Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

installation af usb i cigarettænder - ledninger

Steffen Kastrup

Steffen Kastrup
bruger siden
06-04-2016

22-10-2018 kl. 10:06

Hej alle

Jeg har netop installeret en fastmonteret usb lader i min cigarettænder (Xsara break N2 fra 03). På cigarettænderen er der 3 ledninger (+/-/jord) men usb'en har kun +/-. Jeg lod jordledningen være ubrugt og usb'en virker umiddelbart fint... Problemet er at når jeg tænder bilen slukker usb-stikket og er tændt når bilen er slukket. Jeg har ingen forstand på el-installationer så håber I kan hjælpe mig. Jeg gik ud fra at cigarettænderens midterste ledning er den positive og en tynd grå ledning er negativ. Jorden gik jeg ud fra er den velkendte bananfarvede...
Hvad har jeg gjort forkert?
På forhånd tak

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

22-10-2018 kl. 11:09

Det burde være omvendt :-)

Har du prøvet at bytte om på ledningerne ?

Hvis du vil kave konstant strøm, så skal du nok trække en ledning helt ude fra bilens batteri. (husk en sikring)

Dette indlæg blev 22-10-2018 11:11 redigeret af dets forfatter.

Steffen Kastrup

Steffen Kastrup
bruger siden
06-04-2016

22-10-2018 kl. 12:35

Tak for svar
Bytter jeg om på ledningerne virker den slet ikke...heller ikke når bilen er slukket.
Det underlige er, at der i cigarettænderen var konstant spænding. Tænkte at det samme ville gælde for usb-stikket. Eneste forskel er at jeg har "fjernet" jord-stikket. Men ja jeg havde også troet at det var omvendt og jeg vil da hellere have strøm på når bilen er tændt end når den holder stille :-P

Dette indlæg blev 22-10-2018 13:49 redigeret af dets forfatter.

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

22-10-2018 kl. 14:28

Der er ingen jord i ledningsdiagrammet på en bil.

Det midterste ben nederst i stikket er plus, og det øverste minus. Hvad der er pluds og minus på kablerne bagpå er du nødt til at måle dig frem til og ikke bare gætte.

Normalt vil der være spænding på stikket når bilen er startet og ikke når bilen slukkes, men det er jo en franskmand:-)

ole edslev

ole edslev
bruger siden
23-03-2008

25-10-2018 kl. 19:01

tak til forum forvalter

René Lund

René Lund
bruger siden
26-07-2011

06-11-2018 kl. 20:32

En korrekt opsætning, i mit hoved ville være; fast strøm fra batteri(kl.30) henover et alm. arbejdsrelæ(med sikring imellem), som er styret af tændingssignalet(kl.15). Så får du en god fast forbinndelse, samt undgår at du kører batteriet fladt hvis du glemmer noget i USB-stikket, når du har forladt bilen.