Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Grøn ejerafgift

Jens Knudsen

Jens Knudsen
bruger siden
01-02-2015

12-08-2020 kl. 11:03

Hej til alle derude
Jeg vil lige bringe en lille advarsel, jeg købte fornylig en brugt VW Golf Variant 1,6 TDI 110 HK Bluemotion impoteret fra Tyskland, da jeg forhandlede bytte pris med forhandleren, spurgte jeg indtil grøn ejeraftgift of udlignings afgift og forhandleren oplyste, at da køretøjet har første registrering 07-2015 er udligningsafgiften 1090,- kr. Jeg spurgte indtil om han nu også var sikker på det, og dertil svarede han, at det ham bekendt ikke kom yderligere afgift på. Det viser sig imidlertid, da jeg får regningen på periodisk afgift fra motorstyrelsen, at der er kommet yderligere grøn ejerafgift på, et tillæg på 540,- kr. Til dette siger motorstyrelsen så, at det er fordi bilen falder ind under nogle andre regler, da den er importeret fra tyskland og derfor får første indregistrering i Danmark 07-2020, dette vidste sælger åbenbart ikke og havde jeg vidst det havde jeg ikke købt bilen. Der kører nu biler af denne type rundt i Danmark, der er nøjagtig ens, kører det samme på literen, men har forskellig periodisk afgift, det kan man da kalde forskels behandlig så det batter til noget. Jeg skal bede bilbasens redaktører om at oplyse det på de bil annoncer der omhandler biler importeret fra tyskland og andre lande, så andre købere er oplyst om denne problem stilling. Har klaget til motorstyrelsen, men det fik jeg ikke noget ud af, de henholder sig bare til reglerne siger de. Jeg er nu gift med denne bil for tid og evighed, for hvem gider købe en bil af denne type til en, for mig at se, forhøjet straf agift.
Med venlig Hilsen
Jens K. Knudsen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

12-08-2020 kl. 12:56

I forbindelse med omlægningen af registeringsafgiften i foråret 2018, var en del af aftalen at nye biler reg. efter de nye regler skal betale en lidt højere grøn ejeraftigt, imens selve bilen får en lavere registeringsafgift.
Havde du haft mulighed for selv af vælge om bilen skulle afgiftes efter de nye eller gamle regler (det har man dog ikke) så ville den grønne ejerafgift være lidt lavere, men registeringsafgiften ville være en del højere, sådan er det.
Og så er 540,- vel ikke en katastrofe på et årligt bilbudget ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten Hansen

Morten Hansen
bruger siden
17-03-2018

12-08-2020 kl. 22:07

Hvorfor klager du til Motorstyrelsen, når det forhandleren, der har misinformeret dig?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jens Knudsen

Jens Knudsen
bruger siden
01-02-2015

13-08-2020 kl. 08:43

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
I forbindelse med omlægningen af registeringsafgiften i foråret 2018, var en del af aftalen at nye biler reg. efter de nye regler skal betale en lidt højere grøn ejeraftigt, imens selve bilen får en lavere registeringsafgift.
Havde du haft mulighed for selv af vælge om bilen skulle afgiftes efter de nye eller gamle regler (det har man dog ikke) så ville den grønne ejerafgift være lidt lavere, men registeringsafgiften ville være en del højere, sådan er det.
Og så er 540,- vel ikke en katastrofe på et årligt bilbudget ?

Bilen er jo ikke ny, den har første registrering 7. måned 2015 og det 540,- hver halve år

Dette indlæg blev 13-08-2020 08:44 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jens Knudsen

Jens Knudsen
bruger siden
01-02-2015

13-08-2020 kl. 08:46

Morten Hansen

bruger siden
17-03-2018

skrev:
Hvorfor klager du til Motorstyrelsen, når det forhandleren, der har misinformeret dig?

Har klaget til forhandleren, han slår bare ud med armene og siger det vidste han ikke, synes stadig det er en uretfærdig forskels behandling af biler på det danske marked.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

13-08-2020 kl. 08:59

Jens Knudsen

bruger siden
01-02-2015

skrev:
Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
I forbindelse med omlægningen af registeringsafgiften i foråret 2018, var en del af aftalen at nye biler reg. efter de nye regler skal betale en lidt højere grøn ejeraftigt, imens selve bilen får en lavere registeringsafgift.
Havde du haft mulighed for selv af vælge om bilen skulle afgiftes efter de nye eller gamle regler (det har man dog ikke) så ville den grønne ejerafgift være lidt lavere, men registeringsafgiften ville være en del højere, sådan er det.
Og så er 540,- vel ikke en katastrofe på et årligt bilbudget ?

Bilen er jo ikke ny, den har første registrering 7. måned 2015 og det 540,- hver halve år

Reglerne gælder BÅDE nye og brugte biler............Når bilen kommer til landet så bliver den beskattet efter den gældende lov på tidspunktet for import !

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

13-08-2020 kl. 14:41

Jens Knudsen

bruger siden
01-02-2015



Bilen er jo ikke ny, den har første registrering 7. måned 2015 og det 540,- hver halve år

Bilen har første registring i Danmark juli 2020 - hvornår og hvordan den har været registreret i udlandet er irrelevant.



Hvis du har fået bilen billigere, opvejer det jo den beskedne forskel i ejerafgiften, der er brøkdel af det samlede bilbudget.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

03-09-2020 kl. 14:16

Jens Knudsen

bruger siden
01-02-2015

skrev:
Har klaget til forhandleren, han slår bare ud med armene og siger det vidste han ikke, synes stadig det er en uretfærdig forskels behandling af biler på det danske marked.

Har du overvejet at tale med forhandleren om lidt kompensation? Måske et gratis/rabat på service eller lign?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg