Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Valg af hybrid

Jakob Mortensen

Jakob Mortensen
bruger siden
29-12-2009

26-05-2021 kl. 16:13

Hej,
Jeg er på udkig efter en ny bil (hybrid) og har indtil videre snævret feltet ind til Mercedes CLA 250e Shooting Brake eller Volvo V60 Recharge.
Er der nogen der har erfaringer med de to (eller evt andre i samme klasse),
hvad skal jeg holde øje med?

Jeg bor midt på Amager og er afhængig af "offentlig" ladestander,
men mener at mit daglige kørselsforbrug på max 20km sagtens kan bære en hybrid (vi har jævnligt længere ture til familien, derfor er en ren el bil ikke det vi kigger efter).

tak,

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen Eriksen

Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006

26-05-2021 kl. 17:27

Læste en test af MB 250e for nyelig, de skrev at den 1.3 L benzin med hybrid ikke er en god oplevelse:

https://bilmagasinet.dk/mercedes/mercedes-benz-a250e

Fandt lige den her.

https://jv.dk/artikel/kompakt-mercedes-er-bedst-p%C3%A5-str%C3%B8m

Vist mortoren som larmer ret vildt.

Dette indlæg blev 26-05-2021 17:34 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

27-05-2021 kl. 10:21

Fordelen ved en plugin hybrid er du ikke behøver lade den.

Spørgsmålet er hvis du oplever problemer med at få den ladt, gider du så lade den i længden?

Så kan man sige du sparer en del på købet pga de vanvittige afgiftsregler. Men du skal tiere til service. Normen til en hybrid er 15.000 km mellem servise, hvorimod på en almindelig er den tiere 20-30.000 km.
Kører du mindre end disse km, så er det ligegyldigt, for de fleste mærker forlanger du kommer forbi med 12 måneders mellemrum om du kører 5000 eller 25000 km om året.

Hvorfor er det du ikke går helt el? længere ture jævnligt? hvor lange er de ture?
Der findes ikke nogen steder i DK du ikke kan nå med et enkelt ladestop på 10 minutter. Du skal dog have mulighed for at kunne lade hos familien, eller regne med 25 minutters ladestop hjemgående, eller 2 x 10 minutter.

Kig bil med range på 480+ km, jæ længere jo bedre.
Hvorfor når nu vi kun kører 20 km om dagen normalt, spørger du? Fordi hvis du kun kører 20 km om dagen, så kan du vente længere med at skulle finde en lader. Dertil så vil du ikke have særligt mange cykluser, altså du vil ikke lade ret tit. Hvorved dit batteri holder længere.

Jamen hvor længe holde det batteri? Det aner jeg ikke, vores har holdt fint i i 87.000km pt og har tabt noget der ligner 12-20 km. Men det lades også alt imellem 50 og 400 km om dagen.
Bemærker dog batteriet kan blive "dovent" ved mange kortere ladecyklusser. Men virker til at vågne til dåd ved noget langturs massage. Efter 1 måneds sjatladning, så falder rangen lidt, men efter et par ture på 5-800 km, så stiger rangen igen.

OG nej KS!, jeg tvivler på Tesla sidder og kigge på just mit batteri og siger ham der fjoget, han har sgu suget noget rigeligt det sidste døgn, så må vi hellere sætte hans beregning af range op!. Det er ikke anderledes med en ICE, korte dagligdagsture, så kører den 750 km på en tank. Langtur og fast fart 120 så stiger tankens rækkevidde til 900-1000 km.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

28-05-2021 kl. 11:38

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:


OG nej KS!, jeg tvivler på Tesla sidder og kigge på just mit batteri og siger ham der fjoget, han har sgu suget noget rigeligt det sidste døgn, så må vi hellere sætte hans beregning af range op!. Det er ikke anderledes med en ICE, korte dagligdagsture, så kører den 750 km på en tank. Langtur og fast fart 120 så stiger tankens rækkevidde til 900-1000 km.

Så længe det bare er tal i et display og ikke afprøvet i praksis, er det jo bare estimater som ikke har hold i virkeligheden. Tesla har selvfølgelig programmeret den til ikke at vise et for stort tab, da de ikke vil betale for udskiftning af batterierne hos alle kunderne. Det reelle tab skal måles kontrolleret - og det får de færreste gjort før det er for sent.



Men hvis man er glad for at bruge sin tid på at køre fra stander til stander og vente på, at de bliver ledige og derefter vente på at bilen lader op, kan man sagtens vælge batteribil. Vil man selv vælge rute og hvor, hvornår og hvor længe man holder pauser, skal man nok vente til teknologi og infrastruktur er modent.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg