og i sidste ende er vi selv skyld i det hvis det skal være nogens skyld.

Vi kan da godt prøve sådan en spray, kan nok godt gå med pengepungen. Men at han vil skifte katten, der skal jeg være sikker på det fjerner lampen helt, for 2 lampdasonder og en generator senere bliver den ved med at komme :/

Men vil da sige tusind tak for hjælp og inputs indtil videre fra alle af :)

Lars Christiansen

Lars Christiansen
bruger siden
31-03-2017

18-09-2017 kl. 06:51

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.....

Ja selv dig KS som ønsker at vøre politibetjent her på bilbasen må kæmpe forgæves.

Om du ønsker at være gud skal du nok spørge nogle andre om - men med alle
de kommentarer er der måske en chance.

Men det hjælper ikke at læse tyske bilmagasiner eller have et famileværksted som
laver alt fra Lada til Rolls Royce.

_ Holmrn

_ Holmrn
bruger siden
06-08-2007

18-09-2017 kl. 09:40

Har før oplevet en sur og fastgroet EGR ventil fremkalde en motorlampe. Det var så godtnok en diesel, men funktionen er vel den samme. Dernæst er det også en skrøbelig luftmassemåler (VAG-dimser you know?!?!) som er en meget omsat reservedel i VW/Skoda sammenhænge..

Ang. fotovogne; dem kan man vel ikke bebrejde noget - men administrationen af deres placeringer er ofte præget af profitmuligheder fremfor sikkerhedsargumenter. (Men det var vel ikke det vi skulle snakke om?)

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

18-09-2017 kl. 22:37

Lars Christiansen

bruger siden
31-03-2017

skrev:
Ja selv dig KS som ønsker at vøre politibetjent her på bilbasen må kæmpe forgæves.

Om du ønsker at være gud skal du nok spørge nogle andre om - men med alle
de kommentarer er der måske en chance.

Men det hjælper ikke at læse tyske bilmagasiner eller have et famileværksted som
laver alt fra Lada til Rolls Royce.

Hus forbi - helt og aldeles og i enhver henseende.

Det er vist kun dig, der forsøger at lege politibetjent og bestemme, hvem der må skrive her....

Tyske magasiner? Dem overlader jeg til andre - men det er nok fordi du selv er en troll, at du ikke kan se forskel på mig og den faste forumtroll herinde.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

19-09-2017 kl. 18:23

Hej Clark, nu skriver du ikke noget om hvilken motor det drejer sig om, men jeg går ud fra det er en turbobenziner, og dem er der mange der kører ligesom en diesel. Det vil sige med meget lave omdrejninger.
Det giver er god benzinøkonomi, men motoren soder til.

Som _Holmm skriver kan det godt være en egr-ventil eller en luftmassemåler ( ingen af delene er specielle VW- dimser, de sidder i alle biler.)

Det kan også være et lille hul på en turboslange, det kan også forvirre målingerne.

Dit problem kan skyldes mange ting, der koster lige fra næsten ingenting til en masse, men det er svært at fastslå hvad det skyldes uden at se bilen.

Hvis ellers bilen kører fint, ville jeg se tiden an, hvis det skyldes for passiv kørsel, forsvinder det af sig selv med en omlægning af kørestilen, lidt raskere kørsel, ( dog inden for lovens rammer)

Hvis det er en egr-ventil, en katalysator eller andet, vil problemet blive værre med tiden, men nemmere at identificerer.

Håber du kan bruge dette.

OG TIL I ANDRE: TAL ORDENLIGT, OG LAD VÆRE MED AT HAKKE PÅ HINANDEN.

Hilsen Lars

Clark Jørgensen

Clark Jørgensen
bruger siden
22-08-2017

19-09-2017 kl. 20:45

Hej Lars. Det er en fabia 1.2 ambiente 12v fra 2007. Jeg vil lige nævne den har kørt et halvt år med den lampe nu, så det er blevet til en 5000km nu. Tror ikke der er turbo på den :) alt er velkomment af forslag så det dejligt du nævner de ting. For som du siger fet kan være lige fra ingenting til en stor ting :)

Vh Clark.

Clark Jørgensen

Clark Jørgensen
bruger siden
22-08-2017

19-09-2017 kl. 20:47

Og det er en benziner :)

Clark Jørgensen

Clark Jørgensen
bruger siden
22-08-2017

20-09-2017 kl. 07:51

Kæresten har lige haft ringet, hun siger hun kører lidt friskere kørsel, hun nævner at hun syntes den mangler lidt trækkraft.

Vh Clark

Evy Lundgren Jensen

Evy Lundgren Jensen
bruger siden
11-11-2017

11-11-2017 kl. 13:14

Hej. Jeg har også en Skoda Fabia 1,4 hvor den lille " kære" motorlampe lyser.
Da jeg købte den, var lampen nulstillet 2 gange. Desuden havde den tidligere ejer kørt morfar-kørsel. Men det problem har jeg løst, ved at køre rap til.
Jeg køre stadig med lampen tændt. Bilen har ikke gjort tegn til, at den skulle fejle noget overhovedet. Problemet med lampen, kan åbenbart ikke løses. Så derfor kører jeg bare vidre. Alt det som er blevet nævnt her inde som fejl, fejler min bil ikke.

Html.RenderPartial(MVC.Navigation.Shared.Views._bilbasenHeaderScriptsBundle);