Bilbasen Forum

Jan Sørensen

Jan Sørensen
bruger siden
15-09-2020

15-09-2020 kl. 17:21

<span>Hej,</span>

<span>Vi har pt. en 10 år gammel </span>Peugeot 308<span> sw, som vi har været rigtigt glade for, men nok er ved at være klar til at udskifte. Vi kan bare ikke rigtigt finde ud af, hvad vi så skal have, og den nye 308sw kan vi ikke lide, især fordi den ikke har samme høje forrude som vores gamle.</span>

<span>Vi kigger efter noget i den her stil:</span>
<span>Max 450000, gerne under 400000.</span>
<span>SUV, PHEV, automatgear, stort bagagerum, god benplads bagi, varmepumpe med opvarmning under opladning, adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse er vist de vigtigste kodeord.</span>

<span>De umiddelbare kandidater på vores liste: Xceed, Grandland, Kuga, RAV4, Tuscon, Outlander, 3008 og måske X-trail, hvis den kommer som hybrid inden vi skal købe.</span>

<span>Inspiration modtages meget gerne, både negativ og positiv i forhold til de nævnte modeller eller til modeller, vi har overset.</span>

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Palle Stig Nenser

Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019

15-09-2020 kl. 18:49

Jan Sørensen

bruger siden
15-09-2020

skrev:
Hej,

Vi har pt. en 10 år gammel Peugeot 308 sw, som vi har været rigtigt glade for, men nok er ved at være klar til at udskifte. Vi kan bare ikke rigtigt finde ud af, hvad vi så skal have, og den nye 308sw kan vi ikke lide, især fordi den ikke har samme høje forrude som vores gamle.

Vi kigger efter noget i den her stil:
Max 450000, gerne under 400000.
SUV, PHEV, automatgear, stort bagagerum, god benplads bagi, varmepumpe med opvarmning under opladning, adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse er vist de vigtigste kodeord.

De umiddelbare kandidater på vores liste: Xceed, Grandland, Kuga, RAV4, Tuscon, Outlander, 3008 og måske X-trail, hvis den kommer som hybrid inden vi skal købe.

Inspiration modtages meget gerne, både negativ og positiv i forhold til de nævnte modeller eller til modeller, vi har overset.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-09-2020 kl. 20:56

Jeg mener ikke, at Kia/Hyundai har varmepumpe, så de falder på det kriterie.

Kuga ville jeg være varsom med - det ser ikke ud til, at Ford har helt styr på den lånte teknik fra Toyota: https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2020-09-populaer-suv-skal-til-reparation-igen.

Der er vist ikke mange, der har varmepumpe, hvis man læser denne test: https://fdm.dk/motor/biltest/stor-test-af-14-plugin-hybrider

Jan Sørensen

Jan Sørensen
bruger siden
15-09-2020

15-09-2020 kl. 23:28

Tak for svaret.

Jeg har vist misforstået det med varmepumpe.

Min intention var, at bilen skal kunne varme på ren el under kørsel, altså at benzinmoteren ikke behøver at køre om vinteren, hvis der er el nok på.

Så vidt jeg har forstået, kan Kuga ikke det.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-09-2020 kl. 07:08

Hvis der sidder en "brødrister", kan den godt varme uden motoren kører, den er bare ikke særlig energieffektiv.

Men den kan ikke køle om sommeren uden aircon tilføres varme, som jo altså skal komme fra motoren.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

16-09-2020 kl. 11:30

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hvis der sidder en "brødrister", kan den godt varme uden motoren kører, den er bare ikke særlig energieffektiv.

Men den kan ikke køle om sommeren uden aircon tilføres varme, som jo altså skal komme fra motoren.

Det har du vidst misforstået. Køling sker vha. en kompressor m.m. På en tradtionel bil drives kompressoren af motoren via en rem - den skal ikke bruge varme fra motoren.

På en (PH)EV drives kompressoren af en elmotor på samme måde som A/C i et hus. Er det lavet kraftigt nok, kan kompressoren populært sagt køre den anden vej og istedet levere varme - så taler man om en varmepumpe - også som i et hus.

Mange PHEV (f.eks. Kia/Hyundai) bruger fortsat forbrændingsmotoren til at generere varme fordi de ikke har en egentlig varmepumpe. Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om VW, der har en egentlig varmepumpe i en PHEV, men der er formentlig flere.

Jan Sørensen

Jan Sørensen
bruger siden
15-09-2020

16-09-2020 kl. 12:00

Min info om Kuga stammer i øvrigt fra denne artikel:
https://fdm.dk/motor/biltest/ford-kuga-prisbomben-sparer-paa-elkoerslen

Citat: Det er ærgerligt, at Kuga er udstyret med et simpelt elektrisk varmeapparat, der kun om sommeren kan levere nok varme til kabinen. Her havde en egentlig varmepumpe, som man ser hos flere af konkurrenterne, givetvis været et bedre valg.