Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

"Hoppende" LED-lygter

Poul Hansen

Poul Hansen
bruger siden
27-01-2008

16-04-2019 kl. 22:35

Hej...

Er der nogen der kender forklaringen på hvorfor det ofte ser ud til at forlygter med LED-lys på biler "hopper" eller ryster under kørsel? Skal det mon være sådan, eller er det en fejl?

Det er i hvert fald temmelig irriterende at se på. Fx når man kører på motorvej, og biler med LED-lys kører bagved og man har deres rystende lys i bakspejlet.

Det er ikke alle biler med LED-lys, jeg har set det på. Men en hel del. Har mange gange lagt mærke til det på fx. Opel Insignia?

Er det en fejl, eller skal det virkelig være sådan?

Mvh. PH

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørn Arnesen

Jørn Arnesen
bruger siden
20-11-2010

I går kl. 22:36

De tidlige Opel Insignia med Xenon var ofte fejlindstillet og irriterende blændende. De hoppede sikkert også. Jeg tror det var billige løsninger hvormed man kunne sætte flueben ved xenonlys.
Som man ligeledes ofte kan
gætte korrekt på en Peugeot, når man ser en én øjet bilist, kan man ofte gætte Insignia når der blændes.

Th D

Th D
bruger siden
06-01-2004

I dag kl. 09:01

I stedet for at læse Jørns tendendiøse gylp kan du prøve at læse denne forklaring på fænomenet https://ing.dk/artikel/hvorfor-blinker-baglygter-pa-nye-biler-114162
Godt nok relateret til LED baglygter, men mon ikke forklaringen også gælder LED forlygter?
Jeg oplever det samme, men også primært via kig i bakspejlet. Og så har jeg bemærket det samme blinkeri i fx bilanmeldelsesvideoer, hvor det er endnu tydeligere.
Så nej, jeg tror ikke det er en fejl som sådan, men måske noget bilproducenterne kunne konstruere sig ud af, hvis de tillagde det tilstrækkelig betydning.
Jeg kan ikke helt vurdere, om det gælder alle mærker, eller om nogle er værre end andre - det kan jo være lidt vanskeligt at artsbestemme bagvedkørende biler i mørke, alene ud fra deres lyskegle :-)