Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Bil stået stille længe

Frederik Jensen

Frederik Jensen
bruger siden
25-06-2014

11-02-2019 kl. 06:13

Hej Bilbasen

Jeg er lige pt. udsendt og kommer hjem på lørdag.
jeg har været udsendt siden 19. november og til som sagt på lørdag.

I alt den tid har min Ford Fiesta 1.6 TDCI 2012 stået stille på en flyvestation i Danmark, min afløser har lige gjort mig opmærksom på at dette måske ikke har været helt godt for min bil, det gør mig selvfølgelig lidt nervøs, da den har jo stået helt stille i en kold periode.

så nu spørger jeg jer om hjælp.
Hvad skal jeg gøre når jeg kommer hjem?
Noget jeg skal have tjekket på bilen?
Hvad skal jeg være særligt opmærksom på?
og andre hensyn jeg skal tage?
og andre råd og vejledninger tages også godt imod.

Med Venlig Hilsen
Frederik

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

11-02-2019 kl. 07:45

Hej Frederik

Det er kun små 3 måneder den har stået. Det bør ikke betyde det store.

Forvent dog at de første km vil bremserne skurre, idet der nok har været slagregn ind på skiverne, og så er der opstået rust, det bremser du væk de første gange du bremser.

For snart mange år siden havde jeg en 35 år gammel MG den holdt fint vinteren over, og fejlede ikke det mindste, ud over bremserne.

FIestaen er selvfølgelig noget nyere med mere elektronik, men jeg ville ikke være bekymret.

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

11-02-2019 kl. 16:29

Enig med Jess.

Jeg har en bil jeg ikke bruger om vinteren, og den står typisk stille 4 - 5 måneder hen over vinteren.
Det største problem kan være hvis den når at få afladt batteriet, så skal den have lidt hjælp.

Jeg starter den som regel op når den har stået en 3 måneder og lader den står i tomgang en halv times tid, så der kan komme lidt strøm på.

Denne vinter har den stået stille siden uge 45, men jeg blev nødt til at bruge den i sidste uge.
jeg startede den bare og kørte, som jeg altid gør.
Og ja de skurer lidt i bremserne de første par gange man bremser, så er det ok igen.
Bremse klodserne kan godt sidde lidt fast, så det lige give et klonk, når du sætter igang.

For mit vedkomne er det anden gang jeg har en bil ekstra, som je kun bruger om sommeren.

Frederik Jensen

Frederik Jensen
bruger siden
25-06-2014

11-02-2019 kl. 17:18

De herre

Jeg takker mange gange for jeres svar og råd, jeg er har nu fået lidt mere fred og ro i maven. 😊

Rigtig god dag til jer.