Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Toyota Yaris Hybrid..... Hvad er fordelen... andre muligheder

Allan Bach

Allan Bach
bruger siden
12-09-2017

12-09-2017 kl. 15:20

Jeg har fornyligt skiffet job, og har i den forbindelse ændret mit køremøster rigtig meget, samt der er ligeledes behov for bil nr 2 i familien.

På mit tidligere arbejde havde jeg 98 KM, med 4 KM landevej og 94 KM motorvej.
Mit nuværende arbejde har jeg 65 KM, med 2 KM landevej, 50 KM motorvej og 13 KM by (Fra sverige over Amager til Yder Østerbro)

I min nuværende Volvo V70 (Diesel), var gennemsnittet til mit tidligere arbejde cirka 4,8L/100KM, og er opgivet til 4,5L/100 KM, så dette var ganske fint.

Nu er gennemsnittet til mit nye arbejde oppe på 6,5L/100KM, og jeg kikker mig derfor om efter en "alternativ" bil, eksempelvis en Toyota Yaris Hybrid.

Jeg har så regnet lidt på det, ud fra de opgivet tal, for andet har jeg ikke at gå ud efter.

For 100 KM i Volvo giver det 38,66 KR i Diesel (8,59 L), mens det i Yaris giver 34,62 i Benzin (10,49). Hvis jeg regner dette sammer med et kørselsbehov på 30.000 KM, så er der kun en forskel på 1211,40 kr, hvilket på ingen måde opfylder mine forventninger.

Hvis jeg justeret det opgivet tal på volvo'en til det faktisk på 6,5L/100KM, så få jeg en besvarelse på 6365 kr. Dette tal er dog forbundet med stor usikkerhed, for jeg 100 % sikker, på at opgivende tal fra Toyota ikke er korrekte.

Så er der nogle der kan bidrage med ideer eller faktiske tal fra en Yari Hybrid, velvidende, at alle køremønster er unikke, men det giver dog en ide.

Jeg har kikket på den tyske side https://www.spritmonitor.de/ men fandt ikke at den kunne bidrage med meget værdi

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

12-09-2017 kl. 16:21

Jeg har prøvet en Yaris Hybrid, og det er IKKE en bil jeg gad at køre 30.000 årligt i.

Hvis du kører 30.000 årligt, hvad så med at købe en dieselbil igen ?
Feks. en Citroen C4 HDI100 eller lignende ? den er nummeret større, mere økonomisk, og markant, mere komfortabel end Yaris.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

12-09-2017 kl. 16:37

Jeg lånte en Yaris Hybrid i et døgn - og dels kom den ikke meget over 20km/l i et kørselsmønster i stil med dit, dels kunne jeg ikke forlige mig med dens støjniveau under accelearation (en følge af CVT-gearet, der giver hysteriske omdrejninger under accceleration, men uden at accelerationen føltes særligt effektiv).

Personligt ville jeg nok også holde mig til diesel igen - alternativt kigge på Hyundai Ionic (hybrid, men med dobbeltkoblingsgearkasse fremfor den trælse CVT-gearkasse, Toyota anvender).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Allan Bach

Allan Bach
bruger siden
12-09-2017

12-09-2017 kl. 17:00

Jeg har skam kikket på Hyundai Ionic. Men mit regnestykke siger, at der kun er en forskel på 267 kr, målt på opgivet tal over 30.000 KM.

Og med den ikke eksisterende besparelse, ser jeg ikke nogle umiddelbart grund til at smide cirka 200.000 kr (249.000 SEK), som realt set ikke giver nogle besvarelse overhovede i min pengepung. Det giver nok lidt på miljø kontoen...anyway....

Jeg kan faktisk godt lide ideen om Hybrid biler. Men med benzin/hybrid giver det bare ingen (syntes jeg) mening sammenlignet med en diesel...... Desværre er udvalget af diesel/hybrid endnu mere begrænset.....

Det er som om, at hybrid er "the new black"..... men jeg har måske ikke set lyset endnu, eller har forhøje forventninger til det.

Jeg noteret mig de problemerstillinger der er nævnt med CVT-gearkassen, men har endnu ikke prøvet det selv....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

12-09-2017 kl. 17:46

Allan Bach

bruger siden
12-09-2017

skrev:
Jeg har skam kikket på Hyundai Ionic. Men mit regnestykke siger, at der kun er en forskel på 267 kr, målt på opgivet tal over 30.000 KM.

Og med den ikke eksisterende besparelse, ser jeg ikke nogle umiddelbart grund til at smide cirka 200.000 kr (249.000 SEK), som realt set ikke giver nogle besvarelse overhovede i min pengepung. Det giver nok lidt på miljø kontoen...anyway....

Jeg kan faktisk godt lide ideen om Hybrid biler. Men med benzin/hybrid giver det bare ingen (syntes jeg) mening sammenlignet med en diesel...... Desværre er udvalget af diesel/hybrid endnu mere begrænset.....

Det er som om, at hybrid er "the new black"..... men jeg har måske ikke set lyset endnu, eller har forhøje forventninger til det.

Jeg noteret mig de problemerstillinger der er nævnt med CVT-gearkassen, men har endnu ikke prøvet det selv....

Ganske enig. Jeg kører selv diesel og pt. ser jeg ingen grund til at ændre på det. Jeg nævnte Ionic, da den efter min mening er en af de lige mere interessante hybridbiler (dog mest interessant som plug-in, der er på trapperne), men generelt er jeg enig i, at hybrid er "hyped" til mere end det kan bære.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Allan Bach

Allan Bach
bruger siden
12-09-2017

13-09-2017 kl. 09:15

Jeg kan forstå, vi se noglelunde ens på det, så jeg har brug for en modvægt, altså hybrid ejer, da kan bidrage med deres erfaring....der må trods alt være den del der ude.

Om hybrid lever op til deres forventninger, om de har opnået en besparelse i brændstoft budgettet, etc....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kjeld S

Kjeld S
bruger siden
20-06-2013

13-09-2017 kl. 11:57

Deres hybrider kører 8-10 km. under det opgivende, og du bliver såååå træt af den larmende motor
Hyundai ionic er meget bedre bud!!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Allan Bach

Allan Bach
bruger siden
12-09-2017

13-09-2017 kl. 15:36

Kjeld S skrev:
Deres hybrider kører 8-10 km. under det opgivende!

Er dette baseret på fakta eller rent gætværk... hvis det er det sidste nævnte så er det helt uinterssant.

Faktum er, at de tal der er opgivet næste aldrig passer med det man ser i virkeligheden, eller gør det.

Hvis jeg køre pænt i min nuværene Volvo, så kommer jeg fantastisk tæt på de angivet tal ved landevej/motorvejes kørelse. Med by-kørelse er det helt håbløst. Jeg tro på, at det størreste problem med ikke at kunne opnår de tal som producenten agiver skyldes 2 forhold som er en kombination af 1) en test der er lavet på en "fabrik" samt 2) en for aggersive kørestil fra personen bag rattet,

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kjeld S

Kjeld S
bruger siden
20-06-2013

13-09-2017 kl. 16:39

Nej, har bare læst/set flere tests (fdm testede en hybrid for få år siden, 12 mindre på literen!!) og mange klager på deres facebook side, tit har jeg set tallet 16 km/l. nævnt og så den irreterende cvt gear, er også tit nævnt.
Er vist ok i byen, men motorvejskørsel falder den igennem, aner ikke hvad de nye står opgivet til.
Tror bare at du bliver træt af den i længden, det er jo ikke lige køreglæde, det mærke er kendt for.
Og da slet ikke, når du kommer fra sådan en Volvo.
Jeg kører selv 1,3 km. længere på literen, end fabrikken opgiver, så selvfølgelig er det vedkommende der sidder bag rattet, der afgør det.
Mvh.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Allan Bach

Allan Bach
bruger siden
12-09-2017

14-09-2017 kl. 09:50

Tak, men det giver ikke meget mening, når neeenstående beregning foretages som "ffaktiske" tal.

Hybrid
Gennemsnit 4,84/100KM = 0,0484 pr KM * 130 KM (2*65) = 6,292 Liter * 10,49 pr. Liter = 66,00 KR pr. dag

Diesel
Gennemsnit 6,5/100km = 0,065 pr KM * 130 (2*65) = 8,45 Liter * 8,59 pr litter = 72,58 kr. pr dag

Det er en besparelse på 6,58 kr pr dag og med 200 arbejdsdage er det 1316 kr. pr år.....

Hybrid/bensin for mig er på nuværende tidspunkt en død sild...Må vente på Hybrid/Diesel rigtig kommer frem....

Anyway... Så skal jeg på lørdag ud og prøve en yaris hybrid, for at se hvor fantastisk det er. Turen bliver af en nøje afmål rute (50,2 KM), som både er by og motorvej. Herefter tages den samme rute med diesel, for at få et sammenlignings grundlag.

I øvrigt toyota en "sjov" test i Sverige https://www.toyota.se/hybrid/personligt-hybridtest.json hvor man kan se prøvekørelser med Hybrid og hvor meget man spare..... Så lige at det også er på den danske side.....

Dette indlæg blev 14-09-2017 09:53 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kjeld S

Kjeld S
bruger siden
20-06-2013

10-12-2017 kl. 10:11

Hvad blev det til??

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael Hansen

Michael Hansen
bruger siden
02-08-2018

02-08-2018 kl. 23:06

Hej med jer der prøver at tænke på at køre lidt grønt .

jeg indregistrerede en flot Yaris hybrid på årets længste dag .
jeg søgte en ny Yaris d med MMT gear . De findes ikke her i dk.ej heller ikke diesel i Tyskland
toyota er slået helt over på hybrid ?
ok det er en lækker bil til mit behov tænkte jeg .
efter kedelig kørsel viste den at det rækker bare til 17,6 km/liter
jeg gad ikke at forsøge mere og leverede den tilbage på den 13 dag .
tak Toyota dem kan vi ikke bruge til at fremme interessen for at køre forsvarligt med .
jeg kører pt i en go gammel corolle som kan køre med trailer og kører på vinterdæk
reg. Nr AA67975 .
den kører også på 95 Shell og holder et snit på 16 km/literen .
det der vælter læsset i Toyota er den cvt gearkasse de absolut ikke har trimmet til deres motor som de så påstår er for lille .
helt ærlig .
hvor er de konservative .
sæt nu en fast forbindelse imellem .en MMT eller dsg og glem det hybrid til det er udviklet så vi kan få nogle fair tal på bordet uden at skulle køre blød hat .
jeg må også melde tilbage at kun diesel stadig er Mit valg .

mvh .Michael Hansen
Træden

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

03-08-2018 kl. 10:09

Michael Hansen

bruger siden
02-08-2018

skrev:
Hej med jer der prøver at tænke på at køre lidt grønt .

jeg indregistrerede en flot Yaris hybrid på årets længste dag .
jeg søgte en ny Yaris d med MMT gear . De findes ikke her i dk.ej heller ikke diesel i Tyskland
toyota er slået helt over på hybrid ?
ok det er en lækker bil til mit behov tænkte jeg .
efter kedelig kørsel viste den at det rækker bare til 17,6 km/liter
jeg gad ikke at forsøge mere og leverede den tilbage på den 13 dag .
tak Toyota dem kan vi ikke bruge til at fremme interessen for at køre forsvarligt med .
jeg kører pt i en go gammel corolle som kan køre med trailer og kører på vinterdæk
reg. Nr AA67975 .
den kører også på 95 Shell og holder et snit på 16 km/literen .
det der vælter læsset i Toyota er den cvt gearkasse de absolut ikke har trimmet til deres motor som de så påstår er for lille .
helt ærlig .
hvor er de konservative .
sæt nu en fast forbindelse imellem .en MMT eller dsg og glem det hybrid til det er udviklet så vi kan få nogle fair tal på bordet uden at skulle køre blød hat .
jeg må også melde tilbage at kun diesel stadig er Mit valg .

mvh .Michael Hansen
Træden

Hej Michael.
Du vil få en helt anden oplevelse af din Hybrid hvis du blev sat lidt ind i teknikken bag den, og hvordan den fungerer.
Hvis den ikke er noget for dig er det jo fint, men hvis du har mod på at opleve de muligheder bilen kan, så prøv at høre din lokale Toyota forhandler ad om ikke han kan demonstrere den for dig. Så vil I uden problemer få den et godt stykke over 20 km/l og du vil måske også forstå hvorfor de NETOP har valgt det fremragende CVT gear til deres Hybrider.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Svendsen

Thomas Svendsen
bruger siden
16-03-2006

10-08-2019 kl. 12:24

Har selv prøvet Yaris hybrid og motoren er i mine øjne for klein til at bære teknologien og CVT-gearet, så valgte en konventionel bil dengang for 3½ år siden.

Har lige skiftet til en let brugt Auris istedet, der er der mere styr på tingene, omend den stadigvæk går godt op i omdrejninger ved accelaration, men virker ikke så anmassende som i Yaris. Jeg kører i gn.snit 22 km/l med stigende tendens efterhånden som jeg lærer hybridsystemet bedre.

De 15 km bykørsel hver vej peger mod hybrid, men motorvej og de mange km peger mod diesel, så et svært valg.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg